grijskopspecht?

Gestart door dead_groom, juni 12, 2013, 15:23:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

dead_groom

geen goed idee wat ik precies heb gezien, liep in de wandelbos richting de reeshof in tilburg,
werd afgeleid doordat ik vlakbij een specht hoorde roepen(veelvuldig)
kon het diertje niet vinden totdat het naar een andere boom vlakbij vloog.
heb toen lang moeten zoeken maar wist het uiteindelijk te vinden, het zat te rusten op een hoge(10/12meter) tak.
kon daardoor alleen kopje en borst zien. ik weet ook niet of het door lichtinval komt maar de specht zelf had geen witte kleur, het was meer lichtbruin/groen/grijs...een mengeling van die kleuren. ik kon geen zwart bovenop het koppie zien toen het even zijn koppie draaide, enkel een zwarte streep die net onder de snavel begon en eindigde waar de nek begint.(beide kanten) verder was het dier zover ik heb kunnen zien volledig bruin/grijs/groenig...
heel vaag allemaal voor jullie maar ja...kan het zo zijn dat ik een grijskopspecht heb gezien? of een jonge bonte specht?
ben benieuwd wat jullie ervan kunnen maken:p
M.V.G.

Davey de Waard

Wouter

Om op basis van deze beschrijving aan een Grijskopspecht te denken lijkt me wel een beetje teveel van het goede.
Je zegt dat de kleur bovenop de kop geen zwart was. Welke kleur was het dan wel? Hiermee sluit je zowat geen enkele spechtensoort uit. Een baardstreep hebben ook veel spechtensoorten dus dit sluit ook niet veel uit.
Een tip: probeer eerst eens beter op kenmerken te letten en focus je eerst op de gewone soorten voordat je aan allerlei extreme zeldzaamheden gaat denken. Hier leer je uiteindelijk ook veel meer van. Afgaande op de grijs/bruin/groene kleur die je noemt heb je waarschijnlijk een (juveniele) Groene specht gezien.


Wouter

Marcel van kammen

#2
Nou Wouter..niet zo belerend;-) met de kleuren die hij doorgeeft hou je eigenlijk alleen groene en grijskop over. Dan is groene de meest logische oplossing,maar zo erg vindt ik het niet dat hij hier de vraag stelt en ik vind zelf eigenlijk dat hij juist goed op kenmerken heeft gelet.


Trouwens: [size=78%]http://vogelatlas.sovon.nl/atlas/soorten/soort/8550/B[/size]   Het kan dus in principe wel  :angel:

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

dead_groom

nou ja, ik heb zeker wel mijn jaren basiservaringen goed opgelopen en weet ook wel het een en ander van spechten.
maak je maar niet druk wouter. ik opper zoiets alleen maar als ik serieuze vermoedens heb. wees blij dat ik het eerst via het forum wil nachecken in plaats van het meteen als een waarneming neer te zetten.
maar goed, zoals ik al zei: mijn zicht op de specht was erg slecht het dier ruste op een tak ongeveer 10/12meter boven mij, dus kon alleen borst en kop zien.
helemaal geen wit, voor een jonge groene specht (en die heb ik ook al meerderen gezien) kon ik helemaal geen gestippeld lijfje zien en het was vooral de kop die me aansprak. zelfde grijsgroenbruine teint als het lijfje, en enkel alleen die streep die onder de snavel begon en bij de nek eindigde.
ik zal zeker geen groene specht uitsluiten(of wie weet toch een bonte) maar mijn
gevoel zegt me dat het dat niet was.
geluid was heel lastig, ik heb moeite de geluiden te onderscheiden. wat ik treffend vond was van de site : http://www.xeno-canto.org/browse.php?species_nr=&query=Picus+canus   het derde geluid van onderen...   
        0:21         Jarek Matusiak               2010-09-30 14:00SlovakiaMuráň, Slovakia         400call


wat ook redelijk overeen kwam was de contactroep van groene specht alleen was het wat minder fel, constant dezelfde toon als roep.
M.V.G.

