Hoofdmenu

Najaar 2013

Gestart door Joachim Vreeman, juni 18, 2013, 09:58:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: tukkerbird op september 03, 2013, 17:33:21 PM
Vandaag ook weer 4152 Wespendieven over Flasterbo :P  Er komt dus nog heel wat aan.
Hoeveel dagen doen ze er over om Nederland te bereiken, 2-3?


De grote piek over Nederland was op 25 en 26 augustus. Over Falsterbo was dat op 20 en 21 maar dat haalde het niet bij vandaag. Als er enig veband bestaat zou het in Nederland dus aanstaande zondag pas echt moeten losbarsten.

Overigens was het op Falsterbo vandaag voor meer soorten een geweldige dag.
Herman van der Meer

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Ben erg benieuwd naar de komende dagen. Overal om ons heen draait de wind naar zuidoost, tot Polen aan toe en lijkt dat ook wel even vol te houden. De vogelradar laat momenteel al wat leuke beweging in de lucht van Nederland zien en dan ook nog een flinke aanvoer van vogels. Het kan smullen worden!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Yeronimo

Vanmorgen was eigenlijk overal nog tam zo te zien. Erg hangt dikke bewolking bovenin Noord-Duitsland op dit moment maar de wind is daar nu net wel naar zuidoost gedraaid (windstil op dit moment nog). Ik denk dat het erg belangrijk is om vooral de gele kwikstaarten en boompiepers in de gaten te houden. Mochten die opeens in grotere aantallen hier komen weten we dat alles eraan gaat komen lijkt me. Ik vraag me alleen precies af hoe snel die Wespendieven gaan vliegen in vergelijking met gele kwikstaarten en boompiepers?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

plurk

B.P. den Herder

frankmeer

Texel meldt een fall!

Citeer
Begin van een zgn fall. Overal tapuiten. Inmiddels al 4 draaihalzen, paapjes, de 1e beflijster en het gaat maar door. Texelvogeleiland   Vind ik leuk ·  · Delen · @natuurdigitaal on Twitter · 44 minuten geleden via Twitter ·
Frank van der Meer

Henri25

Citaat van: frankmeer op september 12, 2013, 14:44:58 PM
Texel meldt een fall!

Citeer
Begin van een zgn fall. Overal tapuiten. Inmiddels al 4 draaihalzen, paapjes, de 1e beflijster en het gaat maar door. Texelvogeleiland   Vind ik leuk ·  · Delen · @natuurdigitaal on Twitter · 44 minuten geleden via Twitter ·

Een fall? Dat massaal vogels vanaf het Noorden na een oversteek van een zee neerdalen?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Henri25 op september 12, 2013, 14:46:47 PM
Citaat van: frankmeer op september 12, 2013, 14:44:58 PM
Texel meldt een fall!

Citeer
Begin van een zgn fall. Overal tapuiten. Inmiddels al 4 draaihalzen, paapjes, de 1e beflijster en het gaat maar door. Texelvogeleiland   Vind ik leuk ·  · Delen · @natuurdigitaal on Twitter · 44 minuten geleden via Twitter ·

Een fall? Dat massaal vogels vanaf het Noorden na een oversteek van een zee neerdalen?

Niet noodzakelijk vanuit zee. Ik kan me een najaarsochtend herinneren dat Den Haag zwart zag van de Merels, straatbomen vol, terwijl volgens mij de trek die nacht toch gewoon noordoost was. Je hebt ook van die ochtenden dat overal Roodborsten zitten te snikkeren en Heggemussen zitten te piepen. Het gaat altijd om nachttrekkers.
Herman van der Meer

Henri25

Citaat van: HPM op september 12, 2013, 15:53:56 PM
Citaat van: Henri25 op september 12, 2013, 14:46:47 PM
Citaat van: frankmeer op september 12, 2013, 14:44:58 PM
Texel meldt een fall!

Citeer
Begin van een zgn fall. Overal tapuiten. Inmiddels al 4 draaihalzen, paapjes, de 1e beflijster en het gaat maar door. Texelvogeleiland   Vind ik leuk ·  · Delen · @natuurdigitaal on Twitter · 44 minuten geleden via Twitter ·

Een fall? Dat massaal vogels vanaf het Noorden na een oversteek van een zee neerdalen?

Niet noodzakelijk vanuit zee. Ik kan me een najaarsochtend herinneren dat Den Haag zwart zag van de Merels, straatbomen vol, terwijl volgens mij de trek die nacht toch gewoon noordoost was. Je hebt ook van die ochtenden dat overal Roodborsten zitten te snikkeren en Heggemussen zitten te piepen. Het gaat altijd om nachttrekkers.

Ik denk dat ik het begrijp, maar als je dit netjes zou definiëren in 1 zin.. hoe beschrijf je het fenomeen dan?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

HPM

Dat nachttrekkende (zang-)vogels aan het einde van de nacht massaal gewoon maar ergens neerploffen.
Herman van der Meer

Henri25

Citaat van: HPM op september 12, 2013, 16:10:26 PM
Dat nachttrekkende (zang-)vogels aan het einde van de nacht massaal gewoon maar ergens neerploffen.

Danku  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

arnotenhoeve

#73
Hoeft niet per se na een nacht te zijn. Met dagtrekkers wil het ook wel eens gebeuren. Op Schiermonnikoog was 2010 ook overdag een fall van Heggenmussen en ook een keer met Pimpelmezen. Dat had toen als ik me goed herinner met een enorm (regen)front te maken. Het eerste stukje land wat ze zagen was Schier. En toen fallde ze letterlijk uit de lucht.

groeten
Arno

edit: even nagezocht.
27 en 28 september 2010.
http://www.vogelringschier.nl/2010wk39.html#drukte

Yeronimo

Maar hoezo gelijk een 'fall' op Texel? Zoveel aanwijzingen zie ik er niet voor qua weer. Tapuiten en Paapjes zijn de laatste dagen al bijzonder veel aanwezig op de waddeneilanden (en we hebben goede nachttrek gehad). Vier Draaihalzen is veel, maar lijkt mij niet superveel voor Texel.
Ik denk gewoon trekvogels die aan het einde van de nacht op Texel geland zijn en daar even lekker vertoeven :-)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GijsB

Precies, dit lijken me niet heel veel andere taferelen dan op vlieland tussen 23 en 26 augustus. Toen zat het eiland ook helemaal vol met tapuiten, paapjes, roodborsttapuiten en draaihalsen.
Gijs

frankmeer

Frank van der Meer

Jacob Molenaar

komt die grote groep trekvogels nou nog door die regen of zijn die via een andere route naar het zuiden vertrokken?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jeroen Nagtegaal

Die grote groep? De trek is pas net begonnen en loopt nog zeker door tot in oktober en november.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Yeronimo

Jacob, om het wellicht wat duidelijker te maken heb ik de timing van de zichtbare najaarstrek in grafiekvorm in bijlage gezet. Deze heb ik overigens niet zelf gemaakt maar komt uit het artikel 'Veranderingen in timing van zichtbare najaarstrek over Nederland' uit LIMOSA 82: 68-78 Chris van Turnhout, Erik vanWinden, Gerard Troost, Kees Koffijberg & Fred Hustings (2009)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jacob Molenaar

ok dat maakt het nog wat duidelijker :duim:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Thijs Fijen

Citaat van: Yeronimo op september 12, 2013, 18:41:18 PM
Maar hoezo gelijk een 'fall' op Texel? Zoveel aanwijzingen zie ik er niet voor qua weer. Tapuiten en Paapjes zijn de laatste dagen al bijzonder veel aanwezig op de waddeneilanden (en we hebben goede nachttrek gehad). Vier Draaihalzen is veel, maar lijkt mij niet superveel voor Texel.
Ik denk gewoon trekvogels die aan het einde van de nacht op Texel geland zijn en daar even lekker vertoeven :-)
Dat ís een fall... Alleen zijn het er uitzonderlijk veel. Ik neem aan dat de mensen die dagelijks op Texel vogelen een iets beter overzicht hebben dan jij.
Thijs Fijen

Yeronimo

Citaat van: Thijs Fijen op september 16, 2013, 10:33:14 AM
Citaat van: Yeronimo op september 12, 2013, 18:41:18 PM
Maar hoezo gelijk een 'fall' op Texel? Zoveel aanwijzingen zie ik er niet voor qua weer. Tapuiten en Paapjes zijn de laatste dagen al bijzonder veel aanwezig op de waddeneilanden (en we hebben goede nachttrek gehad). Vier Draaihalzen is veel, maar lijkt mij niet superveel voor Texel.
Ik denk gewoon trekvogels die aan het einde van de nacht op Texel geland zijn en daar even lekker vertoeven :-)
Dat ís een fall... Alleen zijn het er uitzonderlijk veel. Ik neem aan dat de mensen die dagelijks op Texel vogelen een iets beter overzicht hebben dan jij.

Het zou best een fall kunnen zijn, maar er waren geen weersomstandigheden aanwezig die ik ken van een fall (buien) zoals die van een aantal jaar geleden op Vlieland. In het achterhoofd dat het de dagen ervoor al stikte van de tapuiten/paapjes op de andere waddeneilanden en het een erg goede treknacht was laat me niet gelijk aan een fall denken maar meer aan gewoon erg veel vogels/goed trekgolfje die de nacht trokken en daar allemaal neerkwamen. Ook te zien omdat het pas 's middags aankwam en ook meteen weer er vandoor ging volgens mij.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Joachim Vreeman

Bij Falsterbo begint ook aardig los te komen de afgelopen dagen: o.a. eergisteren 12 notenkrakers, gisteren een kleine 300 rode wouw en 140 kraanvogels, de afgelopen twee dagen een kleine 50.000 vink/keep en de afgelopen drie dagen 31 roodkeelpiepers...

Eens kijken of deze cijfers een goede indicatie vormen voor de trek over Nederland aankomend weekend. Succes op de telposten iedereen! Groeten Joachim

Adri Clements

Hans van Gasteren meldde zojuist op Twitter het eerste trekgolfje vanuit Noorwegen dit najaar. Met de buien in de noordelijke helft van het land: opletten op de wadden!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

JohanvantBosch

Ik twijfel of ik het hier neer moet zetten of bij zeldzaamheden in de wp, maar vanwege de status van Bladkoning toch maar even hier. Als je af kunt gaan op de aantallen in Scandinavië zit er volgens mij een flinke bak Bladkoningen aan te komen en ook weer behoorlijke aantallen Siberische boompieper (zelfde taferelen als vorig jaar?)


Gegevens van Tarsiger:


Sunday September 22nd 2013
Yellow-browed Warbler, Phylloscopus inornatus
Finland Finland
354 individuals seen for this autumn in Finland, between 2nd September - 22nd September 2013
[/color](source: Tarsiger team)
Nordland [/color]Norway
160 at Værøy and 80 at Røstlandet today
[/color](source: artsobservasjoner.no)



Sibopies in Noorwegen (16) en Zweden (8) tot nu toe. Wordt Siberische Boompieper de nieuwe Bladkoning? O0
http://tarsiger.com/news/index.php?sp=find&lang=eng&species=87770&sel=1&place=&country=&day=0&month=0&year=2013&find_button=Search

Adri Clements

@Johan:
Ook iets bekend over een waarnemerseffect enzo? Maar... gaaf!


Neem volgende week maar vrij als deze weerkaarten uitkomen (vanaf a.s vrijdag een ferme zuidoostenwind en een vet hogedrukgebied boven Scandinavië)
Europees weermodel:
http://www.wetterzentrale.de/pics/ecmpanel1.html

Adder onder het gras is het feit dat de weermodellen (Europese ECMWF en Amerikaanse GFS) het niet eens zijn met elkaar, én dat het nog best ver weg is.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Gideon Vreeman

Volgende week heb ik toevallig vrij :duim: . Spannende weerkaarten inderdaad; ik gun het ons wel!

Citaat van: Adri Clements op september 23, 2013, 12:54:29 PM
Neem volgende week maar vrij als deze weerkaarten uitkomen (vanaf a.s vrijdag een ferme zuidoostenwind en een vet hogedrukgebied boven Scandinavië)
Europees weermodel:
http://www.wetterzentrale.de/pics/ecmpanel1.html

Adder onder het gras is het feit dat de weermodellen (Europese ECMWF en Amerikaanse GFS) het niet eens zijn met elkaar, én dat het nog best ver weg is.
Gideon Vreeman

JohanvantBosch

Citaat van: Adri Clements op september 23, 2013, 12:54:29 PM
@Johan:
Ook iets bekend over een waarnemerseffect enzo? Maar... gaaf!



Weet ik niet precies, maar de aantallen staan wel steeds als één waarneming van 80/160/50 ingevoerd op artobservationer, met bij sommigen een onderverdeling per locatie en bij sommige de opmerking minstens/minimum. Ik ga er dus vanuit dat het reële aantallen betreft en niet van veel verschillende waarnemers steeds dezelfde vogels.