Hoofdmenu

Najaar 2013

Gestart door Joachim Vreeman, juni 18, 2013, 09:58:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Gaxiola

Via twitter: gisteren op de Lofoten 300 blako's, waarvan 160 op het eiland Vaeroy...
Ben Gaxiola

Adri Clements

Toeval of niet, boven west-Rusland ligt nu een lagedrukgebied, waardoor er een fikse oostenwind staat vanaf Oeral (zuidoost) - Finland (oost) - Noorwegen (noordoost).
Prettige gedachte dat het ten noorden van ons dus 'volloopt' met gekkigheid  8)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Gerard Troost

Citaat van: JohanvantBosch op september 23, 2013, 12:23:11 PM
Ik twijfel of ik het hier neer moet zetten of bij zeldzaamheden in de wp, maar vanwege de status van Bladkoning toch maar even hier. Als je af kunt gaan op de aantallen in Scandinavië zit er volgens mij een flinke bak Bladkoningen aan te komen

Gisteren kwam dit voorbij op Twitter: John McLoughlin ‏@birdlinene 22u

Sibe Alert...update...300 Yellow-brows on the Lofoten Islands today incl 160 on the island of Vaeroy!!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Citaat van: Ben Gaxiola op september 23, 2013, 15:46:49 PM
Via twitter: gisteren op de Lofoten 300 blako's, waarvan 160 op het eiland Vaeroy...
Eh, ja :) :angel:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Steven Wytema

Citaat van: Adri Clements op september 23, 2013, 18:47:12 PM
Toeval of niet, boven west-Rusland ligt nu een lagedrukgebied, waardoor er een fikse oostenwind staat vanaf Oeral (zuidoost) - Finland (oost) - Noorwegen (noordoost).
Prettige gedachte dat het ten noorden van ons dus 'volloopt' met gekkigheid  8)
Dat lagedrukgebied dat op wo/do gepland staat voor Scandinavie?
Check http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/weerkaarten.php
Ik volg toch niet helemaal dat als er daar een lagedrukgebied ligt (ipv het gebruikelijke hogedrukgebied, zoals ook op wetterzentrale), dat het hier dan spannend kan worden.
Of moet op die laatste kaart (donderdag) het hogedrukgebied nog gevormd worden?
Steven Wytema


Folkert Jan

Citaat van: Steven Wytema op september 23, 2013, 23:25:50 PM
Citaat van: Adri Clements op september 23, 2013, 18:47:12 PM
Toeval of niet, boven west-Rusland ligt nu een lagedrukgebied, waardoor er een fikse oostenwind staat vanaf Oeral (zuidoost) - Finland (oost) - Noorwegen (noordoost).
Prettige gedachte dat het ten noorden van ons dus 'volloopt' met gekkigheid  8)
Dat lagedrukgebied dat op wo/do gepland staat voor Scandinavie?
Check http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/weerkaarten.php
Ik volg toch niet helemaal dat als er daar een lagedrukgebied ligt (ipv het gebruikelijke hogedrukgebied, zoals ook op wetterzentrale), dat het hier dan spannend kan worden.
Of moet op die laatste kaart (donderdag) het hogedrukgebied nog gevormd worden?


http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/stromingsfilm/azie.html


http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/stromingsfilm/europa.html


Ik doe overigens geen conclusies/voorspellingen, want ik weet er te weinig van
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankmeer

Meldingen van veel aankomst lijsters op de Wadden vanochtend.
Frank van der Meer

Joachim Vreeman

Falsterbo begint zich ook weer wat te roeren: http://www.falsterbofagelstation.se/index_e.html

Benieuwd wanneer we de eerste trekgolf(je) kunnen verwachten deze week...

Succes iedereen op de telposten! Groeten Joachim

Yeronimo

Constante tikken in de lucht hier in Leeuwarden van zanglijsters, erg goeie aankomst van deze soort! Ben benieuwd of we daar overdag nog wat van merken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

Vanmorgen leek er in de Ooij al meer Zanglijsteractiviteit dan eerder te zijn. Overigens vallen mij de Kolganzen ook wel op. Al diverse malen gehoord vandaag, en net een groepje van 17 hoog naar zuid, boven het centrum van Arnhem.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Yeronimo

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 25, 2013, 17:48:31 PM
Vanmorgen leek er in de Ooij al meer Zanglijsteractiviteit dan eerder te zijn. Overigens vallen mij de Kolganzen ook wel op. Al diverse malen gehoord vandaag, en net een groepje van 17 hoog naar zuid, boven het centrum van Arnhem.

Goede aankomst vanmorgen van beiden soorten inderdaad in het noorden van het land, http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=939&site=0&land=1&taal=1&datum=20130925&sc=0
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

m.dijksterhuis

Vandaag bijna 600 Rode wouw over Falsterbo. Met die oostenwinden de komende dagen gaan de oostelijke posten hier toch wel wat van merken dacht ik.
Gr Marc

Steven Wytema

Op Birdtam komt het nu redelijk los.
(http://www.flysafe-birdtam.eu/profile.php?radar=denhelder en debilt)

Maar ik ben benieuwd wat het vanaf zondag/maandag gaat brengen: dan komt (als ik bijlage juist interpreteer) de stroming vanuit het (noord)oosten pas echt goed op gang. printscreen is van zondagnacht, dus dan zou het ook al kunnen. Ik verwacht stiekem pas iets een dag later.
Je kan ook gewoon zeggen dat we nu al 3 knallers hebben gehad en die oostenwind is er nog geeneens, dus die stroming zegt heel weinig.
Steven Wytema


Folkert Jan

amai das 1 rechte streep vanaf siberie naar nederland ja  :o :o

hier even de link van het stromingsfilmpje. http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/stromingsfilm/europa.html
Overigens heb ik altijd het idee dat het gebeurt de dag voordat je denkt dat het gaat gebeuren
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: Folkert Jan op september 27, 2013, 11:13:51 AM
amai das 1 rechte streep vanaf siberie naar nederland ja  :o :o



... en meteen over Nederland heen met de voorspellingen van komende week?  O0 :o

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op september 27, 2013, 11:31:43 AM
Citaat van: Folkert Jan op september 27, 2013, 11:13:51 AM
amai das 1 rechte streep vanaf siberie naar nederland ja  :o :o



... en meteen over Nederland heen met de voorspellingen van komende week?  O0 :o

Wat bedoel je? dat we zo'n harde wind krijgen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Adri Clements

Het geinige is dat er naast het weer nog andere factoren zijn. En tja, die Nobo, Arendbuizerd & Rosse waaierstaart kwamen er ook zonder oostenwind of wat dan ook. En gelukkig maar, anders kunnen we alles voorspellen en dan gaat de lol eraf.
Met oostenwind volgende week op het programma zal het vast leuk worden, maar misschien blijven zeldzaamheden niet zolang hangen. Voor zichtbare vogeltrek hangt het A af van de aanvoer en B van de mate van tegen-/zijwind. Pakte vanochtend ook weer net iets anders uit, met vroeg in de ochtend strakke meewind en later pas meer zijwind. Volgende week is naar mijn idee sowieso spannend qua zeldzaamheden in kuststrook en qua roofvogeltrek.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Adri Clements op september 27, 2013, 12:19:41 PM

Met oostenwind volgende week op het programma zal het vast leuk worden, maar misschien blijven zeldzaamheden niet zolang hangen. Voor zichtbare vogeltrek hangt het A af van de aanvoer en B van de mate van tegen-/zijwind. Pakte vanochtend ook weer net iets anders uit, met vroeg in de ochtend strakke meewind en later pas meer zijwind. Volgende week is naar mijn idee sowieso spannend qua zeldzaamheden in kuststrook en qua roofvogeltrek.


Precies. Mijn opmerking sloeg ook een beetje hierop maar ook op wisselende ervaringen met oostenwinden in het najaar. Verwachtingen zijn vaak hooggespannen, maar soms eindig je opeens met een leeg eiland, misschien omdat het wel ideale trekomstandigheden zijn en alles wegtrekt en de aanvoer uiteindelijk misschien toch opdroogt.....

Patrick1977

Afgelopen woensdag waren redelijke aantallen rovers op Falsterbo.
Ik begrijp 'uit t veld' dat er nu redelijk wat rovers in de lucht zijn.
Wanneer zouden die van woensdag normal gesproken over Nederland (Zuidoost) moeten / kunnen komen?

Morgen kan dan toch wel prima zijn toch?
Gr. Patrick Lemmens

Gerard Troost

Hier wat nieuws uit het veld: http://bit.ly/1fvAlJM Mooi baantje Buizerds over oost Nederland!! En redelijk wat... 364 vind ik gewoon ontzettend veel. (Volgens Trektellen is het de 35ste aantal ooit in NL http://trektellen.org/dagrec.asp?telpostland=1&telpost=-1&soort=101) wordt vast knallen de komende dagen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Joachim Vreeman

Het 'knallen' zal waarschijnlijk vooral aan de kust zijn. In het binnenland wel wat rode wouw, op onze telpost zelfs vandaag een dagrecord van 3, maar voor de rest qua vogels erg rustig. Benieuwd naar de vogeltrek de komende dagen. Ik verwacht er zelf niet heel veel van aangezien er sprake is van een zelfde weerbeeld.

