scope / statief mee op vakantie

Gestart door Jorick, juni 21, 2013, 21:38:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

Allen,

Misschien een wat vreemde vraag. Ik vlieg aan het eind van de maand naar Noorwegen voor (een vogel) vakantie. Uiteraard wil ik mijn scope inc statief meenemen.
Nou ben ik al een tijdje aan het bedenken hoe ik mijn statief mee krijg. Fototoestel, kijker en scope gaan uiteraard in de handbagage.
Statief is net te groot ben ik bang. En ik durf mijn carbonstatief ook niet echt in de ruimbagage te doen.
Iemand hier ervaring mee?
Of draait het uit op flink dokken en schokken om het kleinood als extra bagage mee te kunnen nemen?
Dank voor de hersenspinsels. Ik hoor ze graag!
groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

M. Hoogteijling

Allereerst prettige vakantie!

De afgelopen paar keer binnen en een keer buiten Europa ging het goed als ik mijn statief aan de buitenkant van rugzak vastmaakte. Statief is dan iets te lang maar men deed niet moeilijk (KLM en Transavia). Let wel op het gewicht (10 kg) want daar voelden ze nog voor het inchecken aan. Overigens had mijn vrouw de statiefkop in haar handbagage vanwege het totaalgewicht. Als je je kijker om je nek doet en wellicht wat in een heuptas oid dan kan er wienig misgaan en heb je al je optiek lekker bij de hand.

Goeie reis!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Herman van der Klis

Citaat van: xjorx op juni 21, 2013, 21:38:42 PM
Allen,

Misschien een wat vreemde vraag. Ik vlieg aan het eind van de maand naar Noorwegen voor (een vogel) vakantie. Uiteraard wil ik mijn scope inc statief meenemen.
Nou ben ik al een tijdje aan het bedenken hoe ik mijn statief mee krijg. Fototoestel, kijker en scope gaan uiteraard in de handbagage.
Statief is net te groot ben ik bang. En ik durf mijn carbonstatief ook niet echt in de ruimbagage te doen.
Iemand hier ervaring mee?
Of draait het uit op flink dokken en schokken om het kleinood als extra bagage mee te kunnen nemen?
Dank voor de hersenspinsels. Ik hoor ze graag!
groet jorick


Altijd alles demonteren . Statiefkop van het statief, oculair van de telescoop en camera(body) van je telelens .
Dit maakt alles veel minder kwetsbaar. Camera , telelens (niet zo'n heel groot joekel) en telescoop altijd in je handbagage /rugzak ; kan tot 10kg , het te veel aan gewicht  evt. bij je reisgenoot/echtgenote in de rugzak.


Statief in een handdoek wikkelen , touwtje of PTT-elastiek omheen en in een harde koffer stoppen te midden van al je kleding . Gebeurt niet mee , ook al gooien en smijten ze met je koffer.
Dit gaat bij mij al tientallen jaren goed.
In ieder geval nooit een telelens met AF/MF-combinatie in je koffer meegeven , die het ruim in gaat .  Wanneer ze daar te ruw mee omgaan , kan dat ten kosten gaan van je AF .


mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

Jorick

Herman en M.

Dank voor jullie reactie. Demonteren en inwikkelen gaan we natuurlijk doen.
Van te voren maar eens proefkonijnen hoe we wat waar in gaan stoppen. Idd alle kwetsbare spullen in mijn handbagage stoppen. Er is al een keer een camera van een vriend van me uit zijn ruimbagage gestolen door Schiphol medewerkers. Dat gaan we dus sowieso niet doen..
Raad wordt ter harte genomen!
Merci....

groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....