Net niet... (Frustrerende net te korte waarnemingen die blijven knagen)

Gestart door laatvlieger, juni 26, 2013, 11:51:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Gister:

"Hè wat is dat?"
"Ja, ik hoor het ook"
Wtf, wat is dit?
Het vliegt over.
Daar! 3 stuks!
Wat is dit? Hè?
Grrmpfl waarom nou geen kijker bij de hand?
Ik ken dit geluid niet, echt totaal niet...
Het zijn steltloperachtige beesten, best groot. Maar die roep? Zijn het wel steltlopers?
Aaaaaarrrrgggghhhhh

-en vogels weg-

Vogelaar in absolute wanhoop achterlatend...
(Steppenhoenders? Morinellen? ...  )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Deel hier je totaal kansloze, ongedocumenteerde, nieuwe soorten of mega's voor Nederland...

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

laatvlieger

Ja, iedereen heeft wel van die "het zal toch niet" of "stel je voor" waarnemingen! Dus kom maar op! Ik heb er nog wel een paar hoor. Mijn ergste is een zekere naumann's thrush in een groep koperwieken.
..
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bart van Hoogstraten

#4
Ik passeerde ooit, tijdens een pittige fietstocht op weg naar huis, in de Ooijpolder bij het eilandje in de Oude Waal een vreemde Kwikstaart die ik niet thuis kon brengen maar gaf er met mijn "ben-bijna-thuis-kop" verder geen notie aan en liet de camera en boek in mijn rugzak en fietste door. Een paar dagen later staat op exact diezelfde plek een horde twitchers een Citroen de bewonderen...  :-\ (Dat was een "Had ik en wollik is een arm vollek-waarneming". Mag dat ook hier?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Haha, die Citroenkwikstaart zit je wel hoog, Bart!

Tja, kan gebeuren...


Ik stond ooit op een lenteavond bij het Naardermeer te wachten op de cursisten van de vogelherkenningscursus, voor een vaartocht. Boven de bomen langs de A1 zag ik een roofvogel laag invliegen, met strak tegenlicht. Ik zag dat het een slanke kiekendief was, en terwijl hij laag doorvloog, meende ik een wel erg lichte onderpartij te zien, zodat de gedachte aan Grauwe Kiekendief ineens een veel spannender dimensie kreeg. Verrek, het lijkt wel een Steppenkiekendief! Vogel verdween achter de boomtoppen op datzelfde moment. Op dat moment moet je alles vergeten en erachteraan fietsen, maar ik bleef plichtsgetrouw op mijn cursisten wachten. Als gids heb je nou eenmaal een rol van gastheer. Het zou lullig zijn, als je als beginnende vogelaar niemand op de rendez-vous-plaats aantreft, omdat je gids achter een vogel aanzit. Dus die is ontsnapt.


Ik heb tot op heden nog geen Steppenkiek in Nederland gezien. Snik.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

GijsB

Gister denk ik wel mijn ergste net niet waarneming gedaan.
Bij een wildkijkscherm in de buurt van Garderen was al een paar dagen achtereen rond 10 uur 's avonds een boommarter gezien. Een droomsoort voor me, dus ik daar naartoe gaan. Na ruim een half uur wachten komt er een vos heel dicht bij, nog nooit zo mooi een vos gezien.
Als de vos eenmaal weg loopt (na eerst even voor het scherm te hebben gelegen) kijk ik weer naar voren en zie ik in eens een donkere pluizige staart achter een boom achter een boom verdwijnen. Niks meer van gezien.
Het was zo kort en donker dat ik eekhoorn niet heb kunnen uitsluiten, typisch gevalletje van jammer maar helaas.
Gijs

Jan Zwaaneveld

Vele, vele jaren geleden, het moet 2000 of 2001 zijn geweest, op een dag in de Amsterdamse Waterleidingduinen: het was zo'n dag in mei waarop droge perioden zich afwisselden met pittige buien en ik had geen zin om mijn fotospullen te laten natregenen en ook niet om met allerlei plastic zakken of zo te moeten slepen om de boel droog te houden, want ik moest twintig minuten met de fiets naar de ingang en ik ging toch alleen maar even een uurtje wandelen, dus ik besloot om alleen mijn kijker mee te nemen.


Na een dik halfuur lopen vanaf ingang De Zilk en niks bijzonders zien kom ik in de buurt van het Rechte Schusterkanaal. Terwijl het weer eens zachtjes begint te regenen zie ik een meter of twintig voor me een gekke kraaiachtige op het pad staan. Glanzend gitzwart, beetje vreemd beest, gekke jizz, licht gebogen gele snavel, dat zijn de dingen die ik in een oogopslag registreer. 'Alpenkauw!' schiet het door me heen, maar op hetzelfde moment barst een verschrikkelijke hoosbui los, vogel vliegt weg, ik probeer 'm nog te volgen met de kijker, maar alles zit in no time onder de regendruppels en ik kan er niks zinnigs aan zien.


Tien minuten later is het droog. Ik zoek nog een uur lang de omgeving af, maar vind niks. En ook als ik mijn fototoestel wél had meegenomen had ik de tijd niet gehad om het beest te fotograferen. Ik heb 'm ook niet fatsoenlijk in de kijker gehad, er was alleen dat ene ogenblik waarin ik hem met het blote oog zag zitten.


