Werk van een schuimbeestje?

Gestart door Antonello, mei 02, 2007, 21:26:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antonello

Is dit het werk van een schuimcicade Philaenus spumarius (Cercopidae)?  

gardensafari

Wel het werk van een schuimbeestje, maar niet van de in alle boekjes vermelde Philaenus spumarius. Die maakt zijn schuim onderaan de plant, bij de wortels. Dit schuim is eerder van Aphrophora alni of nauwe verwant, want die zitten veel hoger in de plant.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Antonello

Ok, is de cicade te vinden tussen het spuug en is die te determineren op foto? Ik heb nog niet de moeite genomen om in de bubbels te kijken - zal ik maar eens gaan doen.  

han.endt

CiteerOk, is de cicade te vinden tussen het spuug en is die te determineren op foto? Ik heb nog niet de moeite genomen om in de bubbels te kijken - zal ik maar eens gaan doen.
De larve zit in het schuim. De imagines zijn al heel lastig te determineren, volgens mij gaat dat niet of nauwelijks vanaf een foto. De larve lijkt me helemaal lastig, maar wie weet.

Antonello

Han, ik heb het spuug in een bakje water gelegd, en kijk wat er tevoorschijn kwam! Ik ben benieuwd of hier een naam aan te geven valt.

Antonello


Antonello

En nog een van voor.  

gardensafari

Wellicht niet de larve van Aphrophora alni, want die is voor zover ik weet roze. Helaas weet ik niet of dat voor alle stadia geldt.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.