2 onbekende wantsen

Gestart door Markabout, juni 15, 2013, 09:27:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Markabout


Goeiemorgen,

is er iemand die deze twee wantsen herkent?
in de hoop dat het wel degelijk om wantsen gaat ...
(beide in april in Tunesië, nr1 klein (1cm?) en nr2 zeer klein)

alvast bedankt !



Mark

Arp

Geen idee welke soorten er in Tinesië precies rondstappen, maar de eerste lijkt op Haploprocta (sulcicornis?)(?!?) en de tweede lijkt op Solenosthedium (bilunatum?)(?!?). Ga eens op zoek naar soortenlijsten voor Tunesië voor de Coreidae en Scutteleridae ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema


Markabout


WAAW Arp, ik vind dat ze er beide HEEL VEEL op lijken !! Bedankt !
(en nu op zoek naar soortenlijsten, wat wel eens veel moeilijker kan blijken
dan die al niet makkelijke beestjes te fotograferen)  :rolleye:
Mark

Berend Aukema

Er is een monografie van de wantsen van Tunesië (Carapezza, 1997) en Tunesië behoort tot het Palaearctische gebied, zodat de gewenste informatie ook te vinden is in de "Catalogue of the Heteroptera of the Palaearctic Region" (Aukema en Rieger, 1995-2013).

Arp

Bedankt Berend :)

Okay, onderstaande publicaties dus.

@Berend: De gegevens (lijstjes opgenomen families) komen van de NHBS-webiste, gek genoeg staat er niet bij in welk deel men de Coreidae mag verwachten. Gezien de andere genoemde families zou ik verwachten in Vol.4/Pentatomporpha I, maar klopt dat ook?


  • Aukema, Berend; Rieger, Christian (eds.) (1995) Enicocephalomorpha, Dispsocoromorpha, Nepomorpha, Gerromorpha and Leptopodomorpha. Catalogue of the Heteroptera of the Palaearctic Region, Vol.1. Amsterdam: NEV.
  • Aukema, Berend; Rieger, Christian (eds.) (1996) Cimicomorpha I. Catalogue of the Heteroptera of the Palaearctic Region, Vol.2. Amsterdam: NEV. (Nabidae; Microphysidae, Anthocoridae, Cimicidae, Tingidae, Joppeicidae, Reduviidae & Pachynomidae)
  • Aukema, Berend; Rieger, Christian (eds.) (1999) Cimicomorpha II. Catalogue of the Heteroptera of the Palaearctic Region, Vol.3. Amsterdam: NEV. (Miridae)
  • Aukema, Berend; Rieger, Christian (eds.) (2001) Pentatomomorpha I. Catalogue of the Heteroptera of the Palaearctic Region, Vol.4. Amsterdam: NEV. (Aradidae, Piesmatidae, Colobathristidae, Malcidae, Barytidae, Lygaeidae, Pyrrhocoridae & Largidae)
  • Aukema, Berend; Rieger, Christian (eds.) (2006) Pentatomomorpha II. Catalogue of the Heteroptera of the Palaearctic Region, Vol.5. Amsterdam: NEV. (Stenocephalidae, Rhopalidae, Alydidae, Urostylididae, Thaumastellidae, Parastrachiidae, Cydnidae, Thyreocoridae, Plataspidae, Acanthosomatidae, Tessaratomidae, Scutelleridae, Dinidoridae & Pentatomidae.)
  • Aukema, Berend; Rieger, Christian; Rabitsch, Wolfgang (eds.) (2013) Supplement (1?). Catalogue of the Heteroptera of the Palaearctic Region, Vol.6. Amsterdam: NEV. (Circa 800 nieuwe soorten)
  • Carapezza, Attilio (1997) Heteroptera of Tunisia - Il naturalista Siciliano, Vol.21, Supl.A, 331pp. Società siciliana di scienze naturali
De Miridae uit de Carapezza zijn hier samengevat (maar daar hebben we voor deze dus niks aan).

Volgens de Coreoidea Species Files zou Haploprocta sulcicornis de enige in Tunesië moeten zijn - de andere soorten veel oostelijker (Azië), behalve Haploprocta incognita van de Canarische Eilanden.

Fauna Europae geeft voor Europa alleen Solenosthedium bilunatum. De database heeft ook wat gegevens voor Noord-Afrika, maar ik weet niet hoe volledig die zijn. Hier is een PDF met een melding uit de Balkan, waarin geen gelijkende soorten genoemd worden waarmee deze verward zou kunnen worden. Aangezien Tunesië wel als bekend verspreidingsgebied genoemd wordt, zou ik verwachten dat wanneer daar een dubbelganger voorkomt dat er dan wordt aangegeven welke van de twee in de Balkan gevonden werd. Dat is niet het geval.

Een beetje "bewijs uit het ongerijmde", maar ik zou er maar vanuit gaan dat beide namen de meest aannemelijke opties zijn en ze zo invoeren ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout

 
... opnieuw WAAW ! Bedankt Arp en Berend !!
Wat een geluk dat er experten rondlopen om ons door dit labyrint te leiden. Respect !!
Mark

Arp

Mijnerzijds is het, zoals "spinnenvrouw" Jacomijn laatst kernachtig vaststelde, meer categorie "wat een geploeter" - juist omdat ik geen expert ben dus en alles wat allang bekend is onhandig bij elkaar moet scharrelen omdat ik het dus niet weet en ook niet goed weet waar ik het vinden kan, of dit wel weet maar geen toegang heb tot die dingen en dus onhandige omweggetjes moet maken.

Evengoed wel leuk om ermee te puzzelen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout


EN .. bescheiden ! Dubbel respect !!  ;)
Mark