Scherpe x Zwarte Zegge?

Gestart door Hinko, mei 03, 2007, 00:31:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Deze zegge vonden we deze week in een leuk moerasig gebiedje. De urntjes zijn leeg. Is dit misschien Scherpe x Zwarte Zegge - Carex x elytroides?
Beide oudersoorten staan in de buurt.
mvgr, Hinko

Edwin Dijkhuis

Met alleen een foto (tegen een grijze achtergrond) is dat moeilijk vast te stellen. Ik neem aan dat je de Flora erbij hebt gehouden en dat je o.a. met het aantal stijlen en groeiwijze (zode) in deze groep terecht bent gekomen. Het onderscheidende kenmerk zit hem in de positie van de huidmondjes op de stengelbladen. Deze zitten bij Scherpe X zwarte aan zowel de boven als onderzijde.  
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Hinko

sorry Edwin, je hebt helemaal gelijk. Ik hoopte eigenlijk dat iemand de habitus herkende, dat had ik er even bij moeten zetten.

In de Flora kwam ik inderdaad uit op de groep met Zwarte en Scherpe zegge. De huidmondjes vind ik altijd erg moeilijk te zien (ik heb een 10x loep)
mvgr, Hinko

Corryabbink

Dag Hinko,
De huidmondjes zijn zoals Edwin schreef heel belangrijk. Wat me verder altijd opviel was dat de stengel min of meer rond en glad aanvoelde en ook vaak dikker was.

Tip. Als je de huidmondjes niet goed kunt zien zou je ook een blad kunnen drogen. Dan zie je na droging een blad dat niet weet welke kant het de randen om moet laten rollen naar boven of naar beneden dat effect kun je na het drogen terugzien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"