Vlieg, wants? Ik weet het niet...

Gestart door Henri25, juni 24, 2013, 14:42:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77078398
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2013-06-23 Elim
Foto's:






Toelichting:
In huis, op de Rhododendron voor de wandelende takken
bij voorbaat dank Henri Zomer
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

jck


Henri25

Dat lijkt er goed op! En de info klopt mooi. Bedankt voor het goede zetje!  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Mark Lammers

#3
De kans dat dit S. oberti is lijkt me groter, gezien de waardplant. Hij lijkt er enorm op, maar helaas kan ik niet 'even snel' de onderscheidende kenmerken vinden.

EDIT: S. takeyai heeft een zwarte 'hoed', wat deze niet of nauwelijks hebben.

PS. Ik wil graag enkele individuen hebben!

Henri25

Bedankt voor de naam Mark! Ik kan je helaas niet aan individuen helpen.. de beesten zitten bij mijn ouders en de paar dieren die ik vond heb ik alweer naar buiten gelaten  :rolleye:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Mark Lammers

Ah, nou, mochten ze er ooit nog last van krijgen, dan hou ik mij zeker aanbevolen!

En misschien is het beter deze exoten niet buiten te zetten, maar dat is een andere discussie...

Henri25

Ik houd het in de gaten. En verder; tja.. als ik had geweten dat het exoten waren op het moment dat ik de foto's maakte  :P
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Arp

De "hoed" is bij verse exemplaren wit en kleurt langzaam na. Ik zou weer even moeten opzoeken hoe of wat precies, maar ze zitten ook wel eens met 2 verschillende soorten Stephanitis door elkaar.

@Mark: Heb je ook behoefte aan takeyai? Die moet ik hier denk ik nog wel uit de tuin kunnen plukken - vorige week waren ze net "klaar" ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

@Henri: Kun je op je foto's het grootste/scherpste stukje met één beest vinden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Mark Lammers

Citaat van: Arp op juni 24, 2013, 18:17:11 PM
De "hoed" is bij verse exemplaren wit en kleurt langzaam na. Ik zou weer even moeten opzoeken hoe of wat precies, maar ze zitten ook wel eens met 2 verschillende soorten Stephanitis door elkaar.

@Mark: Heb je ook behoefte aan takeyai? Die moet ik hier denk ik nog wel uit de tuin kunnen plukken - vorige week waren ze net "klaar" ...

Nee hoor, die zitten genoeg op de Pieris japonica van mijn ouders ;)

Berend Aukema

S. takeyai is grootschalig overgestapt op rododendron. Sinds 2006 geen S. oberti meer gezien op rododendron, wel komt S. takeyai daarop incidenteel samen voor met S. rhododendri. S. oberti nog wel op rode bosbes, mogelijk de oorspronkelijke waardplant ...

Mark Lammers

En is dit dan inderdaad S. takeyai Berend?

Berend Aukema

Ja, ze zijn pas verveld en de hoed is bij sommige exemplaren nog erg licht ...

Henri25

Iedereen bedankt voor de info en de hulp! Dan ga ik hem wijzigen :)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland