rups op look zonder look

Gestart door Gerrian, juni 16, 2013, 11:20:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

In mijn achtertuin zit een rups op look zonder look. Ik heb hem ingevoerd als oranjetipje, maar de waarneming is op 'niet te beoordelen' gezet. Dat verbaast me, want de rups lijkt sprekend op de rups van het oranjetipje op Vlindernet. Als gelijkende soorten worden alleen citroenvlinder en boswitje genoemd, maar die hebben look zonder look niet als waardplant (en boswitje zit bovendien niet in mijn achtertuin). Wat zie ik over het hoofd?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76799191
Oranjetipje - Anthocharis cardamines gezien op 2013-06-12 Apeldoorn - De Maten - Noord
Foto's:




Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Gerrian

Dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik wil graag weten waarom deze waarneming van een rups van (volgens mij) een oranjetipje op 'niet te beoordelen' is gezet. Verwarring mogelijk met een andere soort die look zonder look als waardplant heeft? Op de foto niet te zien dat het look zonder look is?
De rups zit er nog steeds en groeit goed, dus ik kan zonodig aanvullende foto's leveren.

Henri25

Mijn excuses... ik had totaal te snel gereageerd. Dom! Het lijkt mij overduidelijk dat dit een rups van het Oranjetipje is, maar waarom hij dan op niet te beoordelen is gezet is mij ook een raadsel. Misschien weet een admin hier meer over?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

acherontia

Tja wellicht omdat de aandacht traditioneel gezien naar adulten uitgaat en bij vele vlinderkenners iedere vorm van kennis over rupsen ontbreekt zelfs als het om herkenning gaat van gewone soorten....  >:D

Jeroen

Gerrian

Suggereren dat de admins geen rupsen zouden kunnen herkennen vind ik wat kort door de bocht. Ik kan me zeker bij een groene rups wel voorstellen dat je de naam niet direct paraat hebt en deze waarneming om die reden maar even overslaat. Maar ik blijf het vreemd vinden dat de waarneming dan niet gewoon op 'noet onderzocht' is blijven staan.
Aanvullende foto's van de rups zijn niet meer leverbaar, want hij is verdwenen. Hopelijk heeft hij een plekje gezocht om te verpoppen, maar het is ook mogelijk dat een huismus trek had in een ander hapje dan steeds maar rozenkevers.

Botervlieg

Er schijnt ook wel eens iets aan te de hand te zijn met knopjes die te dicht bij elkaar zitten,
waardoor (met enige regelmaat?) er een verkeerde knop wordt aangeklikt....