"
maar dit klopt wel hoor ! Hij smste mij gisteren avond om 23:40 met de melding dat ze volop aant uitsluipen waren. Dus ik net met laatste bus naar antwerpen gegaan en was daar om 0:40. En inderdaad ongelooflijk mooi schowspel, we hebben 193 uitgeslopen imago's zien hangen. Erik is net voor 5u naar huis gegaan en ik ben gebleven en ben nu net thuis. Ik heb deze morgend en ongelooflijk mooie vertoning gezien, de libellen waren tijdens de nacht al klaar laar bleven met hun vleugels dicht zitten. Als men er met een lamp opscheen dan iets daarna deden ze hun vleugels open en begonnen met opwarmen, stopte men met op de libel de schijnen dan deden ze hun vleugels weer dicht. Net voor 6u vanmorgen nog voor het klaar werd begonnen ze al weg te vliegen. En om 6:10 waren de meeste gewoon al weggevlogen. Diegene die ik heb zien vliegen die vlogen hoog de bomen in. In de voormiddag en ook nog in de namiddag waren er ong nog 10 imago's die niet weggevlogen waren. De meeste hiervan met beschadigingen aan vleugels of te kort in het water. Na lange tijd vlogen er nog enkele hiervan weg maar er waren er toch een 5 tal die het niet hebben gehaald. Er was eentje bij die tot 2 maal toe in het water was gevallen en er terug uitkroop en toch na vele uren het luchtruim in kon vliegen. Ik ben dan vanaf de morgend begonnen met al de huidjes die ik kon vinden te verzamelen en omstreeks 16u30 is hij me komen helpen. Samen kwamen we zo op 204 huidjes. Ik heb er in de kant van de vijver meer gevonden dan dat we er hebben zien hangen s'nachts, maar deze zullen ook van dagen voordien zijn geweest. Echt zo dicht in de kant en in de kleine dichte begroeiing hadden we ervoor nog niet gezocht. Ik heb huidjes gevonden 1m van het water weg en bijna op 1m hoog. Op sommige plaatsen vond ik dan weer minder huidjes dan we imago's hadden zien hangen. Er zitten ook eenden in de vijver en ik,vermoed dat zij met het zoeken naar eten deze wegduwen want heb er verschillende in het water gevonden. Dus de datum en uur klopt wel degelijk,alleen heeft hij geen foto's genomen tijdens de nacht met flits, ik wel. Dus dank zij uw berichtje op facebook heb ik dit mooie spektakel kunnen meemaken. Dit is miss een eenmalige belevenis zeker zo dicht bij huis en ook heel leerzaam geweest. Het zijn vele uren dat ik aan het water heb doorgebracht maar dat moet men er voor over hebben hé ! En normaal ga ik nu eten me douchen en ga terug naar daar om erik bij te staan. Dus een tweede opeenvolgende nacht zonder slaap en moet morgen middag om 12u in brussel zijn dus even doorbijten en enkele,dagen erna wat afzien met spierpijn maar waneer gaat zo een kans zich nog eens voordoen ? We hebben nog veel larven in het water zien zwemmen dus zeker nog uitsluipers te verwachten.
"