Hoofdmenu

Onbekende Bontbekplevier

Gestart door Corstiaan Beeke, juni 17, 2013, 17:09:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corstiaan Beeke

Vanmorgen zag ik in het Noordervroon bij Westkapelle een Bontbekplevier (tundrae) in een laat groepje van 19 doortrekkers. Deze vogel droeg rechts (tarsus) een groene ring met gele inscriptie A51 en links groen boven metaal (beide tarsus). Ik kom er hier http://cr-birding.be/cr-CoRingedPl.htm niet uit. Iemand een idee?
Qua ringen toch al een leuke ochtend trouwens. Een kwartiertje eerder las ik hier een Grote Stern uit Portugal af (links geel PCV).

Jeroen Nagtegaal

Een Pool, zie: http://cr-birding.org/node/1469

Het beste kun je die invoeren op http://ring.stornit.gda.pl/. Mail werkt in Polen niet of nauwelijks sinds de invoering van Polring.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Corstiaan Beeke

Bedankt. Ik was er dankzij een andere tip ook net achter. Heb net netjes zo'n formuliertje ingevuld. Hoe bijzonder is zo'n Poolse Bontbek eigenlijk in NL?

Jeroen Nagtegaal

Bontbekplevier zie ik zelf nooit... Maar in Polen zijn ze de afgelopen jaren flink actief geworden met het kleurringen. Vermoedelijk is deze dan ook op doortrek gevangen en is het leuk, maar dus niet heel bijzonder. De komende jaren zullen er dus vast nog velen volgen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Corstiaan,

Volgens mij zijn er in Nederland niet veel aflezingen van gekleurringde Bontbekplevieren met een buitenlandse (kleur)ring (excl. België), en zeker niet van vogels die -vermoedelijk- behoren tot de ondersoort tundrae. Ik heb wel een heel stel aflezingen van geringde Bontbekplevieren, maar dat waren locale (broed)vogels met een Nederlandse ring (de enige locale broedvogel met een Jersey-ring heb ik nooit compleet kunnen aflezen).

Ik kan me maar weinig gevallen herinneren van vogels met een buitenlandse ring. Ik weet wel dat Holmer Vonk een aantal jaren geleden op Schiermonnikoog een gekleurringde Bontbekplevier uit IJsland had afgelezen: dat bleek een broedvogel van IJsland te zijn. Er moet ook een publicatie zijn over de trekbewegingen van deze IJslandse vogels, maar de details hiervan zijn me even ontschoten.

Invoeren op de Poolse website is inderdaad verre te prefereren. Eerst even een eigen account aanmaken, want dan kun je de vogel volgen (latere waarnemingen krijg je ook te zien).

Groetjes, Klaas

Corstiaan Beeke

Klaas ook bedankt voor je info. Ik heb inmiddels een account daar, vogel gemeld en vandaag al een life-history terug. Nou ja, het was de eerste terugmelding. Ze waren er blij mee. Vogel is vorig jaar op 30 aug als 1kj geringd. Hij was vanmorgen overigens nog steeds aanwezig. Hoewel het grootste deel van het groepje (20 ex) me toendra's leken, vroeg ik me nog wel af of dat in Polen dan ook een Toendra was. Had wel zo'n mooie donkere grondkleur.

Klaas van Dijk

hoi Corstiaan,

Leuk dat je meteen de ringgegevens hebt. Is één van de voordelen van de nieuwe invoersite van de Poolse Ringcentrale. De vervolgwaarnemingen kun je gewoon ook invoeren en foto's kun je er ook bij uploaden (vinden de ringers vast ook wel leuk).

Jonge (= eerste kalenderjaar) Bontbekplevieren in eind augustus zullen dan deels nog hun juveniele verenkleed hebben en ik vraag me af of je ze dan al als tundrae kunt herkennen. Beide ondersoorten hebben wat verschillen in maten, maar er is ook overlap. Maar plaats/datum (30 augustus in Polen) is prima voor tundrae. Eigenlijk denk ik dat het bij 1KJ vogels in het najaar erg moeilijk is vast te stellen of het al dan niet om tundrae gaat (en er is ook nog de ondersoort psammodroma die op IJsland, Groenland en NO Canada broedt en die naar NW-Europa gaat).

Ik zit me trouwens af te vragen of deze specifieke vogel (zeker nu we weten dat het om een 2KJ gaat) wel zal gaan broeden cq nog gaat vertrekken naar zijn -veronderstelde- hoognoordelijke broedgebied. Wellicht is het een individu wat nu (als tweede kalenderjaar) nog niet broedt en dus wat aan het rondzwerven is. Wellicht komen er nog wel meer vervolgwaarnemingen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk