Novoflex telelens op digitale camera

Gestart door H.J. Tromp, juni 18, 2013, 14:10:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

H.J. Tromp

Ik heb jarenlang tevreden gewerkt met een Novoflex 600 mm met schouderstatief, gecombineerd met een analoge spiegelreflex. Afdrukken gebeurde via een draad naar de camera. Werkte allemaal schitterend.
Punt is dat digitale camera's geen ingang voor draadontspanner hebben (wat wel logisch is).
Heeft iemand een oplossing gevonden voor de combinatie van zo'n Novoflex met een digitale spiegelreflexcamera? De lens ligt al zo lang werkeloos.
Bij voorbaat dank voor suggesties.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Alex Kwak

Ik begrijp je niet helemaal (zal wel de hitte zijn  B) ), maar helpt dit misschien: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=8922
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

H.J. Tromp

#2
Dank Alex. De verwijzing helpt me inderdaad niet. Ik zal proberen nader uit te leggen.
Het gaat niet om het passen van de Novoflex op allerlei digitale spiegelreflexcamera's; hiervoor zijn n.m.m. wel voldoende tussenringen.
De Novoflex wordt gebruikt als een geweer. Je drukt ergens halverwege onder de lens af, wel 35 cm van de camera af, en die beweging wordt via een lange draadontspanner overgebracht naar de camera. De andere hand zit 20 cm voor de camera en hiermee stel je scherp door te 'knijpen'. Op deze wijze heb een heerlijke balans van het geheel van lens en camera en kun je perfect 'schieten' zonder statief.
Als de camera geen aansluiting heeft voor een draadontspanner, ben je dus genoodzaakt om op de camera zelf af te drukken en dit betekent een heel onhandige greep/houding; dit maakt het fotograferen lastig en haalt het belangrijkste voordeel van het schouderstatief en deze lens weg, namelijk de heerlijke -statiefloze- balans.
Misschien is de volgende afbeelding illustratief: http://tinyurl.com/khps4zg (ben ik niet, hoor ;D).
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Alex Kwak

Er zijn toch genoeg digitale spiegelreflexen met een aansluiting voor een (elektriche) draardontspanner?
Mijn Canon 60D heeft die in ieder geval wel.

PS Zou je wilen ondertekenen met je echte naam. Is verplicht op dit forum...  :police:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

H.J. Tromp

(Et voila, naam gewijzigd).
Ik ben niet bekend met digitale SLR's die een -mechanische- draadontspanner kunnen hanteren. Ik kan het in de handleiding van de Canon 60D ook niet vinden.
Misschien zijn er wel mensen die het via een draadloze methode hebben opgelost.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

hiskodevries

ik vrees dat nog maar weinig moderne camera`s met een mechanische overweg kunnen. is allemaal draadloos. wat vaak een probleem geeft omdat de ontvanger aan de voorkant van de camera zit.
of dit http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/overige-audio-tv-en-foto/m670950527-draadontspanner-canon-60d-550d-500d-rs-60e3-nieuw.html
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: H.J. Tromp op juni 19, 2013, 00:00:27 AM
(Et voila, naam gewijzigd).

:duim:

Citaat van: H.J. Tromp op juni 19, 2013, 00:00:27 AM
Ik ben niet bekend met digitale SLR's die een -mechanische- draadontspanner kunnen hanteren. Ik kan het in de handleiding van de Canon 60D ook niet vinden.
Misschien zijn er wel mensen die het via een draadloze methode hebben opgelost.

Ik heb zoiets als Hisko hierboven aangeeft, werkt perfect.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

H.J. Tromp

#7
Dank voor jullie reacties.
Het lijkt me dat ik voor de electronische optie zal moeten gaan.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

ZLHaberham

#8
Als je een C- (of D-)model Novoflex hebt (die jaren-80-en-later-versie met de geïntegreerde, draaibare tweede handgreep) heb je kans dat je de bijpassende electronische draadontspanner nog gewoon bij Novoflex kan bestellen (mailtje naar de klantenservice); die is dan eenvoudig op de tweede handgreep aan te sluiten. Ze bieden nog (wat) ondersteuning voor gebruikers van die dingen; ook de camera-adapters zijn nog leverbaar. Ook op Marktplaats en (Duitse) eBay worden die draadontspanners nog geregeld aangeboden.

Heb je het oudere model B (waar een optionele tweede handgreep aan de inschroefbare "Baumstütze" kan worden bevestigd), dan wordt het iets lastiger. Hoewel ik zelf mijn Novoflex nog maar zelden gebruik omdat je er zo lastig mee kunt fietsen, heb ik het opgelost door simpelweg de electronische draadontspanner van mijn camera aan een zelfgeknutselde tweede handgreep te tapen. Oorspronkelijk had ik iets met zelfklevend klittenband bedacht, maar dat ritselde teveel en viel na verloop van tijd uit elkaar op onhandige momenten. Dit is ziet er wat knulliger uit, maar werkt beter:



Ik weet niet met welk merk je fotografeert, maar vaak is zo'n electronische draadontspanner niets anders dan een stereo-kabeltje, waarbij sluiting van het ene contact zorgt voor de scherpstelling/belichtingsmeting, en sluiting van het andere voor het ontspannen van de sluiter. Als je avontuurlijk bent ingesteld knutsel je voor een paar euro zo'n ding in elkaar (al zou ik wel even op een camera-forum of iets dergelijks checken of de ontspanner voor jouw specifieke camera inderdaad op dat principe is gebaseerd).

