eitjes onder bramenblad

Gestart door jeanette, juni 27, 2013, 23:15:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Kunnen dit  wantsen-eitjes zijn? Zo ja,  is het dan bekend van welke soort, zo  niet, van wie zouden ze dan afkomstig kunnen zijn? Bvd.

Arp

Wants is correct (Pentatomidae), soortvan, maar eigenlijk ook weer niet - het zijn inmiddels coconnetjes van een parasitoide wesp, vermoedelijk Braconidae ;)

Ik vermoed dat ze ooit de bedoeling hadden om later Groene Stinkerds te worden, maar ik vind eitjes van Pentatomidae nog steeds een beetje hachelijk - zeker zo verkleurd.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Arp, even een vraag: hoe zie je dat het  inmiddels coconnetjes van een parasitoide wesp zijn? Is dat  vanwege de kleur?
Ik had dat blaadje wel weer mee kunnen nemen, maar ben dan weer bang dat het verdroogt en er niets van terecht komt.

Arp

Tja. Er zijn wel wat Pentatomidae met donkere eitjes, maar die hebben toch een andere kleur(patroon) en als ze al goeddeels effen donker zijn dan met andere vorm (vooral van het "kroontje" langs de rand van het deksel). Anderzijds heb ik regelmatig eitjes van o.a. Groene Stinkerds, Pyjama's en Rhaphigaster etc meegenomen en er zitten altijd wel pakketjes bij waarvan de meeste eitjes, of allemaal, na een aantal dagen zo blauwig zwart kleuren (ipv grofweg hun originele kleur houden) - daar komen tot nu toe zonder uitzondering wespjes uit (na langere tijd - langer dan de eitjes normaal nodig hebben).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Aha, hartelijk bedankt voor je antwoord Arp! Ik zal kijken of ik ze  weer terug kan vinden. gr. jeanette

Arp

Ik kom net een serie Palomena prasina-eitjes tegen waar nog een paar gezonde tussen zaten zodat je mooi het verschil ziet. Uit de donkere eitjes kwamen de kleine wespjes in de inzet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Wat goed van je Arp! Dankjewel; dan zullen  het wel  de geparasiteerde eitjes van genoemde soort zijn.