Hoofdmenu

Mollengedrag

Gestart door lucasn, juni 26, 2013, 09:54:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

lucasn

Normaal zie je bijna nooit levende mollen, maar nou zag ik er een het pad oversteken die we mooi konden volgen door de berm. Toen ik verder wilde zagen we 2 meter verder nóg een mol aan de zijkant van de berm. Nou vroeg ik me af of dit toeval was of hoort het bijvoorbeeld bij de paartijd of jonge dieren die een andere plek zoeken.


Groet Lucas

Groet,
Lucas Nieuweboer

DunesUnLimited

In deze tijd worden de pubers door de moeder eruit geknikkerd en moeten ze zelf een territorium gaan zoeken.
Bernard van Duijnen

lucasn

Groet,
Lucas Nieuweboer

maurice_tijm

Leuk hè dat het nu (juni/juli) daar het moment voor is! Had dezelfde ervaring met 4 mollen bij Utrecht (oa deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/76791318. Iemand op twitter had dezelfde ervaring.


Het is echt een excursie waard om de jonge mollen in de humuslaag te horen en te zien wroeten half boven de grond. Ik heb er 1tje opgepakt en klein was hij al niet meer. Uniek beestje met zijn grote gravers en wipstaartje. Ik ben 4x keer gaan kijken met wisselend succes dus weet niet of de mollen na ontdekking bv een paar weken goed te observeren zijn, ik denk het niet. Ook de woelratten die in de slootjes naast de mollenwaarnemingen zitten zijn dit jaar moeilijk te zien, maar ze zijn er wel.


Ik lees trouwens ook wel eens mensen die gewoon een paar uur bij een paar verse molshopen gaan zitten en dan soms geluk hebben en een snuitje zien.