Hoofdmenu

zwart ? knoopkruid

Gestart door johan79, juni 11, 2013, 14:34:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

johan79

Ik zou graag weten of dit Knoopkruid of Zwart Knoopkruid is.
Als ik de beschrijving goed begrijp, denk ik uit te komen op Zwart knoopkruid.
Maar met de nodige twijfel dus....

Het gaat om deze:
http://waarneming.nl/waarneming/view/76764051
onzeker Knoopkruid (alle soorten) - Centaurea spec. gezien op 2013-06-11 Willemstad - plassen en bos west van Malthaweg
Foto's:








alvast bedankt, Johan.

gertjanvannoord

recente Heukels onderscheidt zwart knoopkruid niet meer...
Gertjan van Noord

johan79

#2
Maar wrn.nl nog wel ?
Wil dit zeggen dat je alles als (gewoon) Knoopkruid in kan voeren ?
of wordt alles dan "Knoopkruid (alle soorten) - Centaurea spec." ?

gertjanvannoord

Citaat van: johan79 op juni 11, 2013, 16:11:32 PM
Wil dit zeggen dat je alles als (gewoon) Knoopkruid in kan voeren ?

ja zo begrijp ik het wel
Gertjan van Noord

Pieter Stolwijk

Nee, als Centaurea jacea s.l. Tenzij je natuurlijk harde aanwijzingen hebt dat het een van de ondergeschikte taxa betreft.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

johan79

#5
Citaat van: Pieter Stolwijk op juni 11, 2013, 17:53:10 PM
Nee, als Centaurea jacea s.l. Tenzij je natuurlijk harde aanwijzingen hebt dat het een van de ondergeschikte taxa betreft.

bij deze gedaan....

maar... eigenlijk bestaat er dus een groep planten, die je wel in kunt voeren, maar je kunt er niets over vragen/checken... want Hier bestaan ze niet (meer)...



gertjanvannoord

Citaat van: Pieter Stolwijk op juni 11, 2013, 17:53:10 PM
Nee, als Centaurea jacea s.l. Tenzij je natuurlijk harde aanwijzingen hebt dat het een van de ondergeschikte taxa betreft.

Pieter, andere opties zijn er ook niet (een centaurea jacea s.s. bestaat niet in waarneming.nl, alleen de ondersoort zwarte), dus met
(gewone) knoopkruid bedoelde ik hetzelfde als jij.
Gertjan van Noord

Pieter Stolwijk

Mee eens. Maar niet als Centaurea spec. zoals in een van de post werd gesuggereerd, want dat omvat ook onder meer C. scabiosa en C. cyanus.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

johan79

Beiden weer bedankt voor de info  :blink:
Hij staat er als Centaurea jacea s.l. .
Ik zit nog met heel wat vragen maar dit is niet de juiste plek daarvoor  :blink:

Rense Haveman

Citaat van: johan79 op juni 12, 2013, 00:04:25 AM
Beiden weer bedankt voor de info  :blink:
Hij staat er als Centaurea jacea s.l. .
Ik zit nog met heel wat vragen maar dit is niet de juiste plek daarvoor  :blink:

Waarom niet?

Centaurea is een erg lastig genus, en wat wij hebben bestaat voor een belangrijk deel uit bastaarden.
Dat is geen enkele reden om de goede soorten niet ook te onderscheiden, tenzij dat in het hele areaal van de soortengroep aan de hand is.
Naar mijn gevoel - read my lips - zitten wij in de 'hybrid zone' van de Centaurea jacea-groep, waarbij vaak niet goed te onderscheiden valt tussen de oudersoorten, doordat ze hier vaak bastaarderen. Zo'n hybrid zone komt werkt als een soort buffer tussen de goede soorten, waardoor deze in goede vorm blijven bestaan.

Het is wat wrang dat dit door de Heukels' wordt aangegrepen om de taxa op één hoop te gooien, alsof ze geen bestaansrecht meer hebben....
Groet! Rense

havikskruiden!