Snuitkevertje 4mm? > Nee > Anthocoris nemorum (nimf)

Gestart door Michiel en Milka, juni 15, 2013, 12:01:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Ik dacht eerst dat ik een wantsje te pakken had, maar met vergrootglas bleek het een snuitkevertje. Ondanks de markante witte vlekjes op zijn rug, kan ik hem niet vinden op kerbtier.de.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76838558
Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2013-06-14 Ede - Veldhuizen
Foto's:

Toelichting:
max. 4 mm
Groet, Michiel

jan cuppen

Je eerste gedachte was een betere dan de tweede ;D .
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Michiel en Milka

Groet, Michiel

Arp

Tissunnimfje - dat maakt het zoeken misschien wat duidelijker - kleine familie rovertjes.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Michiel en Milka

Ik zat al in de nimfjes te zoeken, maar rovertjes geeft dan wel weer een extra ingang.
Groet, Michiel

Michiel en Milka

Ik heb niet helemaal een eureka gevoel, maar kom uit bij Himacerus. Niets met roofwants in de naam past.
Groet, Michiel

Arp

Nee, Anthocoridae - zit niet in de naam, maar het zijn wel geduchte rovertjes - lusten zelfs mens.

Michiel en Milka

Thanks. Ik maak er dan Anthocoris spec. van? Of zijn die nimfjes hier wel soortspecifiek.? Ik zie bij A. nemorum zeer vergelijkbare exemplaren die zelfs zijn goedgekeurd. Verder weinig foto's in nimfenstadium.
Groet, Michiel

Arp

Tja.  Strikt genomen kan ik er niet meer dan Anthocoridae van maken, want ik ken niet alle alle Anthocoridae, laat staan de nimfjes. Dat gezegd hebbende, lijkt Anthocoris wel aannemelijk (tenminste nemorum lijkt er idd sterk op) en voor zover ik van de andere geslachten überhaupt nimfenplaatjes gevonden/verzameld heb zien die er anders uit. Maar ook sommige Anthocoris verschillen duidelijk, dus misschien is er zelfs wel meer mogelijk.

Ik zie dat deze op brandnetel zat. Hoewel het rovertjes zijn, is de waardplant misschien wel handig (dus goed dat het is ingevoerd) - sommige jagen heel soortspecifiek op andere dieren die aan een waardplant gebonden zijn (Buxus, Brem ...). Brandnetel is weer meer zo'n algemeen ding, maar wie weet ... past in elk geval ook bij nemorum (maar ook bij pilosus?).

Berend Aukema

Arp

:duim:

Niks te verarren Berend? Of zit de truc hem weer eens in hele kleine details?

Berend Aukema

Niet te verwarren: kleur van de vleugelaanleg en de antennen. Onmiskenbaar ondanks het hoge zwart-witgehalte van de foto ...

Arp

Excellent - goed om te weten  - dank weer  :blink:

Michiel en Milka

Bedankt beiden. (Tja, een pocketcamera is eigenlijk niet geschikt voor dit werk  :) )
Groet, Michiel