zomerhoutzwam?

Gestart door Ismael, mei 03, 2007, 00:31:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

In het wierdense veld ook nog deze gevonden met moeite, want hij was maar 1 cm! Het kleintje ernaast nog kleiner dus! Op een berkentakje. Ik dacht eerst dat het de winterhoutzwam was, maar ik ben er wat meer van overtuigd dat het de zomerhoutzwam is, klopt dat? Kom tot dit inzicht door de grote, en de gewimperde randzone (Jahn) en omdat in de Keizer precies hetzelfde plaatje staat!

1
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1a
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1b
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Inmiddels is de kleinere wat meer gegroeid, kan ik er daarmee vanuit gaan dat het in elk geval geen winterhoutzwam is? Overigens zie ik wel dat de buisjes misschien te groot zijn?

Groeten Ismaël Wind

Marian en Bert

#4
Hoi Ismael,

Ten tijde dat ik voor de kenmerkengids de gegevens verzamelde over de Polyporussoorten kreeg ik heel toevallig een emailtje van Gerrit Keizer dat er op onze Website een Winterhoutzwam stond (gefotografeerd in november) dat een Voorjaarshoutzwam moest zijn. Vervolgens kreeg ik van Gerrit nog wat uitleg over het verschil tussen de Winter-, Voorjaars-, en Zomerhoutzwam en nu ik de Voorjaarshoutzwam inmiddels ook in het veld tegen kom, zijn diverse verschillen duidelijk zichtbaar zoals de fijne poriën en de gebandeerde steel.

Het is echter op het moment zo ontzettend droog dat alleen op hele vochtige ondergrond de paddenstoelen nog goed herkenbaar zijn. Ze krimpen, verbleken enz.. Mijn eerste Voorjaarshoutzwam was ook deels verdroogd maar was wel duidelijk herkenbaar aan de bovengenoemde kenmerken en die heb ik thuis, om eens uit te proberen, met de steel in het water gezet. De volgende dag zag hij er duidelijk anders uit.

Op grond van jouw foto´s vind ik het veel te moeilijk om er iets over te zeggen.
Ik hoop dat Corry niet weer gaat steigeren maar voor het beste antwoord op je vraag kun je, lijkt mij, beter even wachten ...

Met vriendelijke groeten,
Marian

Ismael

Afgelopen week ook mijn eerste voorjaarszwam gevonden een duidelijk verschil aan porien!! Maar ja hoe zit dat met de zomer.........

in elk geval bedankt voor de reactie!  :duim:  
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#6
CiteerIk hoop dat Corry niet weer gaat steigeren maar voor het beste antwoord op je vraag kun je, lijkt mij, beter even wachten ...

Was ook mijn mening maar die wou ik niet onder alle items zetten vandaar dat ik hier niet op gereageerd heb. Waarom zou ik steigeren? Ik ben al lang blij dat er iemand op het forum komt die het echt weet.

Effe wachte dus............ :twisted:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

Hoi Ismael en Corry,

Volgens de boeken die ik er toen op na heb geslagen heeft de Zomerhoutzwam dezelfde poriënmaat als de Voorjaarshoutzwam. Het is een een meer in de zomermaanden voorkomende vorm van de Voorjaarshoutzwam waarbij Gerrit nog opmerkte dat hij een duidelijke voorkeur heeft voor het voorkomen op Els.

Met vriendelijke groeten,
Marian





Ismael

Ik had nog een algemenere vraag hierover. Bij het invoeren staan er 2 zomerhoutzwammen de Polyporus ciliatus f. ciliatus en de Polyporus ciliatus, wat is het verschil?
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Hallo Gerrit, dat weet ik ja. Alleen in de invoeringslijst staat de zomerhoutzwam 2 maal genoemd. De Polyporus ciliatus f. ciliatus en de Polyporus ciliatus. Verder staat de voorjaarshoutzwam en de winterhoutzwam er ook in natuurlijk. Alleen de zomerhoutzwam 2 x, een foutje?
Groeten Ismaël Wind

Arno van Stipdonk

Ik zal er naar kijken Ismael, maar niet vandaag.....

Ismael

Ik heb het "euvel"gevonden:

Naast verwisseling met de Voorjaarshoutzwam is verwarring ook mogelijk met de Winterhoutzwam of e.v. met de Grootporiehoutzwam. Bij twijfel kan de waarneming worden ingevoerd als combinatie van Voorjaarshoutzwam; Zomerhoutzwam (Polyporus ciliatus) of Houtzwam spec. (P. spec.).

Polyporus ciliatus is dus een combi van 2, ook weer opgelost
Groeten Ismaël Wind

Marian en Bert

Hoi Allemaal,

Niet voor niets ben ik een tijdje zoet geweest met het invoeren van de kenmerken van de veschillende Polyporus soorten en heb hiervoor de standaardlijst van het NMV aangehouden.

Polyporus spec.: Voor alle soorten twijfelgevallen die men toch graag invoert (dus voor e.v. ook voor een twijfelachtige Grootporie- of Winterhoutzwam).
Polyporus brumalis: Winterhoutzwam.
Polyporus ciliatus: Zomerhoutzwam, Voorjaarshout (382.04.9), Inderdaad zoals Gerrit het zegt, maar meer bedoeld voor het geval we zelf twijfelen of het voorjaars-, of zomerhoutzwam is en hem toch graag invoeren.
Polyporus ciliatus f. ciliatus: Zomerhoutzwam (382.04.0).
Polyporus f. lepideus: Voorjaarshoutzwam (382.06.0).
Verder nog een hele rits Polyporussoorten met weer allerlei mogelijkheden. Ik heb het gelukkig allemaal niet zelf bedacht.  

Ismael, ik heb bij de beschrijving van de Voorjaarshouzwam de tekst nog eens doorgenomen en een spatie toegevoegd zodat nu hopelijk duidelijker is wat er bedoeld wordt. De andere soorten zal ik daar ook nog wel even op controleren.

Nog een vraag aan Gerrit,
In het Houtzwammenboek van Jahn wordt aangegeven dat de steel (anders dan bij de Voorjaarshoutzwam) snel kaal wordt. Zoals ook eigenljik ook op de foto van Ismael te zien is. Klopt dat in het algemeen?

Met vriendelijke groeten,
Marian

Marian en Bert

#13
Dag Gerrit,

Na twee jaar plaatjes kijken, waaronder ook veelvuldig in jouw boek, was ik er zo langzamerhand wel aan toe om ook naar tekeningen en teksten te gaan kijken. Juist het lezen van teksten uit diverse boeken leert me hoe complex de paddenstoelenwereld in elkaar zit.

Niet alleen vanwege de diversiteit in de verschijningsvormen van een enkele soort van jong tot oud en door de omstandigheden veroorzaakt maar vooral ook de ondoorzichtigheid door de diverse, al dan niet erkende, varianten, de variatie in de kenmerken beschreven door de diverse auteurs en wie weet wat nog veel meer waaronder ook het ontbreken van informatie over een bepaalde soort.

Ondanks dat alles vallen juist door het lezen van diverse boeken bepaalde soort typische kenmerken eerder op. In een enkel boek lees je daar gemakkelijk overheen en het bekijken van het begeleidende plaatje (gemakkelijker dan het lezen van de tekst) zet je dan ook weleens juist op het verkeerde spoor. Vaak moet je de soort eerst in het echt hebben gezien voordat je een foto die juist die kenmerken toont, kunt doorzien. Althans in mijn geval werkt dat zo vaak wel.

Bedankt voor de aanvullende informatie over de steel, en nu hopelijk binnenkort nog even controleren in het veld.

Met vriendelijke groeten,
Marian