Laat beginnende bosbeekjuffers in de Auvergne (Fr)

Gestart door Taka, juni 23, 2013, 21:57:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

Mijn vakantie is alweer voorbij, twee weken in de Auvergne (Frankrijk) op een camping aan een snelstromend beekje. Een plek waarvan ik verwachtte dat de bosbeekjuffers me om de oren zouden vliegen. Tot mijn grote verbazing en teleurstelling waren ze er de eerste dagen helemaal niet. Wel vond ik een behoorlijk aantal vuurjuffers in een afgesloten arm van de beek. En er vlogen volop oranjetipjes - ook al zo'n voorjaarsbeest. Het bleek gewoon te vroeg voor de bosbeekjes. Ik dacht eerst nog dat ze er gewoon niet waren, dat het water ter plaatse toch te snel stroomde of dat er dit jaar zo veel regen was gevallen dat de larven waren weggespoeld. Een verklaring bedenken.


Na een paar dagen (15 juni) zag ik de eerste in het gras zitten. Een mannetje met (nog) bruine vleugels. Dat wist ik niet dat de mannetjes eerst nog bruine vleugels hadden. Nog eens gezocht of het niet iets anders was, maar bosbeek bleef het beste passen.

De volgende dag was ik met mijn reisgenoten op een leuk uitstapje in een naburig stadje en vond een stuk of wat bruinvleugelige bosbeekjes in een rustiger stromend riviertje.

Op 17 juni bleek het helemaal los te zijn op de camping. Op elk geschikt plekje langs de beek zaten ze te zonnen. Wel bijna alle mannetjes met bruine vleugels, die - zoals deze foto laat zien, een leuk blauw randje hadden.



Overigens, behalve de genoemde bosbeekjes en de vuurjuffer, heb ik alleen wat platbuiken gezien. Ja en twee zwervende heidelibellen aan de rand van een stuwmeer in de buurt. Ik had gehoopt op bronlibellen en tanglibellen, maar misschien was het daar echt nog te vroeg voor. Alle 4 soorten stonden nog niet in het lijstje van waargenomen soorten in France - Haute-Loire (43) op observado.
(Sybe)

nick w

Hoi Sybe, wel heel fraai hoor dat bruine in die vleugels, had ik ook nog nooit eerder zo gezien! Prachtige foto's!
Sja volgens mij hebben ze in Frankrijk net als wij een wat laat voorjaar. Ik vond vanmiddag ook nog een klappertandende vuurjuffer, en een glassnijder. Normaal zijn die rond deze tijd toch vrijwel weg. Wel pech dat je daardoor geen bron- en tanglibellen zag...

Groet,
Nick W

belle

Ja, klopt, we hebben hier (in Midden-Frankrijk ten westen van de Auvergne) een extreem koud en nat voorjaar gehad en ook nu is het nog niet normaal te noemen. Dagvlinders zijn in elk geval enkele weken later dan andere jaren. In de Auvergne is dat denk ik ongeveer net zo gegaan.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721