Hoofdmenu

Welke rups is dit ?

Gestart door Floppy, augustus 28, 2005, 21:09:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Vandaag zag ik deze ca. 5 cm grote rups met enige snelheid een landweg oversteken tussen Biggekerke en Koudekerke (Walcheren).
Is dit de rups van een Kleine nachtpauwoog ?
Of is het misschien een Grote Beervlinder?



met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

acherontia

#1
Een foto van de zijkant erbij zou ideaal zijn, maar gezien het feit dat er niet sprake is van een echte rugstreep en ik verwacht dat er ook geen zijlijn is en de ademhalingsopeningen spierwit omrand zullen zijn is Spilosoma urticae eigenlijk de enige soort die echt goed "past". Kortom rupsen determineren met alleen een boevnaanzicht is eigenlijk niet mogelijk.

Ik snap niet zo goed hoe deze rups eventueel te verwarren valt met die van een kleine nachtpauwoog....

Jeroen

vlindersdigitaal

#2
De Nachtpauwoog is inderdaat een totaal andere rups...

je kan een kijkje nemen op vlindernet als je zelf al ideen hebt wat het kan zijn (zoals nu het geval).. Als je dan nachtpauwoog in voert krijg je een foto te zien van de vlinder. Als je vervolgens op die foto klikt krijg je meer info. Hier kan je dan ook kijken naar de rupsen van deze vlinder om deze met jou foto ter vergelijken.
Klik Hier voor de link ---> Vlindernet

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tip..  ^_^
Foto Gallery Mariƫlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Floppy

CiteerIk snap niet zo goed hoe deze rups eventueel te verwarren valt met die van een kleine nachtpauwoog....
Hahaha, ik begrijp dat je je dat afvraagt, maar als je mijn (minieme) kennis van vlinders en rupsen kent, wordt het allemaal een stuk verklaarbaarder. :lol:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

#4
CiteerHier kan je dan ook kijken naar de rupsen van deze vlinder om deze met jou foto ter vergelijken.
Dank voor de verwijzing en de uitleg. Probleemje is nog, dat de rups van de Grote Beer het bij nadere beschouwing niet was en dat van de gesuggereerde Spilosoma urticae geen foto van een rups is opgenomen. :(
Dat is verklaarbaar uit de beschrijving "Rups en pop worden zelden gezien."
Gelet op de vrij stellige beschrijving van Acherontia houd ik het op zijn gezag dan vooralsnog toch maar op een rups van de Sneeuwbeer (Spilosoma urticae). :rolleyes:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

Beiden zeer bedankt voor de reactie, de verwijzing, en de aanwijzing voor het fotograferen van een rups.  :)
Ik doe er mijn voordeel mee !
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

vlindersdigitaal

#6
Soms is een rups of vlinder herkennen ook erg lastig.. Vooral in dit geval als de rupsen beina niet gezien worden. Er zijn wel wat andere manieren om nog verder te zoeken... Ik zal nog wat extra tips mee geven voor je.

1. Google
Als je van iemand een latijnse naam krijgt, of als vlindernet b.v. niet de juiste foto's heeft.. kan je hier heel goed zoeken met die latijnse naam op foto's.

2. Vlinders Startkabel & Vlinders Pagina
Voor vele handige links naar alleen maar vlinders met ook handige tips en meer..

3. Leps.it
Zoeken per familie naar foto's..

Ik hoop dat het je zoekacties helpt  ^_^
Foto Gallery Mariƫlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Floppy

Een bron aan informatie.
Dank je wel !  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Bram Rijksen

en dit is natuurlijk een...

acherontia


Mark van Veen

Sjees, wat een beest  :huh:  
groet,

Mark van Veen

han.endt

CiteerSjees, wat een beest  :huh:
Eekhoorn in het Nederlands.

Elachista

CiteerEen foto van de zijkant erbij zou ideaal zijn, maar gezien het feit dat er niet sprake is van een echte rugstreep en ik verwacht dat er ook geen zijlijn is en de ademhalingsopeningen spierwit omrand zullen zijn is Spilosoma urticae eigenlijk de enige soort die echt goed "past". Kortom rupsen determineren met alleen een boevnaanzicht is eigenlijk niet mogelijk.

Ik snap niet zo goed hoe deze rups eventueel te verwarren valt met die van een kleine nachtpauwoog....

Jeroen
Dat was ook mijn eerste gedachte, Jeroen  :P  
Groet,
Tymo

Bram Rijksen

Mark, Jeroen en Han; bedankt. Het was ook de enige die ik er in de gids (die nieuwe waarin ook een hoop rupsen en waardplanten staan gefotografeerd) enigzins op vond lijken, maar die was toch wel iets anders 'gemodelleerd'...
Vriendelijke groet,
Bram

Medina

Hallo!

Deze middag heb ik deze rups gevangen, maar zoals de doorsnee mens
weet ik niet van welke soort deze is. Hij lijkt agressief, zeker door zijn
zwarte pin op zijn uiteinde en grote lijf. Kan iemand mij meer informatie
geven over deze soort? Of hij al dan niet gevaarlijk is enz.. (ik ben maar een
leek).

Alvast bedankt!

acherontia

Een Sphinx ligustri (ligusterpijlstaart) die op het punt staat om zich onder de grond te gaan verpoppen!

Jeroen