Hoofdmenu

Najaar 2013

Gestart door Joachim Vreeman, juni 18, 2013, 09:58:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Joachim Vreeman

De eerste witgatjes worden alweer gespot, een dwergarend r.Z op de Strabrechtse Heide, de eerst gierzwaluwen trekken weg en er is een (mogelijke) kruisbekken influx aan de gang > hoog tijd voor het topic Najaar 2013:

Iedereen een goed en bijzonder najaar 2013 trektelseizoen gewenst!

Groeten Joachim Vreeman
Telpost Hazewater (Amersfoort)

Joachim Vreeman

Een leuke om mee te beginnen:

Citaat van: Peter de Vries op juni 18, 2013, 09:03:46 AM
Gisteren 26 Vale Gieren in Mecklenburg-Vorpommern (noord-oost Duitsland). Je zou ze de komende dagen ook weer in Nederland verwachten...

Folkert Jan

ik had 2 dagen terug 's avonds vanuit men huis ook ineens een groep kruisbekken overvliegend naar zuid
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jonas D

In belgië hangen ook weer wat gieren rond...
Groeten,
Jonas

Bastiaan van de Wetering

M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

Steven Wytema

Ik heb de laatste dagen indruk gekregen dat trek van oa Kruisbek en Gierzwaluw al begonnen is.
T gaat werr beginnen!
Steven Wytema


Yeronimo

Gisteren ook vrij veel Wespendieven op trek. Ook steltjes zijn al best leuk begonnen  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Joachim Vreeman

Weet iemand een artikel dat specifiek over het fenomeen '(zomer)avondtrek' gaat? Ook andere informatie en/of persoonlijke ervaring (bijvoorbeeld over de ideale weersomstandigheden, trekdata verschillende soorten, etc.) is welkom.

Groeten Joachim Vreeman
Telpost Hazewater (Amersfoort)

Gerard Troost

Ik zou Guus van Duin even vragen (mocht ze zijn emailadres niet hebben, mail me even)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

Mocht je reactie hebben: Ik ben ook best benieuwd  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Lijkt me beste die informatie hier dan te delen. Er zullen vast meerdere geïnteresseerden zijn  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Adri Clements

Had vanmiddag een verhaaltje getypt, maar per ongeluk weggeklikt.

Wat de soorten betreft, die kan je op trektellen.nl vinden. Soort/alle jaren/alle telposten/uurgemiddelde. Voor mijn gevoel is dit wel de tijd van het jaar dat er relatief gezien nog het e.e.a. aan inzichten ontdekt kan worden. Zoals: concentreert de trek zich, wegtrek uit de wadden, wegtrek uit pleisterplaatsen in het groene hart, grens hoog-laag nederland etc. Ik verwacht dat er ergens langs de waddenkust een locatie is die heel erg goed is voor zomeravondtrek, zo'n beetje ter hoogte van Harlingen/Makkum ofzo. Hetzelfde geldt voor het gebied rond Balgzand in de kop van Noord-Holland.
Meewind is het beste, vogels vertrekken immers. Mijn ervaring de afgelopen zomers is dat avonden met een noordelijke component in de wind (NW-NO) en cumulusbewolking het beste zijn. Ik neem nu al redenerend aan dat dit na passage van een koupassage is, gezien de wolkensamenstelling. Kraakhelder weer is frustrerend. Bewolkt weer is vrijwel nooit goed. Ik neem aan dat dit heeft te maken met de sterrenhemel en oriëntatie tijdens de nachtelijke trek.

Guus heeft wat filmpjes op youtube gezet, volgens mij ook een jaaroverzicht.

Dit jaar hebben we veel noordenwind in de zomer, trek verloopt niet gestuwd (door tegenwind/regen oid) maar bouwt langzaam op. En ik heb heel sterk het idee dat de reigers later zijn dan normaal.
Anderen, w.o. Danny Laponder, Pim Wolf weten over zomeravondtrek vast (veel) meer te vertellen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Folkert Jan

Maar enig idee waarom er in het voorjaar vooral 's morgens geteld moet worden en in de zomer 's avonds?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Adri Clements

Daar zal I. Newton in zijn boek 'Birdmigration' vast wel het e.e.a. over hebben geschreven. Avondtrek moet je zien als voorbode van de nachttrek. Omdat vogels uit NL en omstreken opstijgen, kunnen we ze zien. In het voorjaar hebben ze net een lange reis achter de boeg, en je hebt dan te maken met soorten die niet/weinig 's nachts vliegen (zangvogels, zwaluwen). 's ochtends komen vogels van de nachttrek omlaag, zoals beschreven door H. van Gasteren, J. Shamoun e.a. http://www.flysafe-birdtam.eu/public/publications.php
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Joachim Vreeman

Uit de informatie die ik inmiddels heb gekregen, blijkt dat drie zaken een gunstige factor zijn bij (zomer)avondtellingen:
- een noordcomponent in de bovenwind;
- stapelwolken;
- een situatie vlak voor of na een weeromslag.

Tot nu toe heb ik het twee geprobeerd op onze telpost, maar zonder al teveel trekactiviteit waar te nemen. De omstandigheden waren ook niet optimaal, maar waarschijnlijk is onze heidetelpost midden in het land niet bijzonder geschikt. Stelten en reigers zijn hier sowieso behoorlijk schaars. Juist dit laatste gegeven, maakt het tegelijkertijd voor mij interessant om toch te gaan staan om te proberen een verdwaalde groep waar te nemen. We hebben in het verleden bijvoorbeeld wel aardige groepen kieviten en goudplevieren overdag gehad en afgelopen zaterdag maar liefst 7 witgatjes. Voor een binnenlandse post in juli zonder iets van water in de buurt, is dat volgens mij behoorlijk goed.

Ik hou het weerbericht in de gaten. Laten we elkaar op de hoogte houden van potentieel goede avonden stel ik voor.

Groeten Joachim
Telpost Hazewater (Amersfoort)



Yeronimo

#15
Er zit op dit moment nog noord in de wind in Friesland en Groningen. Toch komen er buien tot ontwikkeling die naar het noorden trekken. Zijn dit de goede omstandigheden voor avondtrek?
Ik wil best gaan tellen zometeen in het Leeuwarder bos. Maar die buien lijken zo intensief te zijn dat ik daar niet droog vandaan kom. Wat is jullie visie?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Steven Wytema

Altijd gaan, dan krijg je ook meer ervaring over hoe avondtrek over jouw telpost is.
(want die verschilt natuurlijk ook per locatie)

Neem een plu mee zou ik zeggen.
Steven Wytema


Yeronimo

Die had ik ook wel nodig ja  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

m.dijksterhuis

Vandaag 767 kruisbek over falsterbo, in 1 dag 5 keer zoveel als in heel 2012.
Ook 2 witbandkruisbekken.

Ben benieuwd wat wij nog gaan krijgen.

Gr marc

Adri Clements

Boeiend. Hier de waargenomen aantallen in Denemarken: http://www.dofbasen.dk/search/result.php?design=table&soeg=soeg&artdata=art&hiddenart=16660&periode=maanedaar&aar_first=2013&aar_second=2013&obstype=observationer&species=alle&sortering=dato
Als je overigens de topjaren over Falsterbo vergelijkt met topjaren in Nederland zie je op basis van de ingevoerde tellingen op trektellen.nl niet duidelijk een 1 op 1 verband.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Yeronimo

Vanavond weer een weersverandering met mogelijk kans op sommige plekken dat de wind naar noord draait zie ik snel. Wat zal dit bieden?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Adri Clements

Daar is in voorgaande posts al het e.e.a. over geschreven. Hoofdwindrichting blijft volgens mij Z met regen/buien, gewoon maar afwachten wat het wordt.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Yeronimo

