Niet haarscherp

Gestart door bas waanders, juni 23, 2013, 09:55:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

bas waanders

Mijn (meestgebruikte) combinatie EOS550D / EF100mm f/2.8 macro is op zich een geweldige combinatie voor iets meer als 1000 euro . Nu is dat voor echt professioneel werk niet "de top of the line" ........ maar wat ik me wel afvraag is waarom ik niet altijd echt "haarscherpe" opnames maken kan . En ik heb het niet over scherptediepte .
Tuurlijk : een statief gebruiken . Met een "draad"ontspanner , die ik beide ook bezit . Maar zo eenvoudig gaat dat niet en zeker niet als je objecten fladderen en friemelen , dan is alles verdwenen voordat je het statief überhaupt hebt neergezet .

Nogmaals : mijn foto's zijn in de regel wel goed , maar enige onscherpte is er altijd wel , niet storend maar ik wil gewoon iets perfects :-)  Iemand enige ideeën ?

http://www.baswaanders.com

Bert van Rijsewijk

Als je bij macro-fotografie een perfecte foto wilt maken, moet je alles 'perfect' doen.
Bijvoorbeeld:  voor een perfecte foto moet het onderwerp en het fototoestel perfect stilstaan.
De EOS 550D heeft volgens mij de 'live view' mogelijkheid.
Hiermee kun je zien of je beeld stil staat en of scherp gesteld is op de plek die je scherp wilt afbeelden.
Bedenk ook dat zelfs op statief de beweging van de spiegel en de sluiter kan betekenen dat je fototoestel beweegt, dus dat je moet fotograferen vanuit live-view.

Bert.

bas waanders

Zelf denk ik dat het indrukken van de ontspanknop de boosdoener is . Dus draadontspanner gebruiken , maar dat gaat "uit de losse hand" niet makkelijk , wel op statief . Focussen doe ik handmatig , altijd , met de zoeker . Om één of andere reden gebruik ik liveview nooit , onder zeer goede lichtomstandigheden kun je vanaf het schermpje (helaas) te weinig zien .
Ik zal eens gaan proberen met een statief te werken , maar dat is wel lastiger , die moet ingesteld worden en daar is de tijd vaak niet voor , dan hebben de schattige diertjes inmiddels het hazepad gekozen .
Ik zie vaker schitterende plaatjes , haarscherp , en vroeg me gewoon af hoe dat kan en welke technieken andere waarnemers gebruiken om hun doel te bereiken .

Bert van Rijsewijk

Uiteraard draad ontspanner gebruiken (als je op statief werkt en met live view).

Bert.

Platbuik

CiteerZelf denk ik dat het indrukken van de ontspanknop de boosdoener is .
één keer drukken en vasthouden vergroot de kans om deze beweging te neutraliseren. De sluiter dan wel op repeteren zetten.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

bas waanders

Die laatste tip is misschien wel een bruikbare , zal het zeker proberen :-)

LakeSide

Nog een tip.

In plaats van een statief (dat ik nooit bij macrofotografie gebruik), gebruik ik een bamboestok. Ik hou de stok vast met mijn linkerhand (fotografeer met rechts) en leg de lens op mijn hand/vingers. Zo kan je sneller reageren en beperk je trillingen zonder statief.

bas waanders

@Jaco : ik heb je website even bekeken , en moet bekennen dat het wel werkt :-)

Johannes Veenstra

Zou het ook gewoon kunnen zijn dat je lens en camera niet goed op mekaar zijn afgesteld? Op bijv. de 50d en de 7d heb je Micro adjustment zodat je het zelf kan afstellen. Bij jouw camera zul je het eventueel moeten laten doen. Op internet is wel te vinden hoe je kunt testen of ze wel goed zijn afgesteld op mekaar.

bas waanders

Dat laatste heb ik ( bij de 550D ) nog nooit van gehoord . Wel op de zoeker , daar is een dioptrie instelling .....

Platbuik

Je kunt op een foto wel zien of de onscherpte komt van de beweging, of van het niet goed scherpstellen: in het eerste geval is er werkelijk niets scherps te vinden, in het tweede wel iets ervoor of -achter (kan helemaal aan de rand van het beeld staan). Bewegingsonscherpte verraad zich ook als je tot op de pixel inzoomt: het ziet er geveegd uit.
AF Microadjustment is niet op de 550D te vinden.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Alex Kwak

Nog een 'truc' om haarscherpe foto's te krijgen, geleerd van Bart van Hoogstraten  ;D
Stel ongeveer scherp, en maak dan een serie foto's terwijl je de scherpstelling minimaal verdraait. Dan heb je met een beetje mazzel 9 slechte en 1 goede foto. Zo heb ik een paar dagen geleden deze foto gemaakt: http://www.alexkwak.nl/temp/steenrode_heidelibel_01.jpg

PS Kan iemand bevestigen of ontkennen dat dit een steenrode is?

-edit- Toch een zwervende: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=238237
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bas waanders

Ik bevestig niets , maar het is een grandioze foto :-) Ik gebruik dezelfde techniek overigens . En dan kom je thuis met tussen de 100 en 200 foto's . Werkt inderdaad wel , maar ik heb wel eens last van bewegingsonscherpte ...

Bert van Rijsewijk

Citaat van: Alex Kwak op juli 21, 2013, 11:41:50 AM
Nog een 'truc' om haarscherpe foto's te krijgen, geleerd van Bart van Hoogstraten  ;D
Stel ongeveer scherp, en maak dan een serie foto's terwijl je de scherpstelling minimaal verdraait. Dan heb je met een beetje mazzel 9 slechte en 1 goede foto. Zo heb ik een paar dagen geleden deze foto gemaakt: http://www.alexkwak.nl/temp/steenrode_heidelibel_01.jpg

PS Kan iemand bevestigen of ontkennen dat dit een steenrode is?

-edit- Toch een zwervende: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=238237
Een redelijk goede foto, maar Niet haarscherp.

Bert.

streetkajohn

Hallo...

Ik maak mijn macro foto's met een Sony A77 en de lens is een 2.8/100 macro lens
De instelling staat op:

1/250 F22 en iso op 100 daar bij gebruik ik nog een flitser + bouncer en hier door wordt het hele berijk scherp.

Kan een link erbij zetten als jullie wat foto's willen zien.

Groetjes John.
Groetjes,

John :)