Het was zo'n verschrikkelijk shitwaarneming dat ik 'm niet eens als 'mogelijk' durfde door te geven. Ik heb t.p. nog wel een tekeningetje gemaakt. Nooit ingediend natuurlijk. Maar ik vraag me met enige regelmaat nog weleens af: heb ik het goed gezien met die snavel? Had dat beest misschien iets geels in zijn snavel? Kan het toch gewoon een Zwarte Kraai zijn geweest? Of zelfs een Kauw?
Maar stiekem denk ik toch heel zeker te weten dat die snavel geel en licht gebogen was...


En dan nog: behoort Alpenkauw sowieso tot de mogelijkheden als dwaalgast?
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jan Zwaaneveld op juli 21, 2013, 19:20:58 PM
En dan nog: behoort Alpenkauw sowieso tot de mogelijkheden als dwaalgast?

Ik heb er vele gezien maar nog nooit beneden de 1500 meter; ik denk dus van niet.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Op de heenweg naar Corsica, afgelopen vakantie, op de boot en in de hitte wat lopen zeulen en zweten met mijn verrekijker (4 uur lang) maar meer dan een Geelpootmeeuw of af en toe een vliegende vis was er niet te zien. Op de terugreis het ding dus maar in de wagen gelaten en jawel... tussen 'n groep laagvliegende Geelpoten plots een donkere vogel die ik nog nooit gezien had en die ertussen opviel door ranker lichaam, smallere rechte vleugels haaks op het lichaam (wel zelfde spanwijdte als GPM) en andere vlucht (langdurig vlak boven het wateroppervlak zonder de vleugels te slaan en af en toe zijn kop onder [fouragerend?]). Oh, had ik maar...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#10
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 29, 2013, 15:10:29 PM
Op de heenweg naar Corsica, afgelopen vakantie, op de boot en in de hitte wat lopen zeulen en zweten met mijn verrekijker (4 uur lang) maar meer dan een Geelpootmeeuw of af en toe een vliegende vis was er niet te zien. Op de terugreis het ding dus maar in de wagen gelaten en jawel... tussen 'n groep laagvliegende Geelpoten plots een donkere vogel die ik nog nooit gezien had en die ertussen opviel door ranker lichaam, smallere rechte vleugels haaks op het lichaam (wel zelfde spanwijdte als GPM) en andere vlucht (langdurig vlak boven het wateroppervlak zonder de vleugels te slaan en af en toe zijn kop onder [fouragerend?]). Oh, had ik maar...

Ik vermoed dat het een Kuhls of Scopoli's Pijlstormvogel is geweest (uit de ANWB: "Vliegt met lange glijvluchten laag boven water [zelfs bij windstilte]). Ik zal het helaas nooit met zekerheid weten...

edit -> gelukkig is hij wel als "Kuhls/Scopoli's" in te voeren en iets anders kan het niet geweest zijn  :blink: : http://observado.org/waarneming/view/78200907
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 07, 2013, 12:12:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 29, 2013, 15:10:29 PM
Op de heenweg naar Corsica, afgelopen vakantie, op de boot en in de hitte wat lopen zeulen en zweten met mijn verrekijker (4 uur lang) maar meer dan een Geelpootmeeuw of af en toe een vliegende vis was er niet te zien. Op de terugreis het ding dus maar in de wagen gelaten en jawel... tussen 'n groep laagvliegende Geelpoten plots een donkere vogel die ik nog nooit gezien had en die ertussen opviel door ranker lichaam, smallere rechte vleugels haaks op het lichaam (wel zelfde spanwijdte als GPM) en andere vlucht (langdurig vlak boven het wateroppervlak zonder de vleugels te slaan en af en toe zijn kop onder [fouragerend?]). Oh, had ik maar...

Ik vermoed dat het een Kuhls of Scopoli's Pijlstormvogel is geweest (uit de ANWB: "Vliegt met lange glijvluchten laag boven water [zelfs bij windstilte]). Ik zal het helaas nooit met zekerheid weten...

edit -> gelukkig is hij wel als "Kuhls/Scopoli's" in te voeren en iets anders kan het niet geweest zijn  :) : http://observado.org/waarneming/view/78200907



Dat was meteen mijn eerste gedachte, Kuhls/Scopoli's. Grappig. Die zal het dan ook wel geweest zijn.


Een licht compactkijkertje in de broekzak, had je DIE nou maar even gehad.... ::) :angel:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo






Violet (en Remco)

Tellen gemiste soorten tijdens je droom ook?!

We liepen ergens en ik zag een vlindertje, een Blauwtje, maar dan me groene strepen over de vleugels  :o
Voordat ik hem goed kon bekijken of op de foto kon zetten vloog ie er snel vandoor... Ik riep tegen Remco "Shit, die vlinder..." waarop Remco doodleuk antwoordde "ach, het was een blauwtje". Ik was natuurlijk pissig  ;D

Maar goed, ik zal er waarschijnlijk nooit achter komen welke nieuwe soort voor NL ik heb gezien in mijn (koorts)droom. Toch een beetje jammer  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Marcel van kammen

Afgelopen zondag: ik sta in de keuken,tuur door het achterraam en zie plots een klein,lichtgelig vogeltje door mn moestuintje jagen. Het beestje vloog als een gek heen en weer achter vliegjes o.i.d.,zonder ook maar een seconde te gaan zitten. Vervolgens duikt in de struiken in alwaar ik hem nog tussen de takken zie fladderen en stil hangen in de lucht. Windkracht 8 en tegenlicht,plus camera in de auto liggen....na een halve minuut schiet ie weg richting bos tegenover mn huis. Het had het meest weg van een tjiftjaf qua kleur en jizz...maar kan net zo goed iets anders leuks zijn geweest.