Hoe is de bovenwind eigenlijk dan? Dat is toch niet per definitie de windrichting die wij daadwerkelijk merken in het veld?
Waar is dat op te zoeken?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Adri Clements

Niet heel gemakkelijk, maar beter iets dan niets:
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
10m wind (Mitteleur.) is de wind zoals wij 'm voelen.
850hPa wind (Mitteleur.) is de wind op die hoogtes in de lucht waar de luchtdruk geen 1000hPa (ofwel 1 bar, ofwel onze leefomgeving) is, maar 850hPa en dat is toch wel behoorlijk hoog. Maar modellen en daadwerkelijke windrichtingen, zeker 's avonds, dat is een heel weerbarstige materie. Heel regelmatig valt de wind weg, of draait ie, terwijl dat niet was verwacht.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Yeronimo

Citaat van: Adri Clements op augustus 05, 2013, 19:10:06 PM
Niet heel gemakkelijk, maar beter iets dan niets:
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
10m wind (Mitteleur.) is de wind zoals wij 'm voelen.
850hPa wind (Mitteleur.) is de wind op die hoogtes in de lucht waar de luchtdruk geen 1000hPa (ofwel 1 bar, ofwel onze leefomgeving) is, maar 850hPa en dat is toch wel behoorlijk hoog. Maar modellen en daadwerkelijke windrichtingen, zeker 's avonds, dat is een heel weerbarstige materie. Heel regelmatig valt de wind weg, of draait ie, terwijl dat niet was verwacht.

Interessant Adri, bedankt! Blijft gewoon een kwestie van zo vaak mogelijk staan en zoveel mogelijk noteren dus.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

Citaat van: Adri Clements op augustus 05, 2013, 19:10:06 PM
Niet heel gemakkelijk, maar beter iets dan niets:
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
10m wind (Mitteleur.) is de wind zoals wij 'm voelen.
850hPa wind (Mitteleur.) is de wind op die hoogtes in de lucht waar de luchtdruk geen 1000hPa (ofwel 1 bar, ofwel onze leefomgeving) is, maar 850hPa en dat is toch wel behoorlijk hoog. Maar modellen en daadwerkelijke windrichtingen, zeker 's avonds, dat is een heel weerbarstige materie. Heel regelmatig valt de wind weg, of draait ie, terwijl dat niet was verwacht.


Hoe moet je die pijltjes lezen?  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Joachim Vreeman

Guus van Duin wees mij met betrekking tot de bovenwind op teletekstpagina 707. Afgelopen zondag trouwens de eerste avondtelling die echt wat opleverde op het Hazewater, zie: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=275&site=0&land=1&taal=1&datum=20130804

Ik heb nog niet gekeken op teletekst, maar misschien dat er vanavond of donderdagavond iets te beleven valt?

Groeten Joachim
Telpost Hazewater (Amersfoort)

HPM

Ik dacht dat de tellingen op Falsterbo op 15 augustus begonnen maar het is op 1 augustus. Van de eerste week dus helaas geen details.
http://svalan.artdata.slu.se/birds/inventeringar/falsterbo_str.asp?lang=eng
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op augustus 15, 2013, 09:13:21 AM
Ik dacht dat de tellingen op Falsterbo op 15 augustus begonnen maar het is op 1 augustus. Van de eerste week dus helaas geen details.
http://svalan.artdata.slu.se/birds/inventeringar/falsterbo_str.asp?lang=eng

Als je op de soort klikt zie je wel de aantallen per dag van 1 tot 8 augustus
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op augustus 15, 2013, 10:12:16 AM
Citaat van: HPM op augustus 15, 2013, 09:13:21 AM
Ik dacht dat de tellingen op Falsterbo op 15 augustus begonnen maar het is op 1 augustus. Van de eerste week dus helaas geen details.
http://svalan.artdata.slu.se/birds/inventeringar/falsterbo_str.asp?lang=eng

Als je op de soort klikt zie je wel de aantallen per dag van 1 tot 8 augustus

Nee, dan zie je een diagram zonder aantallen.
Herman van der Meer