Lijkt mij dat de waarnemers alleen maar steeds gemakzuchtiger worden, fouten voorkom je door zorgvuldig waarnemen en vastleggen van je waarnemingen. Hoe is het dan in het verleden gegaan zonder het enorme gemak van mobiele apparaten en de top apps als ObsMapp, WebObs etc.? Natuurvorsers worden wel erg lui
Dat ben ik allerminst met je eens... het is niet zo dat "we" lui worden, alswel dat we minder tijd kwijt willen zijn aan het opschrijven van de waarnemingen dan aan het waarnemen zelf... om dat laatste gaat het immers.
Let dus even op het laatste deel van mijn opmerking! Hoeveel makkelijker en sneller gaat het nu niet ( en dat vrijwel wereldwijd!!!!) dan in het papieren tijdperk, wat ik nog zeer wel meegemaakt heb

. Denk even aan positie noteren, tijdstip, soort, aantal, overige details. Ik blijf van mening dat er nu een generatie waarnemers aan het ontstaan is die voor wat betreft facilitering het alleronderste uit de kan willen hebben. Dat kost van de mensen die het mogen bouwen onnodig veel tijd, energie en uiteindelijk ook geld dat allemaal beter besteed kan worden. Zeker als het gaat om zaken die relatief met weinig aandacht door de waarnemer zelf te ondervangen zijn. Neem aan dat je vroeger ook op schreef of dat de waargenomen Eekhoorn een zoogdier of een insect betrof

Tevredenheid is een zwaar onderschatte deugd tegenwoordig.

Met hartelijke groet,
Jan Mudde (vogelaar sinds 1978 en sinds introductie mobiele dataverwerking ook veel meer bezig met ander soortgroepen)