Braam 5

Gestart door mgeven, juni 17, 2013, 15:48:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgeven

Kwam er vandaag nog eentje tegen...
Bloem: wit, kroonbladeren langer dan kelk. Helmknoppen kaal. Aantal bloemen met dubbele kroon, meeste niet. Meeldraden even lang tot korter dan stijlen. Kelk aanliggend behaard, glimmend. Bloemsteel behaard, met erg korte klierharen en een enkele slanke stekel.
Blad: 3 en 5 tallig. Onderste tot 1 cm lang gesteeld. Bladsteel gegroefd, behaard en met korte klierharen bezet. Tevens enkele slanke stekel. Boven en onderzijde blad behaard, niet enkel op de nerven, maar ook niet viltig. Voelt zacht aan. Grof gezaagde bladrand. Schutblad is lancetvormig, behaard en ongedeeld.
Stengel: kantig, groen, afstaand behaard en met erg korte klieren. Doorn krom, slank met brede voet.
Standplaats. Bosrand eikenbos op zand

Alvast bedankt,

Gr. Michel

Rense Haveman

Rubus plicatus.

Ook uit deze foto's blijkt dat het nog erg vroeg is voor de bramen! Dat gekke drietallig blad maakt-ie onder aan de bladloot..... Ik zou nog een week of wat wachten, hier bouw je gekke beelden mee op!
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Bedankt weer Rense, tja en dat wachten. Je moet toch een keer beginnen.... Zie wel dat veel bramen nog niet bloeien. Had me eigenlijk ook nooit gerealiseerd dat er zoveel (detail) verschillen tussen Bramen onderling zijn. Al met al een boeiend onderwerp waar ik me nog wel even mee kan vermaken.

Groet,

Michel

IrisdeRonde

Geheel met Rense eens! Ik denk ook dat het Rubus plicatus is.
Dit is een zeer algemene soort op de pleistocene zandgronden.

Ik heb het vermoeden dat de bladloot niet goed op de foto staat, deze is namelijk kaal:
zie http://www.stellaria.nl/photos/rubus/plicatus/index.html
Groet Iris

Rense Haveman

Citaat van: mgeven op juni 17, 2013, 19:32:02 PM
Bedankt weer Rense, tja en dat wachten. Je moet toch een keer beginnen.... Zie wel dat veel bramen nog niet bloeien. Had me eigenlijk ook nooit gerealiseerd dat er zoveel (detail) verschillen tussen Bramen onderling zijn. Al met al een boeiend onderwerp waar ik me nog wel even mee kan vermaken.

Groet,

Michel

Jaja, we hebben bijna 200 soorten in ons land. Leuk dat je er lol in hebt! Laat je niet ontmoedigen als je het in het begin niet ziet hoor!
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar als je nooit begint haal je nooit het einde!
@ Iris, je hebt gelijk. Heb nog andere beelden bekeken en zie dat daar een kale stengel op staat. Soms weet je niet meer wat je precies hebt gefotografeerd..  :huh:

Rense Haveman

Citaat van: mgeven op juni 17, 2013, 20:53:37 PM
Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar als je nooit begint haal je nooit het einde!
:duim:
Citaat van: mgeven op juni 17, 2013, 20:53:37 PM@ Iris, je hebt gelijk. Heb nog andere beelden bekeken en zie dat daar een kale stengel op staat. Soms weet je niet meer wat je precies hebt gefotografeerd..  :huh: 
:duim:

2x  :duim: dus
Groet! Rense

havikskruiden!

IrisdeRonde

Citaat van: mgeven op juni 17, 2013, 20:53:37 PM
Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar als je nooit begint haal je nooit het einde!
@ Iris, je hebt gelijk. Heb nog andere beelden bekeken en zie dat daar een kale stengel op staat. Soms weet je niet meer wat je precies hebt gefotografeerd..  :huh:
Ah dat is fijn! Begon al een beetje te twijfelen aan mijn eigen kennis, maar gelukkig zat er ook een overzichtsfoto bij en die was onmiskenbaar!

oh en deze mag je dus onthouden, die kom je nog veel vaker tegen :)
Groet Iris

Rense Haveman

Kenmerken:

- glanzend groene, niet viltige kelken
- witbloeiend
- meeldraden veelal korter dan de stijlen!
- 5-tallig, topblaadje vaak gevouwen tussen de nerven (naam!) en onderste deelblaadjes zeer kort gesteeld (1-2 mm, later in het seizoen weinig uitgroeiend)
- kale bladloot
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Bedankt voor al jullie support. Hoop dat ik binnenkort weer bij jullie aan mag kloppen als ik er weer eentje heb. Grote kans bij nog 195 soorten te gaan....!

Groet,

Michel

Rense Haveman

Citaat van: mgeven op juni 17, 2013, 21:48:17 PM
Bedankt voor al jullie support. Hoop dat ik binnenkort weer bij jullie aan mag kloppen als ik er weer eentje heb. Grote kans bij nog 195 soorten te gaan....!

Groet,

Michel

;D

en altijd welkom. overigens geen garantie op altijd antwoord...:)
Groet! Rense

havikskruiden!

theomuusse

En deze bloeit dus is te doen?

Meppel, 8 juni 2013.

Theo

http://waarneming.nl/waarneming/view/76921307

Rense Haveman

Citaat van: theomuusse op juni 17, 2013, 22:07:01 PM
En deze bloeit dus is te doen?

Meppel, 8 juni 2013.

Theo

http://waarneming.nl/waarneming/view/76921307

Niet op basis van deze foto's. Ik heb minimaal ook een blad nodig. Een blad aan de loot van dit jaar, niet een blad van de bloeiwijze, die groeit op de loot van vorig jaar!
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Met andere woorden: de bladeren moeten goed ontwikkeld zijn, die bloeiwijze boeit (mij) niet zo...
Groet! Rense

havikskruiden!

IrisdeRonde

Citaat van: Rense Haveman op juni 17, 2013, 22:13:10 PM
Met andere woorden: de bladeren moeten goed ontwikkeld zijn, die bloeiwijze boeit (mij) niet zo...

Mee eens! Een bloeiwijze kan bevestigen wat je al dacht, maar ik kan niet aan een bloeiwijze alleen zien welke braam het is. Aan een blad van de bladloot (en stuk bladloot) overigens vaak wel! Dus als je iets op de foto wil zetten dan is dat het belangrijkst!
Groet Iris