Braam 1

Gestart door mgeven, juni 16, 2013, 21:18:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgeven

Dacht laat ik ook eens wat aandachtiger naar de bramen in mijn omgeving (montferland) kijken. Valt allemaal nog niet mee en met de links in het Bramentopic kom ik er nog niet uit  :rolleye: Even de gegevens op een rijtje:

Bloem wit met de meeldraden langer dan de stijlen. helmknoppen onbehaard. Kroonbladeren groter dan de kelkbladeren. Steel bloeiwijze afstaand behaard en met klierharen en een enkele stekel. Kelk ook dicht behaard én met klierharen. Onderzijde kroonbladeren behaard.
Bladeren 5 tallig met alle deelbladeren gesteeld. De bladsteel heeft géén groef, is wel behaard en heeft slechts enkele kleine stekel. Deelbladeren elkaar niet overlappend. Bladrand is ondiep gezaagd. Bovenzijde blad spaarzaam behaard, onderzijde vooral op de nerven dicht behaard. Bladtoppen zijn spits. Steunblaadjes smal en behaard, niet gedeeld.
Stengel van niet bloeiende uitloper: behaard, klierharen en kleine stekels met brede basis.
Standplaats: open droge braakliggende zandvlakte tussen diverse rozen (Egelantier en Hondsroos)

Alvast bedankt,

Michel

Rense Haveman

Ik denk Rubus macrophyllus, Bolle haarbraam, al mis ik iets de karakteristieke bolle bladeren....
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Bedankt Rense, zal er voor de zekerheid nog twee foto's bijplaatsen waarop nog andere bladeren te zien zijn.

Rense Haveman

De bloeiwijze is toch wel erg macrophyllus.... :blink:
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Bedankt, dan gaat ie zo de boeken in! Zal me de komende tijd meer op deze stekelige groep storten. Leuke uitdaging. Nu nog een handige sleutel zien te vinden  :rolleye:

Gr. Michel

Rense Haveman

Citaat van: mgeven op juni 16, 2013, 21:36:42 PM
Bedankt, dan gaat ie zo de boeken in! Zal me de komende tijd meer op deze stekelige groep storten. Leuke uitdaging. Nu nog een handige sleutel zien te vinden  :rolleye:

Gr. Michel

Michel, en anderen: Bram van de Beek, de grote bramenman van ons land, is bezig met een website, met daarop diverse sleutels. Ik mag de link nog niet geven,
maar vermoed dat ik binnen een week meer nieuws heb...:)
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Nog even geduld dus, net nu ik de smaak te pakken heb gekregen... Maar goed ik wacht af. Alvast bedankt Rense.

Gr. Michel

Rense Haveman

Citaat van: mgeven op juni 16, 2013, 21:44:58 PM
Nog even geduld dus, net nu ik de smaak te pakken heb gekregen... Maar goed ik wacht af. Alvast bedankt Rense.

Gr. Michel

Het seizoen is nog lang! :) Op pad gaan met mensen die de bramen kennen is de snelste manier om de belangrijkste soorten te leren kennen.
Had het vandeweek met Petra v.d. Wiel over een bramen-cursus/-excursie voor volgend jaar... Dit jaar krijg ik dat niet meer rond....
Groet! Rense

havikskruiden!