Eend; kleurmutatie of wilde eend x soepeend? -> soepeend

Gestart door DeHaas, juni 21, 2013, 17:21:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

DeHaas

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77009567
onzeker Parkeend - Anas platyrhynchos forma domesticus gezien op 2013-03-14 Arnhem
Foto's:






bij voorbaat dank Nanny de Haas
Groeten,
Nanny de Haas

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

DeHaas

Groeten,
Nanny de Haas

jfbouwmeester

Hallo vrienden,

"soepeend" is dan wel een aanmeldingsnaam op wrn.nl
maar voor mij is dit gewoon een vrouwtjes wilde eend die bont is, waarbij het opvalt dat  "zij", een witte nekring heeft van een "hij"
Overigens heeft deze eend een mooi bontpatroon.

Jan Bouwmeester :duim:
jfbOUWMEESTER

Henri van Dodeweerd

Parkeend klinkt wat leuker misschien. De eend zal vast wild zijn. Maar de soortnaam wilde eend kan er niet meer op. Het bonte patroon is door vermenging met tamme eenden. Vandaar gewoon parkeend/soepeend.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jfbouwmeester

Parkeend klinkt inderdaad leuker. Er zullen ook nog maar weinig echte wilde eenden zijn want alles vermengd zich met elkaar. Zelfs de eenden die er als wilde eend uitzien zullen wel ergens tamme eenden in hun voorouders hebben. Eenden worden vaak gebraden maar soep ervan maken lijkt mij minder geslaagd. Heb ik zelf ook nooit gemaakt terwijl ik toch ooit poelier ben geweest. :angel:

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

Henri van Dodeweerd

Citaat van: jfbouwmeester op juni 24, 2013, 16:12:52 PM
Parkeend klinkt inderdaad leuker. Er zullen ook nog maar weinig echte wilde eenden zijn want alles vermengd zich met elkaar. Zelfs de eenden die er als wilde eend uitzien zullen wel ergens tamme eenden in hun voorouders hebben. Eenden worden vaak gebraden maar soep ervan maken lijkt mij minder geslaagd. Heb ik zelf ook nooit gemaakt terwijl ik toch ooit poelier ben geweest. :angel:

Jan Bouwmeester

Helemaal mee eens!
Ik vang ze overigens ook niet voor de soep hoor ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd