Draaihals beste tijdstip?

Gestart door Tim Asbreuk, september 07, 2008, 12:21:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Hoe laat op de dag heb je de beste kans een draaihals te horen/zien. Er worden er de laatste tijd veel gemeld en ook een aantal in mijn vaste vogelgebieden. Dus word het een keer tijd dat ik ook een draaihals op mijn lijst krijg.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

P1234

De vogels die nu worden gezien zijn (uiteraard) doortrekkers. Op goede locaties kan je ze gedurende de hele dag zien, maar uiteraard wordt het lastiger als er meer vogelaars zijn, omdat Draaihalzen bij drukte meestal niet open en bloot blijven zitten, maar als er afstand wordt gehouden wil het nog wel eens lukken om vogels erg mooi te observeren. Op goede plekken rustig langs geschikte bosjes lopen en goed je ogen openhouden is de beste methode om te zoeken.

Trouwens; Draaihals blijft een zeldzaamheid en een buitenkansje. Dus qua lijst; niets "moet," en ik vind Draaihals geen "schaamsoort" <_< . Succes met zoeken!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Tim Asbreuk

Schaamsoorten doe ik ook niet aan. Ik vogel nl. alleen maar in de buurt. Twitchen vind ik maar niks (heb het een keer of 4 gedaan).  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

#3
Het woord schaamsoort heb ik altijd een van de meest vreemde woorden in de natuurwereld gevonden :gap:

Zeker in het verband waarin het gebruikt wordt.

Voor mij zijn schaamsoorten die verdwijnen door ons geklooi.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jan2002

CiteerHet woord schaamsoort heb ik altijd een van de meest vreemde woorden in de natuurwereld gevonden :gap:

Zeker in het verband waarin het gebruikt wordt.

Voor mij zijn schaamsoorten die verdwijnen door ons geklooi.
:duim:  100% mee eens!
Groet,
Jan

P1234

CiteerSchaamsoorten doe ik ook niet aan. Ik vogel nl. alleen maar in de buurt. Twitchen vind ik maar niks (heb het een keer of 4 gedaan).
Verstandig dat je niet aan schaamsoorten doet. Ik doe er ook niet aan. Misschien is de term door mij wat ongelukkig gekozen. Wat ik heb bedoeld aan te geven is dat het zien van een Draaihals gewoon een buitenkans is, en dat het geen soort is waarvoor het tijd wordt dat je hem op je lijst krijgt. Het woord twitchen heb ik trouwens niet in de mond genomen; ik snap het verband tussen wat ik heb gezegd en jouw uitspraak over twitchen dan ook niet helemaal.

NB: Ik twitch wel, en wat mij betreft is er niks mis mee :grin: . Laat nog maar eens weten of je een Draaihals hebt kunnen vinden. Het zijn schitterende vogels.

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

teunvankessel

#6
Om terug te komen op de vraag, mijn ervaring is smorgen rond een uur of tien, je moet vooral zoeken op paden/wegen die opwarmen door de zon waar mieren oid. op gaan lopen! Die eten ze namelijk en waar voedsel is zijn vogels.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Johannes Ruben

Citeer
CiteerSchaamsoorten doe ik ook niet aan. Ik vogel nl. alleen maar in de buurt. Twitchen vind ik maar niks (heb het een keer of 4 gedaan).
Verstandig dat je niet aan schaamsoorten doet. Ik doe er ook niet aan. Misschien is de term door mij wat ongelukkig gekozen. Wat ik heb bedoeld aan te geven is dat het zien van een Draaihals gewoon een buitenkans is, en dat het geen soort is waarvoor het tijd wordt dat je hem op je lijst krijgt. Het woord twitchen heb ik trouwens niet in de mond genomen; ik snap het verband tussen wat ik heb gezegd en jouw uitspraak over twitchen dan ook niet helemaal.

NB: Ik twitch wel, en wat mij betreft is er niks mis mee :grin: . Laat nog maar eens weten of je een Draaihals hebt kunnen vinden. Het zijn schitterende vogels.
...én met imponerende geluiden! :whistle:  
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Johannes Ruben

Citeer
Citeer
CiteerSchaamsoorten doe ik ook niet aan. Ik vogel nl. alleen maar in de buurt. Twitchen vind ik maar niks (heb het een keer of 4 gedaan).
Verstandig dat je niet aan schaamsoorten doet. Ik doe er ook niet aan. Misschien is de term door mij wat ongelukkig gekozen. Wat ik heb bedoeld aan te geven is dat het zien van een Draaihals gewoon een buitenkans is, en dat het geen soort is waarvoor het tijd wordt dat je hem op je lijst krijgt. Het woord twitchen heb ik trouwens niet in de mond genomen; ik snap het verband tussen wat ik heb gezegd en jouw uitspraak over twitchen dan ook niet helemaal.

NB: Ik twitch wel, en wat mij betreft is er niks mis mee :grin: . Laat nog maar eens weten of je een Draaihals hebt kunnen vinden. Het zijn schitterende vogels.
...én met imponerende geluiden! :whistle:
" .... Bovendien maken Draaihalzen in de herfst niet of nauwelijks geluid en zeker niet als ze vliegen".

Aldus Admin. Frank Neijts in Topic: Draaihals van 10 sep jl.  

Dit er aanvulling (om misverstanden qua geluid in deze tijd te voorkomen). Tóch neem ik maar de memorecorder mee op mijn 'veldtochten'...
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Tim Asbreuk

CiteerVerstandig dat je niet aan schaamsoorten doet. Ik doe er ook niet aan. Misschien is de term door mij wat ongelukkig gekozen. Wat ik heb bedoeld aan te geven is dat het zien van een Draaihals gewoon een buitenkans is, en dat het geen soort is waarvoor het tijd wordt dat je hem op je lijst krijgt. Het woord twitchen heb ik trouwens niet in de mond genomen; ik snap het verband tussen wat ik heb gezegd en jouw uitspraak over twitchen dan ook niet helemaal.

NB: Ik twitch wel, en wat mij betreft is er niks mis mee grin.gif . Laat nog maar eens weten of je een Draaihals hebt kunnen vinden. Het zijn schitterende vogels.

Ik heb zelf ook helemaal niks tegen twitchers. Ik vind het alleen niks, zo met zijn allen op een rij. Als ik vogels kijk doe ik dit liever lekker rustig met een beperkt aantal mensen. Tja en dat met schaamsoorten en twitchers het valt me gewoon op dat met name twitchers deze term vaak gebruiken.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk