Hoofdmenu

The Big Sit 2007

Gestart door Dylan, mei 04, 2007, 19:59:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan


The Big Sit is een jaarlijks internationaal vogelevenement, waarbij teams op de hele wereld proberen om vanaf één vaste plek gedurende één dag zoveel mogelijk verschillende soorten te zien. (zie: http://www.birdwatchersdigest.com/site/fun...it/bigsit.aspx)

Dit jaar doen we met Waarneming.nl mee aan The Big Sit! Dat betekent, dat we op zondag 14 oktober 2007 op een plek in Nederland met een aantal mensen van Waarneming.nl (gebruikers, admins, bezoekers) gaan zitten om samen zoveel mogelijk verschillende soorten te zien. Aangezien er geen beperking is in de grootte van een team, hoe meer zielen, hoe meer vreugd. En omdat we één van de beste plekken ter wereld hebben, is het zowel voor de soortenjagers als mensen die "live" meer kennis op het gebied van vogelsoorten op willen doen de ideale gelegenheid. En je ziet eens wat gezichten bij al die namen van Waarneming.nl!

Waar gaan we dan staan?
Hier!
Vanaf dit punt heb je 360 graden uitzicht over de Westplaat, het Oostvoornse meer, de Vogelvallei en nog een stukje Maasvlakte. Daarom is de kans om heel veel soorten te zien (op het strand, door de struiken trekkend, overvliegend) heel groot. In het verleden is deze plek al zeer succesvol gebleken.

Wie mogen er komen?
Iedereen dus!

Moet je er dan 24 uur lang staan?
Natuurlijk niet! Je mag ook zitten. Even serieus, je bent de hele dag welkom, voor korte of langere tijd, om even de sfeer te komen proeven, of om een paar uur mee te kijken en te speuren. Of om nu eindelijk eens wat geluiden van overvliegende vogels te leren kennen (daar houd ik mezelf ook voor aanbevolen). Natuurlijk hopen we op een aantal hele goede vogelaars die hun kennis willen delen, maar ook al vogel je nog maar net, kom gerust. Mensen die langskomen kunnen natuurlijk altijd een kannetje koffie meenemen voor de die-hards die er van ochtendschemer tot in de avond staan ...

En als ik niet kan?
Dan volg je de verrichtingen op Waarneming.nl, want we gaan LIVE waarnemingen invoeren met WnPDA!

Kortom, zet het in je agenda!
zondag 14 oktober 2007 - The Big Sit!
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

#1
Dit bericht dient als FAQ en als samenvatting van verwijderde posts (om de draad overzichtelijk te houden).

Welke cirkels / groepen doen er mee, en waar kan ik ze vinden?
Zie de volgende post in deze draad.

Mogen er meer groepen meedoen?
Natuurlijk, hoe meer zielen hoe meer vreugd! Iedereen mag zijn eigen cirkel vormen.

Gaat The Big Sit door bij slecht weer?
- Ja. Het is een wereldwijd evenement. Bij extreem slecht weer kan het zo zijn dat mensen in Nederland besluiten om niet deel te nemen. In dat geval verschijnt er ongetwijfeld bericht op dit forum.

Zijn er vaste plekken of mag iedereen zelf ene plek kiezen?
Je mag elf je plek kiezen. Het is natuurlijk leuk om een plek te hebben waar je veel soorten kunt verwachten, maar je kunt ook lekker in je eigen tuin gaan zitten. Waarneming.nl vindt het leuk als je langskomt bij één van onze plekken!

Wat is het recordaantal soorten van een Big Sit?
(info van Ben Gaxiola) Wat betreft de officiele Big Sit was 2003 extreem goed:
1. Tlacotalpan, Veracruz, Mexico – "Tlaco-Birders" – David McCauley
– 156 species
2. Zuiderhoofd, Westkapelle, The Netherlands – "The Delta Devils" – Sander Lilpaly – 118 species
Maar ik geloof dat het dagrecord op Breskens op 143 staat (10 mei 2001) en op de Eemshaven op 139. Dat zijn de facto ook Big sits.

