albino epipactis( geen bladgroen)

Gestart door artos, juni 22, 2013, 20:06:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

artos

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag me eerste echte albino orchidee gevonden. het gaat hier om een epipactis helleborine, brede wespenorchis.
Hij bloeit nog niet. zodra de bloemen verschijnen zal ik daar ook foto's van plaatsen.

zijn er meer mensen die weleens albino orchideeen hebben gezien?

Stef,

markmeijrink

Beste Stef,

Leuk dat je deze informatie deelt met ons. Wat betreft de albino: dat is lastig te beoordelen of het een echte albino is. Want spreken we van een "echte" albino als er 0% chlorofiel (bladgroen) aanwezig is? Of ook wanneer er toch een beetje bladgroen zichtbaar is. Maar dat alles slechts als kanttekening. Hoe dank ook zijn de planten voor de bloei volledig aangewezen op reserves en voeding van schimmels. Dit is gelijk de oorzaak voor het niet in bloei komen van dergelijke planten. Een uitzondering op de regel zou zijn zijn wanneer ze wel gaan bloeien. Reden om ze dus in de gaten te houden, ik ben in ieder geval benieuwd of ze in bloei zullen komen!

M.v.gr. Mark

artos

Hallo Mark,

Je hebt inderdaad gelijk, er zit hier en daar wel kleine beetjes bladgroen.

Maar ik heb wel bloemknoppen gezien dus ik denk dat die wel gaat bloeien. De brede wespenorchis kan dat ook wel want sommige soorten uit het geslacht apipactis en neottia groeien vaak met mycorhizaschimmels van bomen. dus ze zijn dan in principe in staat om volledig parasitair te kunnen leven. het vogelnestje is een voorbeeld die nooit bladgroen heeft.

markmeijrink

Dag Stef,

dat is slechts ten dele waar. Vogelnestje is inderdaad "mycotroof"  maar Epipactis en Cephalanthera zijn dat niet. Bij vertegenwoordigers uit de laatste twee geslachten is er (functioneel) bladgroen aanwezig. Door albinisme kunnen Epipactis, maar ook Cephlanthera-soorten facultatief mycotroof worden. Dat er knoppen aanwezig zijn is nog lang geen teken dat de plant het reproductieve stadium (bloei) zal gaan halen. Bij Epipactis-soorten b.v. Brede wespenorchs zijn de knoppen begin juni vaak al zichtbaar. Toch bloeit de plant pas vanaf begin juli. De bloeiaar zit namelijk gebogen tussen de bladen verborgen moet zich eerst oprichten en strekken. Dat proces duurt over het algemeen zeker een maand. Ik wil de pret niet bederven, maar bloei is nog lang weg. Ik heb veel meldingen gezien van dit soort planten. Geen van de exemplaren hebben het tot bloei geschopt.

Wel reden om de planten te blijven volgens. Gaan ze daadwerkelijk bloeien dan is dat uitzonderlijk! Hou je ons op de hoogte.

M.v.gr. Mark

artos

Hallo allemaal,

Ik ben gister nog even langsgeweest en ik heb geen vooruitgang gemerkt in de bloeiaar, dus hij zal idd helaas waarschijnlijk niet bloeien.

mvg,
Stef,

markmeijrink

Dag Stef,

dat kan heel goed kloppen. Bij de "normale" Brede wespenorchis bij mij in de buurt ook nog niet.

M.v.gr. Mark

artos

Hallo, ik ben nog even terug geweest naar de wespenorchis en hij is helemaal verdroogd en een paar dagen geleden was de top ook al opgegeten door 1 of ander beest.
ik zal die plek volgend jaar in de gaten blijven houden, misschien komt die dan wel opnieuw op.

Stef,