Groeten Joachim Vreeman
Telpost Hazewater

Jacob Molenaar

ik had zaterdag ook best wat rovers. 28 buizerds, 2 sperwers, 1 slechtvalk, 1 rode wouw, 1 zeearend.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Yeronimo

Vandaag door het hele land heen erg grote aantallen Kolganzen.
Volgens mij is dit niet normaal zo vroeg in het jaar. Wat ik mij dus af vraag, zijn de grote aantallen nu veroorzaakt door de harde oostenwind (in plaats van over Duitsland komt alles over Nederland) of door lage temperaturen/voedseltekort in het noorden van Europa? Wat kunnen we er verder nog van verwachten de komende dagen?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Adri Clements

Vorige week hadden ze al keiharde meewind in het gebied tussen de Baltische staten en Finland. Nu hebben ze meer ZW alweer keiharde meewind. Om je vragen goed te beantwoorden zou je tp moeten kijken naar jongen%, vetgraad en dat soort dingen. Ik vond vanochtend het hoge jongen% opvallend, maar is slechts gebaseerd op enkele 100-en langstrekkende kollen, zegt niks.
Komende dagen... geen idee. Vind deze situatie bijzonder moeilijk (nuanceverschil tussen zij- en meewind, effect van oostenwind i.r.t. windkracht, ontbreken info over aanvoer), gewoon afwachten. Ik hoop op nog wel een goede ganzendag morgen. En ben ook benieuwd wat de Rot- en Brandganzen gaan doen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

JacobBosma(Gr.)

In 2010 kwamen de Kolganzen op 3 en 4 oktober massaal binnen, slechts een paar dagen later dan dit jaar. Is het niet gewoon het grote voedselaanbod hier waardoor ze de laatste jaren al eind september binnenkomen?
Groeten, Jacob Bosma

HPM

Mijn indruk was dat er dit najaarjaar weinig doortrek van Boompiepers is en en de startistieken van Waarneming lijken dat te bevestiogen.
Herman van der Meer

Adri Clements

Misschien was er wel veel trek, maar was het voor waarnemers niet zichtbaar.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

HPM

Citaat van: Adri Clements op september 30, 2013, 23:14:25 PM
Misschien was er wel veel trek, maar was het voor waarnemers niet zichtbaar.

Dat is natuurlijk mogelijk.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op september 30, 2013, 22:16:12 PM
Mijn indruk was dat er dit najaarjaar weinig doortrek van Boompiepers is en en de startistieken van Waarneming lijken dat te bevestiogen.

Als ik je hypothese bekijk en vergelijk met mijn eigen telpost (Leeuwarderbos) dan zie ik een ander beeld. Enkel gekeken naar maanden augustus-september

2010: 9 in 22:30 uur tellen. (0,40 per uur)
2011: 3 in 47:30 uur tellen. (0,06 per uur)
2012: 0 in 47:00 uur tellen. (0 per uur)
2013: 36 in 95:00 uur tellen. (0,38 per uur)

Telpostrecord staat op 10 op 26-08-2013 gevolgd door 7 op 20-08-2013. Daarna komt pas 2010 (6).

Wel moet ik er natuurlijk bij zeggen dat ik niet elke dag tel, enkele dagen niet tel tijdens de piek van de boompieper en dat natuurlijk weersinvloeden nog van groter belang zijn door de jaren heen dan de aantallen zelf. Wat wel voordeel is, is dat dit een vaste plaats is met een vast biotoop waardoor gegevens met elkaar te vergelijken zijn.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Adri Clements

Wat voor statistieken je er ook bij haalt, het manco van trektellen is dat je er geen harde conclusies uit kan trekken. Je ziet vanaf de grond altijd een minimum van wat er in werkelijkheid vliegt, wat per jaar ook nog eens flink kan wisselen, afhankelijk van broedsucces, trekroutes en vlieghoogte én telinspanning etc etc. Met roofvogels is dat een ander verhaal, zeker in situaties als bij Batumi. Dat maakt het tellen bij Batumi fundamenteel anders dan in West-Europa.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's