Hoofdmenu

Beverrat?

Gestart door frankvdknaap, juni 26, 2013, 00:05:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdknaap

Een vriend en vriendin van mij hebben foto's gemaakt van een "bever" in Italië.
Maar door de vorm staart kan het geen Bever zijn.
Ik denk dat het hier gaat om een Beverrat mede door het vele wit rond de snuit.
Kunnen jullie dit bevestigen, en Muskusrat uitsluiten?

(alvast sorry voor als ik dit bericht in het verkeerde forum zet omdat het om een waarneming in het buitenland gaat)

groeten,
Frank

Theo Linders

Dit is idd een beverrat.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

maurice_tijm

#2
Hoi Theo


Leuke foto's! Dit forum is daar voor hoor. Ja je had het zelf al goed gezien. Het dier op jouw foto de typische hoekige kop van een beverrat: plat voorop en plat bovenop.  Bij dit dier valt het wit helemaal rondom zijn zwarte nuisgaten erg op. Een muskusrat heeft ook een lichte snuit maar daar omsluit dat wit niet zijn neusgaten, de kop van een muskusrat is niet hoekig met vaak bolle wangen als hij zit. Het wit rond de snuit (kan?) ontbreken bij een volwassen beverrat. Een bever  heeft geen witte snorharen of witte snuit. Een bever is  anderhalf keer zo groot en heeft die peddel als staart.

Ik grijp ongevraagd jouw vraag even aan om alle zwemende knagers in europa even onder elkaar te zetten:

In het water op volgorde van groot naar klein:

1. zwemt de Bever (kopromp 70-100cm) vooral met alleen zijn grote vierkante kop boven water: de kop die je boven water ziet is (bijna?) net zo groot als de muskusrat zijn hele lijf.


2. zwemt de Beverrat (42-65 cm) met zijn hele lijf boven water: groot dier, hoekig langgerekt hoofd en platte vaak witte voorkant vd snuit met 'varkensneus'.



3. zwemt de Muskusrat(25-35 cm) met zijn hele lijf boven water: kleine kraaloogjes (sluit haas uit) en een rond niet langgerekt hoofd. Ruige vacht met oranje/gelig doorschijnende ondervacht.



4. zwemt de Bruine rat (19-30cm) met zijn hele lijf boven water. Klein/slank. Hier valt het smalle spits toelopende hoofd op en de onbehaarde rozige oortjes.



5. zwemt de Woelrat (12-23 cm) met zijn hele lijf boven water: klein, rond: kop 1/4 van hele lijf: zwemmende cavia. 2 foto's: 




Ik heb dit nu wel uitgeschreven maar zo moeilijk is het niet hoor.


De beverrat (coypu) is ooit in europa ingevoerd uit amerika. In Nederland zijn ze vooral in de zuidelijke helft te vinden en niet echt talrijk, ze worden bestreden en hebben moeite met de strenge winters. Ik weet dat ze talrijk zijn in Frankrijk, plaatselijk in Duitsland, en in Italie misschien dus (en waarschijnlijk nog wel een boel landen) ook. Dit kaartje is wel interessant: ]http://www.nwrc.usgs.gov/special/nutria/europe.htm.


Groet!


Maurice

frankvdknaap

Ik had zelf de beverrat, bever en muskusrat al met elkaar vergeleken in mijn zoogdierveldgids (van o.a. Peter Twisk, erg mooi/goed boekje trouwens),
Maar leuk om het zo op een rijtje onder elkaar te zien wat de verschillen zijn.

bedankt,
Frank

Douwe van der Ploeg

Leuk overzicht! Maar voor de zekerheid: ook andere (bruine) dieren zwemmen rond, niet alles is een knaagdier ;) Denk bijvoorbeeld aan hermelijn/wezel. Ook mis ik wat muizen in het overzichtje, zo kan bijvoorbeeld grote bosmuis erg goed zwemmen (lijkt op een slanke bruine rat, met een lange staart die ook op het oppervlak ligt).
Douwe van der Ploeg

Rene Janssen

Zeer goed overzicht, Maurice! Leuk!
René Janssen

maurice_tijm

Bedankt. Goede opmerking voor erbij Douwe: ja, er zwemmen een stuk meer zoogdieren regelmatig. Ik vond het alleen verwarrend worden om allerlei soorten af te beelden die alleen incidenteel bij het oversteken van een waterpartij te water gaan.


Ik zal amerikaanse nerts en otter er binnenkort bij plakken. Als je een plek weet waar je regelmatig andere marterachtigen dan die 2 ziet zwemmen hoor ik het graag :-D.

frankvdknaap

ik begrijp dat het allemaal eigen foto's zijn. Dan is het  helemaal mooi.

maurice_tijm

Nee het zijn geen eigen afbeeldingen, vooral van waarneming.nl en observado. Buiten het forum kunnen ze dus beter niet gebruikt worden.