vleermuis uit turkije

Gestart door worldtraveler55, juni 22, 2013, 18:47:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

worldtraveler55

Hallo


tijdens mijn bezoek an turkije,
vlogen er in de bergen rond demirkazik overdag wel een stuk of 6 vleermuizen,
die gingen rusten tegen een recht op staande rots.
van de vlucht heb ik vage foto's en toen we te dicht bij de rots kwamen
vlogen ze weer weg
heeft iemand een idee,
waar ik het moet zoeken



Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/77039395
Vleermuis spec. - Chiroptera spec. gezien op 2013-05-30 Turkey - Demirkazik
Foto's:




bij voorbaat dank Jan Dekker

Rob Koelman

#1
Ik heb even zitten puzzelen over die rare streping op de halspartij. Doet mij denken aan een jong dat door de moeder wordt meegenomen, hoewel je die meer aan de zijkant zou verwachten (ter hoogte van de vleugel).

Ik denk zelf aan een vale vleermuis (gewone of kleine), mogelijk met jong. De waarneming (overdag vliegende dieren, mogelijk vrouwtjes met jongen) suggereert dat de dieren in hun verblijfplaats (voor deze soort o.a. kerkzolders en grotten) zwaar verstoord zijn.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

worldtraveler55

Hallo Rob

dank voor je reactie
ik vond dat gestreepte ook zo raar en omdat dit de eerste
foto's van mij zijn van vleermuizen heb ik hem dus maar geplaatst.
het was in een vrijwel lege valley, met geen menselijke verstoring,
dat moet dan van een roofdier/vogel zijn geweest

jan

Rene Janssen

@ Rob: Waarom denk je aan vale? Het contrast tussen snuit en oren vs rug is enorm, dat verwacht ik met die bloedvaten-oren van een vale absoluut niet, kijkend naar de vlieghuid. Ik zou eerder denken aan iets van laatvlieger, daar zit Botta's vleermuis in die hoek, niet?!



René
René Janssen

Douwe van der Ploeg

Ik zat inderdaad ook aan E. bottae te denken..
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#5
Citaat van: Rene Janssen op juni 23, 2013, 19:49:54 PM@ Rob: Waarom denk je aan vale? Het contrast tussen snuit en oren vs rug is enorm, dat verwacht ik met die bloedvaten-oren van een vale absoluut niet, kijkend naar de vlieghuid. Ik zou eerder denken aan iets van laatvlieger, daar zit Botta's vleermuis in die hoek, niet?!
René

Gewone laatvlieger lijkt mij niet (vanwege erg lichte buikvacht), maar Botta's vleermuis zou natuurlijk heel goed kunnen. Biotoop klopt in ieder geval: It is found in rocky areas and temperate desert en de soort komt voor in Turkije. Ik heb zelf geen praktijkervaring met deze soort (zou hem natuurlijk graag eens zien!), dus weet niet hoe deze in het veld overkomt.

Probleem is natuurlijk dat details eigenlijk niet echt te zien zijn. Dus is de snuit echt donker, of is dat een fotografisch effect? Zelfde geld voor de rare streping op de zijkant van de hals: artefact van schaduwwerking of 'echt iets'?

Is er een crop in hogere resolutie beschikbaar en/of andere foto's?


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Citaat van: Rob Koelman op juni 23, 2013, 20:14:48 PM
Probleem is natuurlijk dat details eigenlijk niet echt te zien zijn. Dus is de snuit echt donker, of is dat een fotografisch effect? Zelfde geld voor de rare streping op de zijkant van de hals: artefact van schaduwwerking of 'echt iets'?
Niet om vervelend te doen, maar wat was dan de reden dat je aan Vale of kleine vale dacht? Ik begrijp je gedachtekronkel niet echt (echt niet...).


René
René Janssen

Rob Koelman

Dag René,

Zo moeilijk is het niet: (schijnbaar) grote vleermuis met brede vleugels en witte buikvacht = grote myoot = gewone of vale vleermuis. Heb niet stilgestaan bij Eptesicus bottae, die ook witte buikvacht heeft.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

worldtraveler55

Hallo

ik heb nog twee andeer (ook vage) foto''a bijgevoegd
een groter formaat kan ik hier niet kwijt

alwel bedankt voor de moeite







Jan Dekker

Rob Koelman

Op de bovenste foto weer die rare streping bij de hals. In ieder geval geen jong. Effect van wind op vacht?

De onderste foto toont (of tenminste suggereert) dat het dier een donkere snuit heeft, wat prima zou passen bij Eptesicus bottae en niet bij gewone of kleine vale vleermuis (Myotis myotis / blythii).

Ik volg René met zijn determinatie als mogelijke/vermoedelijke Botta's vleermuis...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob