Hoofdmenu

Najaar 2013

Gestart door Joachim Vreeman, juni 18, 2013, 09:58:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

GertJ

Citaat van: Adri Clements op oktober 01, 2013, 16:05:09 PM
Wat voor statistieken je er ook bij haalt, het manco van trektellen is dat je er geen harde conclusies uit kan trekken. Je ziet vanaf de grond altijd een minimum van wat er in werkelijkheid vliegt, wat per jaar ook nog eens flink kan wisselen, afhankelijk van broedsucces, trekroutes en vlieghoogte én telinspanning etc etc. Met roofvogels is dat een ander verhaal, zeker in situaties als bij Batumi. Dat maakt het tellen bij Batumi fundamenteel anders dan in West-Europa.
Inderdaad. Je kunt ook nog noemen de opbouw van ervaring door jongere tellers en de afname van het gehoor van de oudere vaste tellers. Dit laatste schijnt bij de SOVON-tellingen inmiddels een zware factor te worden!
Groet Gert Jager

Gerard Troost

Citaat van: Adri Clements op oktober 01, 2013, 16:05:09 PM
Wat voor statistieken je er ook bij haalt, het manco van trektellen is dat je er geen harde conclusies uit kan trekken. Je ziet vanaf de grond altijd een minimum van wat er in werkelijkheid vliegt, wat per jaar ook nog eens flink kan wisselen, afhankelijk van broedsucces, trekroutes en vlieghoogte én telinspanning etc etc. Met roofvogels is dat een ander verhaal, zeker in situaties als bij Batumi. Dat maakt het tellen bij Batumi fundamenteel anders dan in West-Europa.
Nou nou, Adri, nu ga je denk ik wat kort door de bocht. Ook in situaties als Batumi kun je bulk missen (waarom anders die giga verschillen tussen jaren?)
Het voordeel van West-Europa is dat we een dicht netwerk hebben. Voor vogels van "ver weg" kunnen we niet zoveel met een hoge zekerheid zeggen. Voor vogels uit de buurt (zoals Boompiepers) denk ik dat je best nog wel iets kun zeggen.
Dit gezegd hebbende ben ik even gaan kijken of mijn verhaal klopt  :rolleyes: als ik de grafiek van 2012 naast die van 2013 zet zie ik geen grote verschillen: http://bit.ly/17pr6EV
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Adri Clements

Daar heb je een punt, dank :)
En wat betreft vogels van ver weg of dichtbij, heb er nog nooit zo over nagedacht. Interessant om de komende tijd beter naar te kijken!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Patrick1977

Ik weet t we zeggen juist dat voorspellen onmogelijk is maarrrr zaterdag isde eurobirdwatch, de wind draait vrijdag richting west en ten zuidoost van ons hangt dan n front. Hopenlijk geen mist, maar wat brengt de trek...... ?
Gr. Patrick Lemmens

rinsevdvliet

Citaat van: Patrick1977 op oktober 02, 2013, 21:06:02 PM
Ik weet t we zeggen juist dat voorspellen onmogelijk is maarrrr zaterdag isde eurobirdwatch, de wind draait vrijdag richting west en ten zuidoost van ons hangt dan n front. Hopenlijk geen mist, maar wat brengt de trek...... ?

Iig zal de massa lager vliegen dan de afgelopen dagen het geval was. De eerste zichtbare zangvogeltrek dit najaar...?

Joachim Vreeman

Gisteren op telpost Hazewater een ongekend aantal kruisbekken: 597 = landelijk tweede plaats en dan hebben we alleen de vogels geteld vliegend in zuidelijke richtingen. Telpost Kwintelooijen zelfde beeld qua aantal. Vandaag een stuk rustiger: 51 kruisbekken. Wel blijven de kolganzen erg goed vliegen, zeker voor onze post. Benieuwd wanneer we de volgende golf vogels (lijsters) kunnen verwachten. De komende dagen waarschijnlijk niet gezien het weerbeeld en de berichten uit Falsterbo...

Groeten Joachim

Joachim Vreeman

Gisteren en vandaag zo'n 370.000 vinken over Falsterbo. Wanneer vliegen ze over Nederland? Toets A voor woensdag, toets B voor donderdag, toets C voor vrijdag en tenslotte D voor als u denkt dat ze tot het weekend wachten...

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Yeronimo

Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 07, 2013, 17:53:21 PM
Gisteren en vandaag zo'n 370.000 vinken over Falsterbo. Wanneer vliegen ze over Nederland? Toets A voor woensdag, toets B voor donderdag, toets C voor vrijdag en tenslotte D voor als u denkt dat ze tot het weekend wachten...

Ik denk dat ze helemaal niet over Nederland vliegen en dat we er niet zo ontzettend veel van merken door het ontbreken van echt oostenwind op tijd, puur eigen denkbeeld erover uiteraard.
Vandaag toch wel een toename te merken van vinken in de lucht, in Den Haag hadden ze er al meer dan 12.000 (en telling is nog maar t/m 13:00 ingevoerd). Ik denk dat het voor de buien komen toch nog leuk door kan vliegen met deze soort, dat het bij de buien stopt, en na de buien zich weer vervolgd.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Adri Clements

Interessant weekje zo met gevarieerde windrichtingen, en snelheden en een flinke duikeling in temperatuur!
Die mallotige vinken zouden ze eens moeten zenderen ;-) Ik vraag me af of Vinken oostenwind nodig hebben om hier te komen. Misschien is tegenwind met iig een zuidelijke component erin wel voldoende.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

HPM

Citaat van: Yeronimo op oktober 07, 2013, 18:57:51 PM
Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 07, 2013, 17:53:21 PM
Gisteren en vandaag zo'n 370.000 vinken over Falsterbo. Wanneer vliegen ze over Nederland? Toets A voor woensdag, toets B voor donderdag, toets C voor vrijdag en tenslotte D voor als u denkt dat ze tot het weekend wachten...

Ik denk dat ze helemaal niet over Nederland vliegen en dat we er niet zo ontzettend veel van merken door het ontbreken van echt oostenwind op tijd, puur eigen denkbeeld erover uiteraard.
Vandaag toch wel een toename te merken van vinken in de lucht, in Den Haag hadden ze er al meer dan 12.000 (en telling is nog maar t/m 13:00 ingevoerd). Ik denk dat het voor de buien komen toch nog leuk door kan vliegen met deze soort, dat het bij de buien stopt, en na de buien zich weer vervolgd.

Vanmorgen in de Haagse en Wassenaarse bossen miegelde het overal van de vinken, kepen en lijsters. Verwarrend, want er waren ook zingende Boomleeuwweriken, Tjiftjaffen en Boomnklevers.
Beetje dubbelzinnig.
Herman van der Meer

Yeronimo

Veel vogeltrek op dit moment op de radar! Tussen de buien door tellen kan best wel nut hebben vandaag.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Joachim Vreeman

Helemaal niks op het Hazewater!!!! In twee uur tijd nog geen 50 vink... Soms krijg ik het idee dat de vogelradar gevoelig is voor (grote) regendruppels

Steven Wytema

Nou of dat de vogel net een wat andere beslissing heeft genomen: Ik kreeg al via twitter door dat er ook niet veel op Vlieland was aangekomen, maar ook dat Engeland vandaag een goede dag had.
Kijk op trektellen maar eens bij 'opmerkelijk' alle landen..:
Oa een berg Koperwieken net ten westen van Cambrigde: http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=751&land=1&site=0&datum=20131010&taal=1
Steven Wytema


Jeroen Nagtegaal

Ik begon er eerlijk gezegd al voor te vrezen... Wellicht de komende dagen correctie-trek of nakomers die wel via NL gaan?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rinsevdvliet

In dit tot op heden absurd saaie najaar (behalve wat wespendieven, bladkoningen, kruisbekken en zeldzaamheden) toch nog een paar zeevogels gisteren:

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=148

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=7

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=251

Joachim Vreeman

Morgen wordt misschien wel wat droger, maar er passeert nog steeds een behoorlijk regenfront ten noorden van ons vanuit Duitsland. Zondag misschien de eerste goede lijsterdag?

HPM

Dinsdag gaat de wind naar nood en woensdag lijkt het droog te zijn, ook in het noorden..

Herman van der Meer

Patrick1977

En morgen? Wind naar zuid en redelijk droog... Zou toch ook wat op kunnen leveren?...
Gr. Patrick Lemmens

HPM

Citaat van: Patrick1977 op oktober 13, 2013, 13:07:03 PM
En morgen? Wind naar zuid en redelijk droog... Zou toch ook wat op kunnen leveren?...

Zeker an de kust is de verwachtig regen http://europa.buienradar.nl/3daagse.aspx
Herman van der Meer

Adri Clements

Gisteren in het oosten leuke trek, trekdrang lijkt nu wat op te gaan spelen. Inmiddels is het 14 oktober, tijd voor goeie trek zou ik zeggen. Als de vogels er ook zo over denken krijgen we een mooi weekje met die tegenwind. En spannend hoor die Houtduiven!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Joachim Vreeman

Vanuit het veld melding van supertrek! Helaas niet door iemand van telpost Hazewater...

Patrick1977

Zaterdag zuidenwind temp flink oplopend.... Lijkt op de omstandigheden vorig jaar zelfde weekend....
Toen ( op do en vrijdag) toptrek. Zal t nu met de vinken en veldleeuweriken al ver o zijn of toch nog n verrassing ? En rovers?
Gr. Patrick Lemmens

Joachim Vreeman

Alles heeft uiteraard te maken met de (weers)omstandigheden/ toevoer vanuit het Noorden en hoeveel er te hoog of via Duitsland is gevlogen. Maar de vinken trekken nog wel een tijdje door volgens mij. De piek van de veldleeuwen lijkt maandag geweest te zijn. Vandaag ook ondanks de wind aardig wat koper en op andere posten ook vink. Kramsvogel moet volgens mij nog komen en qua rovers zouden in ieder geval sperwer het waarschijnlijk goed doen morgen en overmorgen. Het is sowieso pas 17 oktober en kijk maar eens naar de goede trekteldagen van vorig jaar... Morgen lijkt de weg weer vrij vanuit het Noorden en ook weer rustig qua wind. Nu hopen dat het niet te hoog vliegt. Succes!

erikwouda

Niet slecht vanochtend (Jacobssteeg). Veel Ganzen, Koperwieken, wat Sperwers, Sijzen, mijn eerste Kramsvogels. Zelfs met z'n tienen hard werken.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

hdijk

Zondag leuk aan zee? Denk erover naar de maasvalkte te gaan.
Hendrik Jan van Dijk

laatvlieger

Ik denk dat morgenochtend wel weer eens leuk kan worden!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bas vd Burg

Krijg berichten door van 50000 Kramsvogels op de Puinhoop in katwijk (geteld tot 1200u), met 10000 tussen 1100 en 1200u
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

Grappig, zojuist terug van een rondje fietsen rond Utrecht en ik had er natuurlijk laaaaaang geen 50.000 maar wel veel, naar verhouding. Altijd leuk om iets van dat soort trends mee te kunnen pikken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

En minimaal 11000 over de Kamperhoek:
http://waarneming.nl/waarneming/view/80145325
Gaaf hoor!

Citaat van: Bas vd Burg op november 08, 2013, 12:10:45 PM
Krijg berichten door van 50000 Kramsvogels op de Puinhoop in katwijk (geteld tot 1200u), met 10000 tussen 1100 en 1200u
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre