sprinkhaan onbekend

Gestart door johan79, juni 23, 2013, 17:19:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

johan79

Ik zou graag willen weten welke sprinkhaan dit is.
Is dat vanaf deze foto`s te zeggen?

Het gaat om deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77060792
Sprinkhaan onbekend - Orthoptera indet. gezien op 2013-06-23 Hellegatsplaten - geheel
Foto's:

Alvast bedankt, Johan.

Henri25

Lijkt me een nimf van de Grote groene sabelsprinkhaan  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

johan79

Oei.... moelijke woorden voor de leek...  :blink:
Nimf ? wil dat zeggen dat dit beest(je) nog niet volgroeid is?
`t was toch al aardig aan de maat.

Henri25

Klopt, het dier is idd nog niet volgroeid, mist ook nog zijn vleugels die deze als volwassen wel heeft en is dus ook nog niet geslachtsrijp  ;). Maar je hebt gelijk, forse beesten blijven het zeker, ookal zijn ze nog niet volwassen. Zal ook wel niet veel meer vervellingen kosten om volwassen te worden als ik het formaat zo zie  ;)
Groeten Henri Zomer

johan79

Weer bedankt voor de uitleg Henri  :blink:
Ik ga de waarneming aanpassen !

Henri25

Groeten Henri Zomer

johan79

Nimf alleen kan ik niet invoeren,  nimf/larve wordt het dan?
of zijn er andere opties die ik kan/moet kiezen voor zoiets?

Henri25

Nimf/larve is prima, in wezen betekent dat hetzelfde, al wordt het woord larve vaak gebruikt voor een jong individu met een volledige gedaanteverwisseling (uitgezonderd rupsen van vlinders natuurlijk) en het woordt nimf voor een jong individu met een onvolledige gedaanteverwisseling  ;). Misschien is het geslacht ook nog wel te bepalen.. zal even kijken  hoor  :angel:
Groeten Henri Zomer

Henri25

Volgensmij een mannetje.. omdat ik de legboor (voor het leggen van de eieren in de grond) mis.

Ter vergelijking:

Nimf man: http://waarneming.nl/waarneming/view/76965717
Nimf vrouw: http://waarneming.nl/waarneming/view/69608917
Groeten Henri Zomer

johan79

Ok... ik denk dat ik zie wat je bedoelt...  :blink:
Dat aanhangsel had deze niet, anders had ik wel aan een sabelsprinkhaan gedacht ... denk ik (  :blink: )

ik vind het hokus-spokus waar jullie die beestjes aan herkennen... maar ok.. voor jullie zal het allemaal wel duidelijk zijn...

Ik maak er een mannetje van...  :blink:

Henri25

Juist! Nou, voor mij zijn de eigenlijk alle sprinkhanen hokus-spokus, maar deze heb ik inmiddels een aantal keer gezien en durf ik wel te benoemen. Het is pure ervaring.. volgende keer zul jij hem ook sneller herkennen, ookal is het een mannetje  ;). Ervaring bouwt zich op!
Groeten Henri Zomer

johan79

Citaat van: Henri25 op juni 23, 2013, 17:53:28 PM
Juist! Nou, voor mij zijn de eigenlijk alle sprinkhanen hokus-spokus, maar deze heb ik inmiddels een aantal keer gezien en durf ik wel te benoemen. Het is pure ervaring.. volgende keer zul jij hem ook sneller herkennen, ookal is het een mannetje  ;). Ervaring bouwt zich op!

Gaat helemaal goed komen.... al doende leert men...  :blink:
als die beestjes nu nog leren om even stil te zitten voor de camera is het helemaal top !

Tnx !!

Henri25

Zo is dat! Haha, ja, das ook weer zoiets he, dat snappen ze helaas niet allemaal  ;). Veel natuurplezier toegewenst!
Groeten Henri Zomer