Cinara costata?

Gestart door jeeweevz, juni 16, 2013, 11:52:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeeweevz

Heb de luizen op de foto uit een spar geklopt. Ik kom uit op Cinara costata. Klopt dit of zijn er andere soorten die hier op lijken?

Betreft waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/76870503
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea (exclusief Agromyzidae)

spinnenvrouw

C. costata heeft dit soort vleugelpigmentatie, maar bij de andere soorten die op spar zitten wordt (in het boek waarin ik heb zitten bladeren) niet expliciet vermeld dat die pigmentatie er niet is. Gezien de zorgvuldigheid van de schrijvers denk ik dat je wel goed zit.
Welke kenmerken heb je met de binoc of de microscoop kunnen zien?
De waardplantenlijst van Heie (Denemarken) geeft voor Picea de Cinarasoorten  costata,  picea,  piceicola pilicornis en pruinosa.
Bij Cinara's kan ook de plek op de boom nog helpen: naalden, jonge twijgen, oude twijgen, takken, stam, wortels ...

Jacomijn Prinsen

jeeweevz

Bedankt voor je reaktie Jacomijn!
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven vooral op de vleugeltekening en de tekening op het achterlijf af gegaan te zijn. Nu heb ik de tabel van Heie erbij gehaald en zo goed mogelijk de kenmerken onder de binoc bekeken. Dan loop je eigenlijk keurig naar Cinara costata.

Cinara-tabel in Heie:
1) 1e segment van achtertars kort => 8
8) Primair rhinarium op antenne-segment VI met een ring van kleine scleriten => 13
13) Processus terminalis slecht met enkele haren => 16
16) Abdomen niet met meer dan 10 vrij grote behaarde dorsale scleriten (op de foto zelfs nog wel te zien) => 17
17) "Siphuncular cone" met 6 ringen van haren => 18
18) Voorvleugel met donkere schaduw => Cinara costata.

Ik ga er nu dan ook maar van uit dat het inderdaad deze soort betreft!
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea (exclusief Agromyzidae)