Ik wil wel meedoen maar ik zit op Texel voor de DBA week!
Geen nood, er is een cirkel op Texel, bij de Horsmeertjes.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

#2
Deze post dient om de deelnemers in Nederland bij te houden. Alle deelnemers onder voorbehoud!

De officiële Waarneming.nl-cirkel is:

Team Waarneming.nl
Maasvlakte / Westplaat - Rotterdam - ZH

- Dylan Verheul
- Matthijs Broere
- Alex Kwak (met koffie en WnPda)
- Peter van der Meer
- Robert van der Meer
- Wouter Bosgra (komt met de auto uit Wageningen mail wouter bosgra at gmail dot com als je mee wilt rijden)
Deze cirkel zal vanaf ca. 7:00 uur bemand zijn.
Google Map locatie: http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&hl=en&...8&t=h&z=16&om=1

Andere cirkels in Nederland (al dan niet via Waarneming.nl):

VWG Nijmegen - Nijmegen
Trektelpost Maldens Vlak
Op het zweefvliegveld ten zuiden van Nijmegen. In de buurt van 'de kantine' zal onze post staan
Remco Wester en anderen  
Zie Big Sit 2007 VWG Nijmegen



Team van Stichting Vogel Natuurwacht Almere
Trektelpost IJmeerdijk


Texel, uitkijkpunt Horsmeertjes
Ben Gaxiola e.a.


Dordrecht, trektelpost de Dordtse Biesbosch (51 45 05 N 4 43 15
Natuur en Vogelwacht Dordrecht - zie ook http://www.vogelwacht.eu/


Terschelling De Grieen/Wierschuur/Waddenzeedijk
groep : Jacobird


Wierhaven: Quarantaine
VWG Wierhaven (Bob Woets)


Vogelwerkgroep Den Helder/Landschap Noord-Holland:

Waar: uitkijkpunt Kooyhoekschor Balgzand. Vanaf hier kunt u met uw eigen fiets (of ter plaatse verstrekte fietsen) of wandelend langs de binnenkant van de dijk naar het enkele kilometers verderop gelegen kijkscherm aan het Kooyhoekschor fietsen.

Natuurinformatiecentrum 't Kuitje bevindt zich aan de Oostoeverweg 80 in Den Helder. Dit is vlak voor de ingang van de Marine, op industrieterrein Oostoever. Dit is goed met borden aangegeven.

Vanaf 08:00 t/m 16:00 zullen hier deskundige gidsen aanwezig zijn. Gezamenlijk gaan we op zoek naar schaarse soorten als Slechtvalk, Kleine Zilverreiger en IJsgors. Met name indrukwekkend zijn de grote aantallen wadvogels, met soorten als Pijlstaart, Smient, Kanoet, Rosse Grutto en Zilverplevier. Op goede trekdagen kunnen ook aanzienlijke aantallen duiven, piepers, lijsters en vinken langs de dijk vliegen. Verassingen zijn hier altijd mogelijk!

(last minute entry)
Team: GandA
leden: Gerard en Astrid
Locatie: Rockanje,voornse Duin e.o (Niet Maasvlakte)

Met vr. Groet

(aanvulling volgt, geef je op via info@waarneming.nl, dan wordt je in deze post  vermeld)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Ben Gaxiola

Citeer
Citeer"Find a good spot for bird watching–preferably one with good views of a variety of habitats and lots of birds. Next you create a real or imaginary circle 17 feet in diameter and sit inside the circle for 24 hours, counting all the bird species you see or hear. That's it. Find a spot, sit in it, have fun." Big Sit

Daar passen we nooit met z'n allen in, in een cirkel van 17 feet...
Je mag er ook wel uit hoor. Alleen de soorten die tellen moeten vanuit de cirkel zijn waargenomen.
Sterker nog, je mag zelfs:

- de cirkel uit om dat stipje dat je ziet of dat vogeltje dat net achter dat polletje is gaan zitten 2 km verderop op naam te brengen;

- gebruikmaken van "vooruitgeschoven posten/satelieten".

Je hoeft de soort slechts vanuit de cirkel te zien, maar niet op naam te brengen....

