hele kleine Orthetrum cancellatum ?

Gestart door ed.michels, juni 11, 2013, 17:15:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

ed.michels

Graag wat hulp dit huidje gevonden en was wel veel kleiner als een gebruikelijke Orthetrum cancellatum
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Johannes Klapwijk

Een heidelibelletje, zal morgen eens de gids erbij trekken voor een specifieker antwoord ;)

ed.michels

He Johannes, wist niet dat die al vlogen...........hoor het graag, groet Ed
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

arjan.kop

#3
Ik zou ook eerst een vertegenwoordiger van het typegenus van die andere subfamilie dan die waar Sympetrum in hoort als voormalig eigenaar overwegen.

ed.michels

Arjan,


Als ik de foto vergelijk lijkt hij (leek) op de Sympetrum striolatum (afstaande vleugels)

Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

ewoudploeg

Citaat van: arjan.kop op juni 11, 2013, 23:06:13 PM
Ik zou ook eerst een vertegenwoordiger van het typegenus van die andere subfamilie dan die waar Sympetrum in hoort als voormalig eigenaar overwegen.

Dat is nogal een zin Arjan, om te zeggen dat je liever voor een ander genus zou kiezen  ;D . De stand van de vleugels als kenmerk gebruiken is niet een goede keuze. De vleugelzakjes kunnen bij het uitsluipen alle kanten op komen te staan. Beter is het om te kijken naar de vorm van de ogen (ter keuze van het genus) en dan verder te puzzelen op doorntjes. De tekening op de buikzijde is bij dit exemplaar prima bruikbaar als ondersteunend kenmerk.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Toch een witsnuit? Met zulke zijdoorns?


Ik ga even puzzelen vanavond heren, houd het nog ff geheid :D

ed.michels

Er zaten rond het ven L. Dubia's....hoor het graag heren
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Johannes Klapwijk

Witsnuiten hebben idd ook kontstekels, dat had ik niet paraat.


Als ik dan de buiktekening zie zou ik zeggen gevlekte. Die heeft dubbele paren stippen op de buik.

ed.michels

Die dacht ik te zien hebben vliegen, maar hij was te vliegerig en ik ueb hem niet als waarneminggenoteerd. Thnx Johannes
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Johannes Klapwijk

Wacht nog even op bevestiging van Ewoud ;)

ewoudploeg

Maar helaas, die bevestiging volgt niet :P . Dit huidje behoort bij dubia. De buikvlekken moet je niet teveel op letten. Dat is bij alle soorten extreem variabel. Bij dit huidje is het ontbreken van rugdoornen op segment 7-9 te zien. Dan valt de Gevlekte af. Noordse en Oostelijke witsnuit zijn lastiger zo even uit te sluiten, omdat daar officieel wat metingen voor moeten worden uitgevoerd. Op basis van habitus ben ik echter wel zeker van dubia.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Hmm.. dus die hebben niet altijd 2 van de duidelijke strepen op de buik.
Volgende keer toch even jullie prachtige boek er bij trekken :D