Mijn ervaring is overigens inderdaad dat de combinatie Novoflex en DSLR prima werkt; fotografeer je met Pentax of Sony, dan heb je zelfs het voordeel van de sensorstabilisator in het camerahuis....  image stabilization op een lens uit de jaren 60, heerlijk.
Er is zelfs een (weinig actieve) Flickr-groep aan gewijd: http://www.flickr.com/groups/novoflex/ . Je vindt er de prachtigste dingen tussen.

Voor wat het waard is: ik vind hier zojuist nog een oude catalogus, uit 1986. Dit waren de bestelnummers voor de verschillende electrische ontspankabels voor de type-C greep, wellicht is er nog compatibiliteit met jouw camera. Zie ook de opmerking dat andere types op aanvraag leverbaar zijn... Ik vraag me wel af waarom er geen lichtmeting door de lens mogelijk was, zoals ook vermeld staat (ik vermoed dat ze slechts een mono-contact hebben in plaats van een stereo). Met mijn huidige knutselwerk gaat dat zonder problemen; ook de scherpstelindicator in de zoeker werkt feilloos (Pentax K-5).


H.J. Tromp

#9
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.
Ik geef hier twee foto's van de 600 mm-Novoflex zoals ik deze gebruikte op een Nikon FE, in het analoge tijdperk. Er zit een balg op om de kleinste afstand wat te verkleinen; de draadontspanner voor de Nikon is zichtbaar. Soms gebruikte ik ook een converter om 'm op te blazen naar 1200 mm. Ik heb met de 600 mm vanaf de aankoop in 1978 prima kunnen werken, meestal zelfs uit de hand door de fraaie balans.
Ik heb nog steeds geen digitale spiegelreflexcamera gekocht, in afwachting van de informatie die ik zou krijgen in dit topic. De tip van de beeldstabilisatie is een goeie om te onthouden bij een aanschaf.
Mochten de foto's nog extra informatie opleveren, dan verneem ik dit bijzonder graag. (Is dit type B?)
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

ZLHaberham

#10
Da's een type B, ja, met de handgreep van een Kaiser-schouderstatief, zo te zien (ik gebruik zo'n statief met mijn Sigma 170-500). Die Kaiser is wat groot om er nog een extra handgreep op te plakken (tenzij je erg grote handen hebt). Mochten er kringloopwinkels o.i.d. in je omgeving zijn, dan zou je kunnen zoeken naar een oude super-8-camera van een paar euro... die dingen hebben vaak heel elegante handgrepen de met een simpele statiefschroef aan de camera zelf zijn bevestigd. Even openen om de ontspanknop te verwijderen, en dan heb je ruimte genoeg om er een electrische onstpanner aan te plakken.

Het is een beetje jammer dat BushHawk hun handgrepen niet los levert, anders zou dat helemaal een handige oplossing zijn.

Voor wat betreft die beeldstabilisatie: de huidige Pentax DSLRs gebruiken nog precies dezelfde bajonet als vroeger, alleen het sluiten van het diafragma van oude lenzen (van vóór de electronische diafragma-aansturing) heeft wat voeten in de aarde (je moet een extra handeling verrichten om door de lens te kunnen meten. Vaak geen probleem, maar bij bijvoorbeeld vogels in vlucht een redelijke ramp.). Met zo'n Novoflex is dat geen probleem, omdat die lenzen toch geen mechanisch-automatisch diafragma hebben.
Volgens mij zijn de huidige Sony ᾳ -DSLRs aan te sluiten op de oude Minolta-vatting, al kun je dat beter even checken in plaats van van mij aan te nemen. Nadeel van Pentax is dat het aanbod van nieuwe lenzen wat minder is dan bij Canon en Nikon; hun eigen aanbod is beperkt, en de grote derde-partij-lenzenmakers (Sigma, Tamron, Tokina) maken hun betere lenzen vaak niet in Pentax-vatting, of in een vatting met bepaalde beperkingen. Hoever dat voor Sony het geval is weet ik niet. Dit hoeft allemaal geen probleem te zijn, maar als je het plan hebt te investeren in een systeem en dat langzaam uit te bouwen, kan het wel iets zijn om in overweging te nemen.

Overigens is die beeldstabilisatie toch het meest geschikt bij vrij stationaire onderwerpen... bij een traag cirkelende buizerd gaat het allemaal best goed, maar voor iets dat snel vliegt gaat er toch niets boven een heel korte sluitertijd. Mocht je overwegen om bij Nikon te blijven, dan zou ik zeker eens kijken naar de nieuwe D7100.

Een boeiend alternatief zijn de huidige spiegelloze camera's met mogelijkheid van verwisselbare lenzen; die van Pentax hebben ook mechanische sensorstabilisatie. Vanzelfsprekend hebben die alleen een electronische zoeker, dus waarschijnlijk werken die toch wat minder fijn dan een DSLR als je een Novoflex gebruikt zoals bedoeld is (van de schouder in plaats van een statief). Omdat die dingen buiten Japan amper aanslaan bij het publiek kun je ze in Europa momenteel voor redelijk belachelijk lage prijzen krijgen.

(ge-edit wegens typfouten)

H.J. Tromp

Veel dank voor de uitgebreide beantwoording.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

H.J. Tromp

De D7100 is aangeschaft, tesamen met een radiografische afstandsbediening voor koppeling aan de Novoflex. Tot nu zeer tevreden.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp