Hoofdmenu

kalkboterbloem

Gestart door theomuusse, mei 28, 2013, 22:48:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Vandaag zag ik op een kalkhelling in Zuid-Limburg op de vroegere standplaats van kalkboterbloem deze vegetatieve planten.
Volgens enkele lokale floristen is dit inderdaad kalkboterbloem.
Weet iemand of dit klopt?

Theo


http://waarneming.nl/waarneming/view/76412550

ed.michels

Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Datura

Zou zeker kunnen, maar volgens mij is dit vegetatief van foto niet te doen (niet door mij althans). Die paarse verkleuring komt bij veel meer boterbloemen voor, en de vorm kan ook goed R. acris zijn. Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het R. acris is, maar zie ook niks wat ertegen pleit. --> Teruggaan als hij bloeit als je 100% zekerheid wil denk ik.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

#3
Het lijkt me Ranunulus serpens subsp. polyanthemophyllus.Bladvorm klopt, en typische lichte en donkere vlekken en de typische witte bladtopspitsjes. De in de heukels gebruikte naam is volgens the plant list een synoniem...ook nog eens verkeerd lijkt te zijn gespeld. Er lijken vele verschillende inzichten te bestaan over de taxonomie bij een groep va verwante boterbloemen waar ook deze onder valt. Zo kent haeupler. R serpens, R polyanthemos en R polyanthemophyllus. Voor de helderheid, het lijkt even los van de wet. naam :kalkbotetbloem zoal beschreven in Heukels. Maar later voor alle zekerheid checken lijkt me prima.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Theo. Graag een reactie.  En kan je ook ff naar je grote ratelaar kijken. En heb je een beetje opgepast in dit unieke terrein met uiterst kwetsbsre soorten  ....?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

theomuusse

Waar moet ik op reageren?
Dat ik het eens ben of dat ik voorzichtig ben geweest?

Op beide zaken reageer ik positief.

Theo

Datura

Je hoeft natuurlijk niet te reageren, maar als je een vraag stelt en mensen nemen moeite om de vraag te beantwoorden, is het natuurlijk wel fatsoenlijk om wel te reageren.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

theomuusse

Natuurlijk, sorry, dat bedoelde ik niet.

Vooralsnog lijkt het te kloppen dus.
De bladeren toonden opvallend breed.
Opvallend was ook de hoeveelheid bladeren, elkaar bedekkend.

Wordt vervolgd.
Dank allen.

Theo

ed.michels

mooi Theo,succes met de opvolging
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

ed.michels

en het vervolg was goed !!!
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

theomuusse

Ja, zowel op de eerste plek als op een nieuwe locatie hebben we ook bloeiende planten gevonden.
Het lijken ons kalkboterbloem.

Theo

Dank voor het meedenken!

theomuusse

Hier nogmaals het blad.

Theo