Eendagsvlieg uit Ardennen

Gestart door corzonneveld, juni 22, 2013, 17:53:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Een mooi grote haft. Ik hoop op een soortnaam... :angel: Uit de Belgische Ardennen, vlak bij rivier l'Ourthe, plaatsje Durbuy.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Ton van Haaren

Een Ephemera soort, E. danica of glaucops, maar ik weet de verschillen niet meer uit mijn hoofd. Maandag heb ik de beschikking over een boek. Het is zeker geen E. vulgata, omdat bij deze soort op elke achterlijfsegment zwarte vlekken zitten.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

frankneijts

Dit is Ephemera danica, een subimago (vleugels ondoorzichtig) wijfje (kleine oogjes). Bij E. glaucops is o.a. de donkere tekening op het achterste deel van het lichaam veel spaarzamer en vrijwel beperkt tot enkele donkere lijntjes. Ik zal straks een fotocollage plaatsen waarop de verschillen tussen beide soorten goed te zien zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

frankneijts

Hier een vergelijk van subimago wijfjes glaucops en danica: de verschillen spreken voor zich denk ik...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

belle


Dit topic deed me erg denken aan een waarneming van mijzelf van enkele jaren geleden, is dat dan misschien ook danica?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=85479.0.html




Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

frankneijts

#7
Inderdaad ook een subimago wijfje danica Tjitske.
Ephemera danica is een soort van schone beken en kleine rivieren met een deels zandige bodem waarin de larven zich ingraven. In Frankrijk worden ze 'Mouche de Mai' genoemd en de soort is beroemd bij vissers door zijn massale uitkomen in mei/juni. Forel-achtigen zijn dol op deze vette insecten en ze worden door vliegvissers dan ook veel geimiteerd als lokaas. Vooral op de Britse eilanden bestaat er een hele visserij-cultuur rond de 'Mayflies'
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

belle

Hartelijk dank Frank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb nog even opgezocht wat een subimago is, wist ik niet, weer iets geleerd vandaag!  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

frankneijts

Hier een E. vulgata (veel donkerder dan danica en glaucops) wiens laatste vervelling (van subimago naar imago) niet helemaal is gelukt: het subimago-velletje is blijven hangen aan de vleugels.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'