Het is trouwens erg leuk om te doen. Ik heb het zelf begin deze eeuw een paar keer vanaf de plek van Dylan cs gedaan met behoorlijk succes (oa een keer eerste en een keer tweede).

vrgr Ben Gaxiola
Ben Gaxiola

Dylan

CiteerHe, verwacht niet dat ik de hele dag er zit, maar -bij redelijk weer- kom ik zeker langs, mét koffie!
Je hoeft zeker niet de hele dag te komen hoor Alex. Dat doen slechts enkele onnozelen (ik dus in ieder geval). Die koffie is wel belangrijk!
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

Denkt iedereen er wel aan om zijn cirkel ook aan te melden bij de organisate?

link: http://www.birdwatchersdigest.com/site/fun...t/register.aspx
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

#6
Deelnemende teams:
Om een mooi overzicht te krijgen van de resultaten hebben we wat software in elkaar geknutseld waarmee zowel de invoer , uitvoer en het maken van een csv bestand voor de organisatie geregeld is.

Het werkt als volgt:
vanuit dit overzicht:
http://waarneming.nl/bigday_teams.php?bigday=6


zijn de deelnemende teams zichtbaar , op volgorde van aantal waargenomen soorten. De teamleiders kunnen op invoeren drukken
jullie mogen rustig even testen, want ze kunnen de soorten ook weer verwijderen.
als je na invoeren op lijst drukt kom je in de soortenlijst. als de teamleider dit doet komt tevens een download in beeld.

Als de teamleider op invoeren drukt kom je in de lijst van soorten op volgorde van euring. alleen echte soorten worden getoond, dus geen hybrides,ondersoorten etc
een eenmaal ingevoerde soort wordt niet alsnog getoond.

als je een gsm hebt waarop internet mogelijk is:
Voor mobiel is deze versie aanwezig http://waarneming.nl/bigday_m_invoeren.php?bigday=6&team=26
waarbij &team= aangevuld moet worden met jouw teamnummer. de invoer moet gedaan worden door de 'teamleider' . als deze mobiel niet ingelogd is wordt deze omgeleid naar de mobiele invoerpagina.


Kortom meldt elk team even aan via email naar het bekende info@........  adres.

LET OP De soorten uit de soortenlijst worden niet als losse waarnemingen in het systeem opgeslagen. Dus iedereen kan zijn door hem zelf waargenomen soorten gewoon zelf invoeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacquesvanmeer

Hallo
Als alles meezit kom ik ook naar de maasvlakte om mee te kijken en te leren over vogeltrekvogeltjes en piepjes. Ik heb op het carpool topic al een uitvraag gedaan om vanaf Den Bosch naar de maasvlakte iets te regelen. Dus tot ziens.
:duim:
Jacques

Limosa

Zijn er toevallig nog mensen die op Terschelling gaat zitten/staan? In ieder geval ga ik zelf wel proberen een paar uurtjes te tellen, maar als er meer mensen zij is dat misschien wel net zo gezellig.
Groeten,

Joachim

Christian

Als er nog iemand gaat die via Hilversum (In de buurt kan natuurlijk ook, Muiden ofzo), dan zou ik graag meerijden.
Christian Brinkman

Jacquesvanmeer

Hallo Joachim

In het overzicht staat dat er op Terschelling bij Paal 18 ook een groep zit.

Jacques

BWoets

Ook op Wieringen (NH) zal een Big Sit worden gehouden en wel nabij de Quarantaine. We gaan op de dijk zitten met voor ons de Waddenzee, naast ons een camping en achter ons het mooiste (ex)Waddeneiland van Nederland: Wieringen!

Voor meer informatie kunnen jullie mij een PM/e-mail sturen.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Dylan

CiteerHallo Joachim

In het overzicht staat dat er op Terschelling bij Paal 18 ook een groep zit.

Jacques
Let op, Terschelling-groep heeft gekozen voor een andere locatie, zie lijst met cirkels.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl


eline1234

Ennuhm... doet Zeeland ook mee? Wilde op DVN ook nog die vraag stellen maar ik krijg mezelf (weer eens) niet ingelogd....
Eline

pinky111nl

Als Zeeland mee doet, zou ik ook wel graag willen komen...

