Braam 7

Gestart door mgeven, juni 25, 2013, 16:36:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgeven

Ik kom steeds weer andere bramen tegen en ze beginnen nu allemaal te bloeien  :rolleye: Wie kan me met deze helpen:

Kleinbloemige soort. Witte kroonbladeren  ca 1,5x langer dan de kelk. Kelk viltig behaard. Meeldraden ongeveer even lang als de stijlen.
Bladeren 5 delig, groot, aan beide zijden behaard. Onderkant witviltig behaard. Bladsteel bovenste deelblad gegroefd, afstaand behaard en met zeer korte klierharen. Ook bezet met diverse kleine stekels
Stengel: blauw berijpt en bezet met vele rechte stekels. Beetje zoals Dauwbraam. Geen beharing.

Alvast bedankt.

Michel

mgeven

Direct de nieuwe determinatiesleutel voor bramen uitgeprobeerd. Kom uit op de Grove Purperbraam: rubus inhorrens. De stekels op de foto's zijn op andere foto's wel rood gekleurd. Klopt deze determinatie. Afbeeldingen van de bladeren komen niet echt overeen  :rolleye:

Rense Haveman

Waarom niet framboos? De bladeren zijn geveerd!
Groet! Rense

havikskruiden!

IrisdeRonde

Ik zou net als Rense ook framboos (R. idaeus) zeggen.
Groet Iris

mgeven

Ben net weer even terug geweest naar deze struik in de hoop wat vruchten aan te treffen. Inderdaad vruchtdragend, maar geen frambozen. Meeste bloemen dragen geen vrucht en de enkele vruchten die er zijn zijn nogal armetierig. Zou het een onvruchtbare kruising kunnen zijn tussen framboos en dauwbraam?


mgeven

Bedankt voor de bevestiging Rense.