Clausilia op Texel?

Gestart door p_cras, juni 14, 2013, 16:09:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

p_cras


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
Ik ben na aanleiding van een bericht dat een halve eeuw geleden met het invoeren van sneeuwklokjes vanuit Frankrijk naar Texel clausilia's zijn ingevoerd gaan zoeken. deze vond ik onder het schors van een dode boom.
http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/76827984
Clausilia onbekend - Clausiliidae indet. gezien op 2013-06-14 Texel - Staatsbossen - De Tureluur
Foto's:


bij voorbaat dank Arien Slagt

Tello Neckheim

Op Tessel zijn een aantal soorten slakken waaronder Clausilias "uitgezet" met grond uit Limburg (sneeuwklokjesbossen). Dit is de Vale clausilia Clausilia bidentata, een algemenere soort in Nederland op geschikte plaatsen. Ook de Gladde clausilia komt voor op Tessel en mogelijk Macrogastra rolphii.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

p_cras

Dank je, bij mijn weten is er nooit grond uit limburg op texel ingevoerd, maar is een aantal soorten (waaronder italiaanse aronskelk, slangenlook en een aantal slakkensoorten) meegekomen met de sneeuwklokjes die in de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw door texelaars vanuit het gebied rond de Loire in Frankrijk zijn gehaald
Dank voor de determinatie en Groeten,
Arien Slagt

Tello Neckheim

Klopt wat je zegt, het betrof grond via de sneeuwklokjesbolletje uit Frankrijk en niet uit Zuid Limburg, dat was een vergissing van mij. Ik ben benieuwd of de betreffende slakkensoorten (Helicodonta obvoluta, Macrogastra rolphii) er nog steeds zitten? Clausilia bidentata en Cochlodina laminata zitten er nog steeds. Mogelijk dat Lauria cylindracea ook nog op die plaats voorkomt?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

p_cras

Dank voor je reactie, ik ga zeker zoeken!
Arien