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Dylan

Er is een cirkel op Breskens, maar die hebben zich niet op het forum aangemeld. Ik heb de info vanaf de internationale Big Sit site.

Op Vroege Vogels komt Waarneming.nl in de uitzending vanaf de Maasvlakte.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Jacquesvanmeer

Volgens mij zit op Westkapelle ook een cirkel.

Groeten Jacques

Alex Kwak

CiteerTeam Waarneming.nl
Maasvlakte / Westplaat - Rotterdam - ZH

- Dylan Verheul
- Matthijs Broere
- Alex Kwak (met koffie en WnPda)
- Peter van der Meer
- Robert van der Meer
- Wouter Bosgra (komt met de auto uit Wageningen mail wouter bosgra at gmail dot com als je mee wilt rijden)
Deze cirkel zal vanaf ca. 7:00 uur bemand zijn.
Helaas, ik kan morgen toch niet komen  :(

Ik hoop dat iemand anders voor de koffie kan zorgen!

Veel succes,
Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankmeer

Ik kom ook naar de Maasvlakte, en ik neem mee: koffie en thee.  B)  
Frank van der Meer

Alex Kwak

CiteerIk kom ook naar de Maasvlakte, en ik neem mee: koffie en thee.  B)
Bedankt voor de vervanging  :duim:   ;)  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Dylan

En ja hoor, ik ben wakker :-)
De dag begint koud met wat mist, daarna wordt het heerlijk weer, dus kom vooral langs!

En/of luister naar Vroege Vogels, radio 1 tussen 8 en 10 uur.


Wind uit het zuidoosten geloof ik, dus er zal weinig komen aanwaaien vanuit zee.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

frankmeer

#22
NU op de radio

Dylan kwam aan de lijn op Radio 1; er werd verteld dat er eerst 33 soorten gezien waren en nu al 49, met o.a. twee actieve Slechtvalken.
Frank van der Meer

Robertmeer

Dylan net weer op radio 1.

O.a. 2 reeën en een roepende Waterral.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

Helaas ben ik niet van de partij, ik moet namelijk later op de dag werken. In de ochtend enkele uren op de IJmeerdijk geweest waar ook een big sit gehouden werd. Leuke soorten tussen 9.00-11.00 uur waren: duinpieper, ijsgors, kleine zilverreiger, middelste zaagbek, kerkuil, ransuil en zwarte stern. Ik had slechts een deel door mijn korte aanwezigheid. Leuke trek van veldleeuwerik. Rond kwart voor 12 waren ze door de grens van de 80 soorten.

Succes allemaal!!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Ben Gaxiola

Op Texel  kwamen we tot 110 soorten. Ik heb van 7.35 - 19.20 gestaan. De lijst vul ik morgen in. Met de mobiel gaat het steeds halverwege mis...

Goodies: roodkeelduiker, jan-van-gent, visarend, grote jager, kleine jager, boomleeuwerik, boompieper, ijsgors en sneeuwgors.

14 eendensoorten (15 incl rosse stekel), 9 soorten  roofvogels en 19 soorten steltlopers.

gr ben

overigens had ik een aantal jaar geleden ook 110 soorten.
Ben Gaxiola

BWoets

#27
Op Wieringen ook leuke soorten als Grote Pieper, Strandleeuwerik, Dwerggors, Boomleeuwerik, Slechtvalk, Beflijster.
Eindscore was 80 en om 14.30 uur is er gestopt..

Echter ook gruwelijke missers als: Gaai, Eider, Meerkoet, Bontbekplevier, Kievit, Sperwer en KOPERWIEK!!!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

matthijsbroere

En op de Maasvlakte is de teller blijven steken op 86. Leukste verrassing was de Kuifleeuwerik die er nog steeds zat. Was vanuit de cirkel net te zien! Zie de soortenlijst op http://waarneming.nl/bigday_teams.php?bigday=6
Matthijs Broere

matthijsbroere

Bob, Koperwiek, bizar!  :ph34r:
Hoe is 't mogelijk!
Matthijs Broere