Inula ensifolia - Zwaardalant?

Gestart door mcbud, augustus 28, 2005, 14:22:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

mcbud

Langs de randen van de nieuwe duinen aan de IJmuiderslag komt een heldergele composiet voor. Bij determinatie kom ik steeds uit op Inula ensifolia, die in Nederland niet meer op de lijsten staat maar wel in Scandinavie en Engeland. In oude edities van de Heimans, Heinsius en Thijsse vond ik hem als Zwaardalant. Ook kwam ik op een Scandinavische site de naam I.salicina ssp. angustifolia tegen.
Ik heb hem met wat plaatjes maar onder Wilgalant/ I.salicina ingevoerd, een soort die volgens de SL2003 niet meer in Nederland voorkomt. Aan de IJmuiderslag lijkt hij goed ingeburgerd, tot diep in de duindoornstruwelen.
Weet iemand hier meer van?
Heeft het zin dit bij Floron te melden?

vr groet

marc budding

marcel123

CiteerHeeft het zin dit bij Floron te melden?
Misschien wel maar lopen die daar niet al de boel plat (stond er niet ook stippelzegge?)

laatvlieger

waarom is het geen Moeraskruiskruid Senecio Paludosus??? Ik weet niet heel veel van planten hoor , maar vind hem daar wel wat op lijken.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

mcbud

Ik weet ook niet veel van planten. Dat maakt het allemaal wat avontuurlijker.
Heb zonet wat plaatjes van Moeraskruiskruid bekeken en hij lijkt er inderdaad op. Ik zie ook wel verschillen:
- De bladen van de alant zijn niet getand, hebben geen zichtbare zij-nerven, en zijn niet behaard aan de onderkant, alle drie i.t.t. tot de bladen van moeraskruiskruid.
- De standplaats:
  Moeraskruiskruid tussen riet in moerassen en langs rivieren, ongeveer op de grondwaterspiegel, met de wortels tenminste een deel van de tijd in het water;  
  De gevonden alant groeit niet in het moerasgebied langs het water vlakbij, maar in/op het duin, tot vlak bij de parkeerplaats, meters boven de lokale grondwaterspiegel. Hij wortelt in droge grond.
- De bloemen: omwindselschubben van de alant in meer rijen, dakpansgewijs. Van Moeraskruiskruid kan ik niet direct de gevevens vinden, maar verwante senecio soorten hebben op de plaatjes één rij nogal langwerpige omwindselschubben.

Ik zal zien of ik vandaag of morgen wat meer gegevens kan krijgen, met name om te zien of de vruchtjes een vruchtpluis van lange haren hebben en of er echt geen stroschubben tussen de schijfbloemen zitten. Dat lijken karakteristieke verschillen volgens wat ik hier kan vinden.

Dank voor je suggestie!

groet

marc budding

Pieter Stolwijk

Controleer hem maar eens op Bezemkruidkruid (Senecio inaequidens).
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

mcbud

En dat was hem wel.
:)


dank en vriendelijke groet

Marc Budding