Eysarcoris venustissimus Nieuwe waarnemingen!

Gestart door thijsdegraaf, juni 24, 2013, 16:11:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik vond hem in de tuin op hennepnetel. Hij is wel goed natuurlijk. Maar als ik op de kaart kijk, zijn er geen waarnemingen in Noord-Holland. (In Friesland trouwens ook niet). Hoe bijzonder is deze waarneming?
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/77079728 Eysarcoris venustissimus gezien op 2013-06-24 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Berend Aukema

Bijzonder: algemeen in Midden- en Zuidoost-Nederland, tot dusverre nog niet in de Noordelijke provincies!

thijsdegraaf

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Inderdaad leuk thijs hier in Belgie zie ik ze regelmatig... nu die andere nog Thijs :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Ja...er is nog hoop Harry! Bedankt Arp!

thijsdegraaf

Ik denk, dat ze zich nu definitief in onze tuin hebben gevestigd. Dit keer zaten ze op een dovenetelsoort.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/83885398 Eysarcoris venustissimus gezien op 2014-04-28 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Arp

Leuk hoor - ze mogen hier dan algemener zijn, toch zie ik ze niet vaak  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Het is altijd de vraag of je ze na een eerste waarneming nog eens terug ziet. De pyjamawants heb ik bijvoorbeeld in 2007 één keer in de tuin gehad en daarna nooit meer teruggezien.

GerardL

Hallo Thijs,

Hier vind ik ze bijna uitsluitend op bosandoorn, en daar waar die volop aanwezig is
vind je op bijna ieder plantje deze wantsen.
Nu zal hennepnetel ook wel familie zijn van de bosandoorn lijkt mij, omdat ze m.i.
toch wel op elkaar lijken! Leuk om te controleren.
Leuk dat je ze nu ook bij jullie vind, hier zitten ze echt volop (Limburg) (zegt de verwende!)

Grtzzzz

Gerard

Lees net, dat ze op meerdere soorgelijke  zitten. o.a. Stachys sylvatica en S. palustris,
Lamium album en L. purpureum, Ballota nigra

thijsdegraaf

Hallo Gerard!
Tja Limburg.... Dat is toch wat beter dan duinen!!  ;D