Hoofdmenu

voorstellen

Gestart door xander, mei 05, 2007, 16:59:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

xander

Hoi allemaal,

Graag wil ik vd gelegenheid even gebruik maken om mijzelf voor te stellen.
Ik ben xander, 47 jr oud.
Ik hou veel van fotograferen en heb de camera eigenlijk wel dagelijks bij me.
Ook mijn vrouw is altijd met de camera op pad.
We zitten hier dus eigenlijk een beetje met een gedeelde account maar ik hoop dat niemand daar bezwaar tegen zal hebben.
1 probleem hebben wij wel en dat is dat hoewel wij gek zijn vd natuur en veel foto's maken we tav determinatie vd soorten ong.  onderaan de lijst staan. (zou die er zijn)  pffff We vinden iets mooi, of iets valt ons op, maken een foto en tja..... wat zal het voor diertje of plantje enz wezen?
geen flauw idee!   :unsure:
de eerste foto's die ik hier geplaatst heb van een lepelaar in de Woudpolder ging dan ook al meteen mis, was al blij dat ik wist dat het een lepelaar was maar toen moest ik kiezen en... dat had ik dus meteen al mis!  :wub:
Er valt genoeg te leren hier, dus misschien dat dat in de toekomst beter gaat, je weet maar nooit zullen we maar zeggen  ;)

voor nu in ieder geval hartelijke groeten en iedereen een fijn en mooi weekend!
xander


michel.wissink

Hallo Xander,

Welkom op deze mooie en leerzame site!
Ik ben twee jaar geleden ook bij nul begonnen, en leer hier elke dag nieuwe dingen! De lijst van topspotters per soort of per aantal kun je vinden op de homepagina, links.

Succes!

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

henkjanvdkolk

#2
Hartelijk welkom,

Wat fotografeer je allemaal?



[enne, fouten maken we allemaal wel eens, niet zo'n probleem van maken, maar wel kritisch blijven in het determineren B) ]
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

xander

Hoi Michel en Henk-Jan.

Er valt hier in ieder geval genoeg te leren en te zien en lezen.
Leuk, zoveel enthousiaste mensen.

Wij fotograferen eigenlijk alles wat we mooi vinden of interessant.
Ook al weten we dan vaak niet wat het precies is, dat doet ad schoonheid niets af.
We houden allebei van dieren, alles wat bloeit en groeit, water, lucht enz enz.

Het determineren doe ik met een boekje, internetsites en vrienden die er wel verstand van hebben.
Hoewel die het ook niet altijd met elkaar eens zijn   :-)

Gelukkig is niemand hier te beroerd om even te melden om welke soort het precies blijkt te gaan.

Ik plaats ook alleen waarnemingen met foto zodat altijd gecontroleerd kan worden of het wel klopt.

Vorig jaar heb ik het grote genoegen gehad om een albino ransuil te kunnen fotograferen en dat is wel het meest bijzondere dat ik tot nu toe gezien heb.

de foto's staan op: http://waarneming.nl/gebruiker.php?tab=wn&id=13429
weet niet of die link werkt maar dat zie ik gauw genoeg. ;)
Over de nijlgans is enige discussie ontstaan, sommigen zeggen dat het een 'juveniel' is en ik had hem geplaatst als gewone nijlgans maar staat nu onder cascarde (?)
ik heb geen idee, was al blij dat ik wist dat het een nijlgans was   :unsure:
zal hem hier proberen onder te zetten, misschien weten jullie zeker wat het is.

groetjes
Xander



xander

oh ik zie dat de nijlgans weer goed staat!
de foto was niet gelukt om hier te plaatsen.
weet niet waarom?

groetjes
klazien

michel.wissink

CiteerIk plaats ook alleen waarnemingen met foto zodat altijd gecontroleerd kan worden of het wel klopt.
Een foto is beslist geen vereiste voor een goede waarneming, hoor.
Goed kunnen beschrijven wat je hebt gezien en gehoord is ook veel waard, heel belangrijk en vooral leerzaam.
Voorbeeld: ik heb ooit een mij onbekende vogelzang omschreven in het forum. Ik had de vogel niet eens gezien. Direct na mijn input kwam er antwoord dat het een wielewaal moest zijn geweest; 100% zeker op basis van mijn omschrijving!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

xander

Wat leuk!  Het is ook ongelooflijk wat die kleine keeltjes presteren.
hier in de buurt zit ook een vogeltje, geen lijster of merel, maar hij zingt ook steeds verschillende riedeltjes, telkens weer anders, korte 'liedjes' met vnl hoge tonen.  Heel mooi om te horen.
Kan hem niet goed zien, zit in een hoge conifeer tussen de bladeren.
Geen idee, maar wel mooi.
groetjes
klazien
..............................................................................................

vandaag is de website gelanceerd de Online encyclopedie over alle levensvormen. een megaproject van  honderd miljoen dollar.
voor wie het interessant vindt, hier het persbericht en url:

Bron: Reuters,
Dertig internationale wetenschappers lanceren vandaag de Encyclopedia of Life (EOL), een vrij toegankelijke encyclopedie die alle levensvormen op aarde zal beschrijven. Het project wordt de komende tien jaar ontwikkeld en moet alle 1,8 miljoen huidige levensvormen die bekend zijn behandelen.

De encyclopedie wordt later vandaag pas officieel voorgesteld, maar voorlopig kunt u alvast enkele voorbeelden bekijken. Op dit moment ligt de focus vooral op dieren, planten en schimmels. De encyclopedie wordt voorzien van foto's, films en kaartjes, om een volledig beeld te geven van de levensvormen.

Met het online naslagwerk willen de oprichters iedereen informeren, van kinderen met een taak voor biologie tot overheden die een ecologisch plan willen opstellen. Op termijn wordt de encyclopedie ook in andere talen beschikbaar. "Het gaat over het delen van informatie met de wereld", zei voorzitter Jesse Ausubel tegen Reuters.

Aan het project zijn enkele grote Amerikaanse universiteiten zoals Harvard en de Rockefeller University verbonden. Het project loopt zeker tien jaar en zal in totaal honderd miljoen dollar kosten. Voor de lancering is al 12,5 miljoen dollar uitgetrokken.

Nieuw ontdekte levensvormen worden toegevoegd zodra ze worden geïdentificeerd. Volgens James Edwards, hoofd van het project, kan het aantal vermelde levensvormen zo nog oplopen tot bijna tien miljoen. Hij sluit ook niet uit dat fossielen in de database terechtkomen.

Het project is geïnspireerd door Wikipedia. Daarom kunnen lezers ook feedback geven, die door de medewerkers zal worden verwerkt.

http://www.eol.org/  

Natuurleuk.nl

Welkom op dit leerzame forum!  :)  
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

xander

Hoi Constance,

heb net even je website bekeken, wat een leuke site.
ga daar eens lekker rondkijken.

groetjes
klazien