Davey de Waard

frankneijts

Sorry Davey maar het verschil tussen 'groene' en 'bonte' spechten, ook als je alleen "kop en borst" hebt gezien, is levensgroot. Het feit dat je niet zeker weet tot welke categorie de door jou waargenomen vogel behoorde, maakt dan op mij niet de indruk dat je veel ervaring hebt met spechten. In die zin kan ik wel met Wouter meegaan dat het niet zo verstandig is om dan meteen maar aan het 'ergste' te denken... 8) Het vergelijken van geluiden heeft dan ook niet zoveel zin: voor onervaren vogelaars is het verschil tussen Groene en Grijskopspecht niet of nauwelijks te horen en al helemaal niet 'the day after'...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: dead_groom op juni 12, 2013, 20:10:30 PM
...
geluid was heel lastig, ik heb moeite de geluiden te onderscheiden. wat ik treffend vond was van de site : http://www.xeno-canto.org/browse.php?species_nr=&query=Picus+canus   het derde geluid van onderen...


Met zo'n geluid zou ik toch als eerste aan (jonge) Groene denken.
Luister maar eens op deze pagina('s)  http://www.xeno-canto.org/species/Picus-viridis?query=type%3Acall
Herman van der Meer

Wouter

Begrijp me niet verkeerd Davey en Marcel, mijn reactie was niet belerend bedoeld. Nu ik mijn post nog eens doorlees zie ik dat ik het misschien wat subtieler had kunnen verwoorden, excuus als het verkeerd geinterpreteerd is. Ik blijf echter wel bij mijn standpunt, ik sluit me verder ook helemaal bij Frank aan.


Groeten,
Wouter

evertdirks

Wouter,
Ik vind je tekst zeer duidelijk en zeker niet belerend, maar juist een goed advies.
Met heel wat jaren vogels kijken op de teller heb ik nog steeds hetzelfde onderschrift.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

dead_groom

ja maar ik ben ook al wel zeker 14 jaar aan het "vogelen"
natuurlijk ken ik nog steeds niet alle "gewone" en heb bijvoorbeeld nog steeds geen waterral gezien.
maar ik vind het wel behoorlijk demotiverend voor mij om nog eens wat te vragen hier op het forum.
maar ik denk dat deze topic gesloten kan worden.

heb die dag erna nog eens gezocht, hoop grote, paar kleine bonte spechten gezien, jong en oud, ook groene spechten(in de drijflanen naast het wandelbos)
maar kan niet zeggen dat het hetzelfde was. hoe dan ook. zeker zullen we vooral nu nooit meer worden.
helaas en spijtig. nogmaals, ik vind het erg jammer hoe er gereageerd is, ik hoefde helemaal niet persee te horen dat het inderdaad om een grijskop zou kunnen gaan. hoe dan ook. ik zal niet zo snel meer wat vragen hier tenzij ik er ook een foto van heb. anders word het zo te zien voor geen ene procent serieus genomen. kwou er gewoon met jullie goed over brainstormen,discusieren,praten.
M.V.G.

Davey de Waard

ArjenDrost †

Citaat van: dead_groom op juli 10, 2013, 16:25:19 PM
maar ik denk dat deze topic gesloten kan worden.
Als je er niet meer op gereageerd had, was er, na een maand, vast geen nieuwe reactie meer op gekomen ;)


Overigens jammer dat je niet meer zo snel dingen zult vragen hier. Ik zie toch ook veel helpende reacties.


Groeten, Arjen

Certhia

Vrijwel alle reacties waren op hun plek en ergens denk ik dat Davey dat ook wel weet. Frank benadrukte nogmaals een en ander m.b.t. tot de openingspost. Brainstormen en discussiëren hadden in deze dan ook geen zin gehad omdat de uitkomst hetzelfde zou zijn: er is niet afdoende informatie om tot een determinatie te komen, en weinig tot geen reden om aan grijskopspecht te denken uitgaande van de openingspost.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

dead_groom

ik weet inderdaad wel dat de reacties op hun plek waren, alleen was ik niet geheel gecharmeerd van de manier waarop het op me overkwam.
kan gebeuren, gewoon door blijven zoeken;)
M.V.G.

Davey de Waard