haarmos onbekend

Gestart door RonN, juni 20, 2013, 22:33:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

RonN

Heb hier 2 pollen van gezien, vrij stugge soort.
Wie weet meer van dit soort?

http://waarneming.nl/waarneming/view/76997218





Groet,

Ron

RonN

#1
Nog even een aanvulling:
(op zandhaarmos gezet voor eerst...)





Groet,

Ron

vdvaart

Lijkt me helemaal goed (zandhaarmos).
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

RonN

Groet,

Ron

Ben Kruijsen

ik houd het op Polytr. piliferum. Zie nl een duidelijke glashaar afgescheiden van het blad.

RonN

Ik zie het hier niet echt op lijken...
Daar zie je wel echt een glashaar op de foto.
Maar goed, ik kan het mis hebben.

Groet,

Ron

Ben Kruijsen

een glashaar behoeft niet wit te zijn ...  Ik hoor graag van Koos wat zijn mening is nav mijn commentaar

RonN

Ik ook.
Immers, ik wil het wel als de juiste soort invoeren!
;)
Groet,

Ron

Rutger

Lijkt mij ook P. piliferum
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

vdvaart

Het is twee tegen één maar... ik blijf er zandhaarmos in zien. Ik heb nog nooit piliferum gezien Ben met zulke lange punten die niet deels overtuigend wit zijn. Op deze foto zie ik werkelijk niet één witte punt, en het is toch soms redelijk in closeup. In tegenstelling tot Rutger en Ben zie ik geen glasharen die duidelijk afgescheiden zijn van het blad, ik zie spits toelopende blaadjes die versmallen in een bruine punt; bij piliferum zie je vaak wat stomp ogende blaadjes. Ik moet het wel relativeren want haarmossen op foto's vind ik altijd moeilijk, en het is niet eenvoudig als je in een foto eenmaal één soort hebt gezien er alsnog een andere in te zien....
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

ik ben ervan overtuigd dat het piliferum is. Zet 'm anders voor een third/fourth opinion op het forum van de BLWG

zie ook de blauwgroene blaadjes bij juniperinum gewoon groen

alegro

Ik heb de twee grootst vergrote foto's van dit mos gedownload en nog eens extra vergroot bekeken,
maar hoe ik ook tuur, ik zie geen enkele aanwijzing voor omgeslagen bladranden. Dus zou het zomaar
eens een andere soort dan piliferum of juniperinum kunnen zijn. Welke, daar durf ik mij niet aan te wagen.
Grüezi mitenand,
Arjan

vdvaart

Ik zag ook geen omgeslagen bladranden maar ik zie ook geen vertanding van de bladrand, dus dan zit je toch op piliferum of juniperinum Arjan. Ik heb ook nog even gedacht aan een Pogonatum maar het kapsel sluit die familie uit. Ingeval van twijfel, volg de Administrators zou ik zeggen. Ik vergis me wel vaker met Polytrichums (op foto's dan).
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

alegro

Citaat van: vdvaart op juni 22, 2013, 19:38:36 PM
Ik zag ook geen omgeslagen bladranden maar ik zie ook geen vertanding van de bladrand, dus dan zit je toch op piliferum of juniperinum Arjan.

Tja, ik vond de plantjes qua uiterlijk ook meer op P piliferum of juniperinum lijken...
Als ik dan zou moeten kiezen tussen die twee moet ik me aansluiten bij Ben & Rutger. Op de eerste foto in
het aanvullende bericht van Ron zijn absoluut zeker bij enige plantjes lange glasharen aan de bladpunten
te ontwaren. Maar toch blijf ik het een beetje vreemd vinden dat die omgeslagen bladranden onzichtbaar
zijn.
Grüezi mitenand,
Arjan

Ben Kruijsen

#14
Ik geef toe dat die omgeslagen randen niet te zien zijn wellicht omdat ze strak tegen elkaar aan zitten. Kun je evt nog wat verzamelen en opsturen?

RonN

Het is een zeer interessant en leerzaam draadje aan het worden.
Ik ben van plan om morgen weer naar die locatie toe te gaan voor extra foto's.


Ik kan zeker een klein plukje opsturen, geen probleem.
Stuur me anders een pb'tje voor het adres.
Groet,

Ron

vdvaart

Ik ben benieuwd. Je weet in elk geval waar op gelet moet worden......
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart