Gaasvliegenlarve 2

Gestart door jeeweevz, juni 16, 2013, 12:54:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeeweevz

En nog een. Dit is zo'n soort die zo'n hele vuilnisbelt met zich meedraagt.
Enig idee om wat voor soort het gaat?
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Arp

Ziet er niet helemaal gezond uit, maar moet wellicht wat van te maken zijn - moet wel even puzzelen ... wat dat betreft wel handig dat de vuilnisbak eraf is  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2
Ik kom er met m'n documentatie niet helemaal lekker uit of het Dichochrysa flavifrons of ventralis moet zijn.

De harige tuberkels/knotsjes op meso- en metathorax zouden bij ventralis duidelijke donkere vlekken aan de basis moeten hebben (zie o.a. de tekening van Withycombe in bijlage) - er zit wat verkleuring, maar ik zou het geen duidelijke vlekjes willen noemen. De twee foto's in de sleutel van Gepp zijn wat dat betreft ook niet helemaal duidelijk (één van de twee met slecht herkenbare vlekjes).

De volgende stap in de sleutel zijn de vulcaanvormig uitgestulpte stigma's op mesothorax, waarmee flavifrons van de overige Dichochrysa afgezet wordt. Die zitten er duidelijk, maar ik heb zo snel geen info of ventralis die ook zou hebben of niet. Opvallend is wel dat in de tekening van Whitycombe deze donker getekend zijn (zoals aan jouw beest), en bij flavifrons niet.

Wellicht kom ik er nog een keer achter. Heb momenteel een lichte voorkeur voor ventralis. maar voorlopig is het me allemaal wat te wankel om te kiezen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeeweevz

#3
Hoi Arp,


Bedankt voor alle moeite! Ik heb me tot nu toe nog nooit met larven beziggehouden, maar het zijn wel interessante beestjes om te zien.
Naar de door jou toegevoegde tekeningen kijken zou ik ook richting D. ventralis neigen.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Arp

Bekijk vooral die gelinkte sleutel ook even - is in principe heel bruikbaar maar helaas niet alle foto's even geweldig :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)