waterspitsmuis met oorpluimen

Gestart door whmvb, juni 13, 2013, 11:47:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo allemaal,

bij het vangen van Waterspitsmuizen kwam ik afgelopen week deze twee exemplaren tegen, die beide nogal opvallende, bruine oorpluimen hebben. Het waren beide mannen met sterk gezwollen testikels.
Ik heb deze oorpluimen nog niet eerder zo gezien. Ook kom ik dit kenmerk niet tegen bij de foto's op Waarneming.nl of in de literatuur. Is dit een normaal fenomeen bij Waterspitsmuis, wellicht gekoppeld aan de voortplantingstijd? Of is het iets anders (afwijking, lokaal verschijnsel)? Ben benieuwd.

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Grappig. Ik heb dit nog nooit gezien bij de (vele tientallen) waterspitsmuizen die ik zelf in handen heb gehad. Ken het ook niet uit de literatuur. Iets met rui?

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Hoi Rob,

ik zag geen verdere tekenen van rui bij deze dieren. Wel bij een ander exemplaar, maar die had dan weer geen pluimpjes. Blijkbaar iets plaatselijks dus, als jij het ook nog nooit eerder gezien hebt. Dit was de eerste keer dat ik op die locatie ving.
Ben benieuwd of er nog anderen zijn die hier iets over kunnen zeggen.

Wim
Wim van Boekel

Rene Janssen

Dag Wim!


Bizar! En leuk dat je het deelt! Ben benieuwd wat je uit je vangsten krijgt, ben je een populatiedichtheid aan het berekenen? Wat zijn je ervaringen met ze te vangen als bait? Hoe lang vangen? Hoe lang prebaiten? Super interessant onderwerp!



René
René Janssen

whmvb

Zeker een zeer interessant onderwerp. Het zou goed zijn om de ervaringen van Waterspitsmuis vangers eens uit te wisselen, maar niet hier, want dan blijft het tamelijk oppervlakkig. Misschien kan de Zoogdiervereniging eens iets organiseren.

Wim
Wim van Boekel