Wesp of Hoornaar

Gestart door Gert Kremer, mei 04, 2007, 22:53:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo ,
Welke van de twee vreet aan mijn plakken?
en.... volgens mij maak deze z'n nest tussen de spouwmuur in de schuur.
maar nog niet gevonden.

Foto 131a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wilde

#1
Hoornaars hebben soms een afwijkende kleur. Dit lijkt er een voorbeeld van te zijn. Deze heeft nauwelijks bruinrood, maar ook geheel geel-zwarte exemplaren komen af en toe voor. Vespa crabro dus naar mijn mening.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Mark van Veen

#2
Een Middelste Wesp, zie de 7 en gespiegelde 7 op de borststukrug. Die hebben ook een iets gezwollen kop achter het oog, maar niet zo erg als een hoornaar. Ze schrapen hout om hun nesten te maken.
groet,

Mark van Veen

Gert Kremer

CiteerEen Middelste Wesp, zie de 7 en gespiegelde 7 op de borststukrug. Die hebben ook een iets gezwollen kop achter het oog, maar niet zo erg als een hoornaar. Ze schrapen hout om hun nesten te maken.
Hallo Mark,
Ik twijfelde al aan het soort, de hoornaar is vaak bruinrood.
maar deze wesp was nogal fors uitgevallen.

Dus Middelste Wesp.
Maakt deze ook het nest in de spouw of maakt deze een nest aan de balken?


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

gardensafari

De middelste wesp (in het Duits "kleine hoornaar" genaamd) maakt altijd vrijhangende nesten, meestal in struiken of aan dichtbetakte bomen. Soms ook aan dakranden e.d. maar eigenlijk altijd buitenshuis. Het nest is een bal, met onderaan een tamelijk lange pijp, die bij oude nesten weer verdwijnt. De opening verhuist dan naar de zijkant.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.