Braam 2

Gestart door mgeven, juni 16, 2013, 21:26:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgeven

En meteen nog een tweede braam:

Bloem wit, meeldraden langer dan de stijlen. Helmknopjes onbehaard. Kelkbladeren gestekeld, klierharen en haren, langer dan de kroonbladeren. Bloemsteel bezet met stekels, klierharen en afstaande haren
Bladeren: Veruit de meeste drietallig, een enkele met twee kleine extra bladeren (oren). Onderste twee met zeer korte steel, bovenste bladsteel ongegroefd, afstaand behaard en een enkele klierhaar. Bovenzijde blad spaarzaam behaard. Onderzijde dichter behaard op de nerven. Bladtop spits en bladrand grof gezaagd.
Stengel zwak kantig met zeer veel slanke stekels van diverse lengte, klierharen en afstaande haren.
Standplaats: bosrand in de schaduw. Grote massa vormend.

Hoop er wat van te leren,

alvast bedankt,

Michel

Rense Haveman

Deze is heel lastig. Wellicht is het geen goede soort, ik zou ook graag het totaalbeeld zien, de habitus, want ik weet nu niet precies waar ik naar zit te kijken. Maar goed, in elk geval is het een Wasbraam, Rubus sect. Coryllifolii. Het zou kunnen gaan om Rubus luticola, een nog onbeschreven soort die veel in die hoek zit. Maar die heeft meestal 5-tallig blad....

Onduidelijk dus!

Bovendien is het nog net aan de vroege kant om bramen op naam te brengen. In het veld lukt het me net, van foto's is wel een uitdaging hoor!
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Da's weer snel Rense. Spannend. heb nog een foto waar iets meer overzicht op staat. Het betrof een grote massa braamvegetatie tot ca 2 meter hoog onder naaldbomen aan de bosrand op droge zandgrond.

Gr. Michel

Rense Haveman

Nee, durf het niet te zeggen. Later in het jaar, over een week of drie of zo, foto's maken van de bladloot en de bladeren...

Maar een wasbraam is het zeker.

EDIT: de turio (de bladloot) is wel heel erg luticola hoor!
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Zal ik doen. Ben benieuwd wat er uitkomt!

Gr. Michel

Rense Haveman

Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Zulke takken zaten er ook bij, maar waren veruit in de minderheid. Heb er zie ik nu zelfs nog een foto van gemaakt. Zie hieronder.

Rense Haveman

luticola! durf ik wel voor te gaan!

zoals ik zei, het is eigenlijk nog te vroeg in het seizoen!
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Hou ik hem daar voorlopig op. Ik hou me ook aanbevolen voor de bramencursus van volgend jaar trouwens, mits het niet te ver reizen is.

Gr. Michel