Wat is dit?

Gestart door vankeulen, mei 05, 2007, 15:05:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

vankeulen

Helaas zijn de foto's wat onduidelijk, ik kon de soort niet vinden en twijfel of die nu wel in de juiste soortgroep staat, maar ja, graag hulp bij determinatie.
Groet Kees van Keulen

vankeulen

en een foto van de bovenkant
Groet Kees van Keulen

han.endt

Een kameelhalsvlieg. Bij de determinatie van deze soorten is de vleugeladering erg belangrijk, met name het aantal dwarsaders in het pterostigma (hier de donkere vlek langs de vleugelrand).

vankeulen

De soort staat niet in de lijst ik zet hem eerst wel neer als insect onbekend
Groet Kees van Keulen

JW_2all

#4
CiteerDe soort staat niet in de lijst ik zet hem eerst wel neer als insect onbekend
Han, dit is toch een vrouwtje kameelhalsvlieg (raphidia spec) ? De kameelhalsvlieg mannetjes hebben een stomp achterlijf, wijfjes hebben een lange ovipositor.
Kees, op een foto van de zijkant kun je het pterostigma beter zien.
Groet,
Jan

vankeulen

Ik heb deze vlieg inderdaad al ingevoerd als Raphidia spec. (ik had er overheen gekeken) ik denk inderdaad ook aan een vrouwtje i.v.m. de ovipositor.
Bedankt voor de reactie
Groet Kees van Keulen

spinnenvrouw

In Nederland komen zes soorten kameelhalsvliegen voor, allemaal verschillende genera, en om het vervelend te maken in twee families.
In plaats van Raphidia sp. zou je beter de nederlandse naam kunnen gebruiken, of de naam van de orde (Raphidioptera).

Overigens kan het best zijn dat op de foto een Raphidia staat, de kleur van het stigma, donkerbruin, spreekt het niet tegen.  Maar helaas, hij is niet de enige met dat kenmerk ...
Jacomijn Prinsen

JW_2all

CiteerIn Nederland komen zes soorten kameelhalsvliegen voor, allemaal verschillende genera, en om het vervelend te maken in twee families.
In plaats van Raphidia sp. zou je beter de nederlandse naam kunnen gebruiken, of de naam van de orde (Raphidioptera).

Overigens kan het best zijn dat op de foto een Raphidia staat, de kleur van het stigma, donkerbruin, spreekt het niet tegen.  Maar helaas, hij is niet de enige met dat kenmerk ...
Het lijkt erop op de foto dat het pterostigma minimaal een dwarsader heeft. Kan het in Nederland dan nog een ander genus zijn dan Raphidia?
Welke foto had er extra gemaakt moeten worden om meer zekerheid te krijgen? Van de ocelli? Tijd voor een bezoekje aan de NEV-bieb?
Groet,
Jan

spinnenvrouw

kameelhalzen kun je determineren met het betreffende stukje uit Stresemann's Excursionsfauna.  Daar staan meer soorten in dan wij er tot nu toe hebben.
In het engelse boekje van C.W. Plant (A key to the adults of British lacewings and their allies)  staan minder soorten dan in NL voorkomen. Overigens een prima boekje voor groene, bruine en andere gaasvliegen en wat er op lijkt, maar juist voor kameelhalzen onvoldoende.

Het gaat vooral om de vleugeladering.
Jacomijn Prinsen