Hoofdmenu

langspriet

Gestart door JohnvR, mei 02, 2007, 23:11:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Afgelopen weekend op de Veluwe zag ik regelmatig gele langsprieten (ook de Adela reaumurella overigens), overdag makkelijk te verstoren (maar moeilijk te fotograferen) en ook 's avonds bij de buitenlamp. Ik heb hier meerdere topics over gelezen, maar wordt er niet wijs uit. Ik maak er uit op dat de antennes belangrijk zijn, maar die staan er helaas meestal niet goed op bij mij.










han.endt

Ik meen op de eerste twee foto's te zien dat de antennen geringd zijn en dan gaat het om N. adansoniella. Vind het wel moeilijk om van deze foto's af zeker te zijn. Heb je geen loep od binoc (microscoop)? Dan doe ze in een petri-schaaltje en dan is het wel te zien.

JohnvR

Hoi Han,

Bedankt. Ik hou het dan voor de eerste twee op onzekere N. adansoniella. Ik heb inmiddels wel een loep (24x), maar nog geen vlindernet. Ik hou op zich niet van vangen, maar ik merkte het afgelopen weekend meer dan bij eerdere gelegenheden dat het wel erg lastig is om overal achteraan te hollen, dus een net zou dan wel handig zijn. Een groot deel vind je gewoon niet terug of blijft niet zitten.

Krijg je nooit opmerkingen als je met een net rondloopt of heb je overal een vergunning? Hoe gaat dat in zijn werk?

Groeten,

han.endt

#3
Ik gebruik bijna nooit een net om vlinders te vangen. Ik gebruik licht en dan haal ik ze met een potje van het laken als ik ze nader wil bekijken of de volgende ochtend fotograferen. Wel heb ik een net klaar liggen voor het geval een drukke vlinder niet wil gaan zitten. Ik gebruik wel een net voor het vangen van (zweef)vliegen. Ik heb inderdaad vergunningen dus ik kan me gang gaan, maar ik gebruik hem ook op andere plekken. Ik krijg nooit opmerkingen. Ja, langsrijdende fietsers willen nog wel eens domme opmerkingen maken. Ik gebruik hem ook niet al te opvallend in drukke gebieden enzo. Ik loop dus meestal in natuurgebieden.

En met de methode van een potje aan de ene kant van het beestje en de deksel aan de andere kant bereik je na enige oefening ook goede resultaten.
Het vangen met een net is ook een slag die je te pakken moet krijgen. In het begin 'sla' je geheid mis.

JohnvR

Bedankt Han voor de tips, goed om te horen. Potje + dekseltje spreekt mij ook het meest aan, dus dat ga ik eens vaker proberen.