Oog in oog met... ...een Reekalfje

Gestart door Ted van der Knaap, mei 30, 2013, 16:34:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vanaf m'n vakantie-adres maakte ik vanmiddag een fietstocht en toen ik langs een klein bosperceel reed hoorde ik luid gekrijs vanuit de struiken. In eerste instantie dacht ik dat het gekrijs van een Uil o.i.d. was wiens jongen in de buurt waren. Stapte af en liep waar het geluid vandaan kwam. Geluid was erg dichtbij maar kon niets ontdekken in de bomen. Plots zie ik in een flits een Ree wegschieten.

Als ik bedenk waarom een Ree met een Uil bonje kan hebben zie ik ineens beneden me op 2 meter een heel klein Reekalfje staan wat stokstijf stil blijft staan en me met grote ogen aan staat te kijken. Ik ervaar z'n kwetsbaarheid.

Snel maak ik wat foto's en loop weg. Z'n ogen blijven me volgen.

Bij een Beek naast het bosperceel zo'n kwartier gestruind en daarna toch nog even gechekt waar ik 'm had gezien.
Stond er niet meer. Had gelukkig z'n weg met z'n moeder vervolgd.

Kan iemand zeggen hoeveel dagen/weken dit kalfje is?
(en ik neem aan dat de moeder de krijsgeluiden heeft gemaakt en niet het jong!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

josha

Bijzondere ontmoeting! Het kalfje is vrij jong, maar hoeveel dagen of weken is denk ik moeilijk te zeggen. Hoe donkerder de kleur, hoe jonger, na een week of 6 worden ze lichter. Ook de donkere snuit is indicatie van vrij jong kalfje. Het geluid wat je hoorde kan best van het kalf zijn hoor, op youtube staat een filmpje met de stress roep van een kalf, zoek op Fawn Distress Call!

barthoorens

Ik denk dat ik wel snap waarom het reekalfje zo stil blijft staan, en de 'distress call'... op de derde foto lijkt het er sterk op dat het reekalfje vastzit in het prikkeldraad.

Ted van der Knaap

Citaat van: barthoorens op juni 11, 2013, 12:39:21 PM
Ik denk dat ik wel snap waarom het reekalfje zo stil blijft staan, en de 'distress call'... op de derde foto lijkt het er sterk op dat het reekalfje vastzit in het prikkeldraad.

Heel scherp opgemerkt Bart... ...heb wat geluiden beluisterd die Josha aangaf, die klonken allemaal behoorlijk tam. Dit kalfje krijste echt hard. Waarschijnlijk dan toch een combinatie van stress en pijn.

Is toch losgekomen heb ik later geconstateerd.

(Overigens vraag ik me al langer af hoe Reeën, vooral 's nachts, ongeschonden door bos/weiland e.d. langs prikkeldraad komen!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

josha

Inderdaad scherp gezien, was me niet opgevallen! Hoe meer angst, hoe harder het gekrijs denk ik. Zo werkt het bij alle jonge dieren (incl. de mens!!) en ik heb dieren in angst geluiden horen maken die ik nooit voor mogelijk hield, van muizen en konijnen tot gillende kikkers!

Prikkeldraad is vreselijk spul voor veel dieren, gelukkig weet een ree in zijn/haar territorium dat vaak te staan en vindt een andere route of, indien mogelijk, gaat er gewoon overheen of onderdoor. Gevaarlijk wordt het als het draad kapot is en op de grond hangt, of als ze opgejaagd worden en er in blinde paniek inrennen. Dat laatste zal niet vaak gebeuren, zeker niet door de mens, de ree is niet voor niks een nacht/schemer dier geworden. Toch blijft de mens de grootste vijand van de ree, maar dat is de mens op vier wielen!

Stefan v. Schaik

Ik heb laatst ook eenzelfde ervaring gehad als josha.
Een prachtig reekalfje kwam uit het hoge gras gelopen terwijl ik wat waterjuffertjes fotografeerde. Het beestje was totaal niet onder indruk van 'de man met z'n camera' en liep gewoon rustig over het pad richting de struiken.
Ik stond echt verbaasd....nog nooit meegemaakt. En zeg nou zelf, wat zijn de kansen....toch?

Stefan van Schaik

Maarte5n

met minimaal 70duizend reeen in nederland is die kans wel rederlijk als je dagelijks in veld zit dat je er 1tje trefd, ik zelf ben gemiddelt 3 a 4 dagen per maand in het veld maar nooit zo,n jong diertje aangetroffen op zo,n korte afstand meestal zit er  wel 100 meter tussen en dan is de moeder erbij.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Stefan v. Schaik

Ja oke, als je dagelijks in het veld staat/loopt, dan zorg je voor een grotere kans....
Ik ben zelf ook zo'n 4 tot 5 dagen per maand in het veld. Hangt van het weer af  :rolleyes:
Vorig jaar al wel een moeder met 2 kalfjes gezien. Deze waren echter al veel ouder en op inderdaad zo'n 100 meter afstand.
Stefan van Schaik

josha

Citaat van: Stefan v. Schaik op juni 13, 2013, 12:16:26 PM
Ik heb laatst ook eenzelfde ervaring gehad als josha.

Stefan, het was Ted die het kalfje tegenkwam, maar die was niet echt kalm.
Ik heb zo'n ervaring helaas nooit gehad! Alleen volwassen beesten 's ochtends vroeg vanuit de auto. ;D

Stefan v. Schaik

Hmmm...te snel gelezen  :rolleyes:
En ik bedoelde ook meer dat ik een soort zelfde ervaring had met een jong reekalfje :)........
Stefan van Schaik